Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Minner litt om denne:

Cyber Truck skal jo også være lettpansret.
Jeg tror svært mange kan ende opp som politibiler.

Jeg er ingen elbil-elsker, men denne tror jeg blir bra.

Nå var det vel kanskje jeg som anklaget Musk for å kanskje ha gjort dette med vilje. Men jeg tror faktisk du har rett, etter jeg las innlegget ditt så jeg hele filmen og ikke bare kun filmen med vinduene. Når man hører Musk snakke så er det åpenbart han blir svært nervøs/usikker, rett og slett en forferdelig presentasjon. Ikke veldig tillitsvekkende, dette er jo egentlig en “fryktløs” mann, han er jo spesiell, men kan ikke huske jeg har hørt han slik før. Jeg kan vel evt se på de andre filmene når han presenterer Y/3/X/S osv, for det kan jeg huske å ha sett i helhet.
Likevel, ikke veldig betryggende å ha en så dårlig fremtredelse når han leder et slikt selskap. Jeg liker jo egentlig Musk, selv om jeg tror Tesla er en enormt risikabel aksje som henger i tynne tråder. Det er jo priset inn vanvittig suksess, så man får håpe ting virkelig går på skinner for han.

Men for all del, han får nok helt sikkert solgt en god del slike biler. Mange har et sterkt behov for å skille seg ut, og i noens tilfeller er den faktisk veldig praktisk.
Men det blir selvsagt ikke noe massivt salg som 3ern. Selv i USA hvor pickups er mye mer populære enn sedaner, hjelper ikke det, fordi jeg tror at de som kjører pickups normalt ikke er Tesla fanboys. De er nok ikke glad i elbiler generelt, så det skal MYE til å ta sjansen på noe sånt. De vil ha noe trygt som varer, Tesla er vel ikke kjent for det?
Men at millenials kanskje kjøper den og cruiser rundt i byen med den skal man ikke se bort i fra :laughing:
Nice med innlagt skikkelig strømkontakter og lufttrykk til diverse utstyr da, fancy!

Man får som det sies ovenfor svært mye for pengene her, så det kan absolutt fungere. Jeg er bare usikker på om de som faktisk benytter seg av pickuper tørr sjanse på noe sånt, de er jo sannsynligvis blant de som ikke tror på klimakrise og diverse. Gjengen som liker å flire av AOC osv, blir nok ikke de som løper etter en slik elbil. De syntes det er tøft å spy ut lit klimagasser :smiling_face_with_three_hearts:

Har en følelse av av vektskålen vil tippe snart og at Tesla som identitetsmarkør vil endre seg. Når alle kjører elbil, hva skal da de tøffe kjøre? Jo… CYBERTRUCKKK!

Her skal det sies, om du ikke er kjent med det, at Musk er notorisk for å ha elendige presentasjoner. Han stammer og høres usikker ut til vanlig. Jeg har ikke sett hele presentasjonen, så kan være det er værre enn vanlig, men han er som regel elendig til å holde presentasjoner.

Men du har helt rett i at majoriteten av dieselgutta og pick-up folka nok ikke er veldig positive til hverken elbiler, eller et så radikalt design. Blir spennende å se hvordan det går.

3 Likes

Leser TekInvestor :wink:

7 Likes

likesågreit…jeg ble bannet fra Hegnar forum nå nylig :sweat_smile: pga “skjult reklame” da jeg hadde gjordt som så mange andre,-å legge til link for å fremheve/bevise mitt synspunkt i favør hos en aksje.

Dette er en påstand som ikke er helt korrekt.

Hovedforskjellen på Tesla og andre er at Tesla tar mye mer sjangser på funksjoner de slipper for vanlig dødelige ( som også er grunnen til at EU har pålagt tesla å stramme inn).

Ellers har Tesla et ekstremt stort datagrunnlag siden alle bilene deres kjøres i “ghost modus” og sender data til Tesla, men dette har foreløpig ikke gitt dem en massiv fordel på selvkjøring.

Tipper det overlegne datasettet kommer mer til sin rett når de får rullet ut nyeste HW3 og nyeste neural net. Tesla er jo i spedbarnsstadiet enda.

…det var å ta litt i vel?

hva ligger gjennomsnittet fra start til profitt på andre kjente bilprodusenter?

De fleste bilprodusenter er vel rundt 100 år gamle :sweat_smile:
Tesla ble dannet i 2003.

1 Like

jo,men ser frem til når utviklingskostnadene til Tesla endelig begynner å trappes ned,så får vi se om profitt`n går på Automodus…

Herlig med et såpass polariserende design!

Liker det godt selv, uten at det er en bil jeg kunne levd med. Går for eksempel ikke inn i carporten.

Poengene over med å løse flaskehalser, samtidig som man leverer noe som (for noen) er verdiøkende design, er klassisk musk.

Redesign hele model porteføljen sier nå jeg;)

1 Like

her har vi en kjent YT person som diskuterer allt av det som ruller på fire hjul.

For å sette det litt i perspektiv. Bruttomargin til BMW var i q3 17,7%, Tesla har en margin på 23,5%.

2 Likes

Tesla på ramme alvor?

En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte – MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?

Hele artikkelen: http://www.yrkesbil.no/mobil/artikkel.php?aid=52669

Interessant video. Prismessig blir dette snudd på hode med norske avgifter. I Norge er Cybertruck konkurransedyktig med VW Amarok uten avgifter, og avgiftsnivå på elbil blir nok uansett mye lavere for elbil enn dieselbil, antar at det blir innført moms trinnvis.
Skal en sammenligne pris så må en selvsagt sammenligne personbil registrert pick-up…
Det verste for Tesla er at menigheten ikke er samlet i ring rundt Cybertruck i forbønn…
Jeg har ikke sett hele presentasjonen, så Model 3, jeg synes det var skremmende. Det er slikt jeg ser for meg vekkelsesmøte i en karismatisk menighet.
Har ellers sansen for Tesla og Musk, og jeg tror de færreste som kjøper første Tesla i dag er lik blodfansen på lanseringene…

Bare jeg som tenker at stålplatene på Cybertruck umulig kan fungere bra i kollisjon, må jo drepe alt inni bilen og alt du treffer.

Ved ik om du er den eneste som tænker således, men næppe - er dog ganske overbevist om at Tesla selvfølgelig har helt styr på dette - såvel at de ansvarlige myndigheder i de forskellige lande, aldrig ville godkende bilen, i fald dette var et issue…!

En ting er sikkert, bilen ser ut som noe sinnsykt rett ut i fra en scifi-film. Jeg har reservert den med 800km range, så får tiden vise hva de tilbyr.

Hvis avgifter på elbiler dukker opp før launch tror jeg den blir dyr og uaktuell.

1 Like

Hvorfor skal alle inni bilen dø? Det er garantert lagt opp til svake punkter som gjør at bilen kollapser på en ok måte.

1 Like