Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Kjøpte litt gira Tesla short rett før norsk stengetid i dag, sweet! :slight_smile:

Nå brast det for Elon

image

5 Likes

Friskt… :slight_smile:

Haha, dette går nok runden på alle medier snart.

Lurer på om han er hacket eller om dette bare er noen nye eksentriske greier.

EDIT: Eller handler dette om at mange tillegger han personlige økonomiske motiver med tanke på bonuspakken hans for å gjenåpne fabrikkene etc og han går litt langt i å demonstrere at det er det siste som driver han? Men litt rart om han tar seg så nær av sånt i så fall.

Hahaha, merkelig fyr ass … :laughing:

Kanskje han ikke vil ha den bonusen akkurat nå? :man_shrugging:

Jeg tror Elon akkurat klarte å overgå Jostein Dahle i brønnpissing, det er ikke verst

2 Likes

Tesla buller som f… igjen, helt uforståelig. De som kjøper nå er idioter- fact! Nybilsalget stuper og hvem gidder kjøpe elbil nå bensinen kommer til å være grisebillig fremover??

Sikkert noen som har fått med seg at du er short :wink:

Jeg har faktisk planer om å kjøpe elbil ( og bensinprisen påvirker ikke i det hele tatt ) . Blir nok uansett ikke en tesla .

2 Likes

Det er fordi du bor i annerledeslandet Norge der det er skyhøye avgifter på bensin og sinnsvake subsidier av elbil…

Edit: Vent et par måneder med å kjøpe så får du bilen 20-30% billigere.

1 Like

Planen var å kjøpe til høsten :slight_smile:

" I know you lazy fucks aren’t going to read that, so let me summarize:

  • If a security drops more than 10% in a day, a short sale circuit breaker is triggered
  • The breaker lasts 2 days (current day through end of “next-day” trading session)
  • The rule gives priority to long sellers and imposes an uptick rule on additional short sales
  • An uptick rule means that to sell short, your “ask” must be at least 1 tick higher than the current “national best bid”"
1 Like

Har du fått med deg at strøm er gratis for tiden?

2 Likes

Det er tilfeldig at strøm er ekstra billig i Norge akkurat nå. Men igjen, hva som skjer akkurat her i landet betyr nada. Globalt sett blir det også generelt noe billigere strøm pga lav oljepris. Men dette regner jeg med har svært liten påvirkning på elbil salg…

Jeg tror folk kjøper elbil også fordi det er gode og fremtidsrettede biler. Mye skrekkhistorier som kommer i media, de aller aller fleste Tesla-eiere er strålende fornøyd.

Så lenge Tesla lager biler som skiller seg positivt fra resten så kommer de til å vokse. Bilkjøp er ikke kun rasjonelt. Hvis alle var rasjonelle bilkjøpere så hadde du også kjørt Tesla :wink:

1 Like

Det er vel manglende kvalitet som gjør at Tesla ikke selger flere biler og som faktisk lar konkurentene få godt fotfeste i markedet.

De selger da alt de klarer å lage og levere? Åpnet ny fabrikk i år, og en til i 2021/22. Vet ikke hvor mange flere du mener de burde solgt? Hvor mye raskere burde de vokst?

Jeg kjører Tesla 3, for samme pris kunne jeg kjøpt Skoda Octavia stasjonsvogn.
Jeg vurderte faktisk det, en bensinvariant. Hvorfor? Pga at det ikke var mulig å oppdrive elbil med hengerfeste til akseptabel pris, og jeg var dritlei av å vente på Kia eNiro.
Så kom Tesla 3 med hengerfeste og vinterhjul til samme pris eller billigere enn nevnte to alternativer.
Men jeg skal love deg en ting @cagey, ikke faen om jeg kjøper fossilbil igjen! Ikke om bensinen skulle bli gratis!
Blir bensinen gratis, hva så? Det er jo nesten gratis drivstoff til elbil uansett, 1-2 kroner mila i snitt, altså 4-5000 kroner i året for 25000 km.

Blir strømprisen høy i Norge, da er det ikke verst for elbileiere, da blir det verst for alle de som ikke aner hvor stort forbruk de har, de forstår ingenting når de plutselig må betale 20-30-40% mer i strømregning.
Jeg installerer nok solcellepanel, så får jeg nær 50% gratis elkraft når sollånet er nedbetalt om 10 år, en slags gratis ekstra tilleggspensjon.

Hvis det blir full moms på elbiler så vurderer jeg nok en rimeligere bil. Elbil selvsagt.
Sannsynligheten for at det blir Tesla er nok over 50%.
Ikke for at jeg er medlem av Elon menigheten, kun for at jeg liker bilen og dens funksjonalitet og teknikk.
Feks så skriver jeg på en touchskjerm nå, trenger ikke noe annet i bilen.

1 Like

Det jeg leser av innlegget ditt er at Tesla er bra fordi… Tesla… og touch screen… og billig strøm som jo allerede er nevnt.

Du fikk vel ikke med deg at jeg velger elbil selv om bensin skulle bli gratis.
Jeg digger betjeningen, feks måten en betjener ACC, AP, stemmestyring blir bedre og bedre for hver oppdatering, bilen har endret seg ganske mye siden august.
At den har full enpedalskjøring er supert, også med et tonns henger bak.
Kjøre elbil med henger er forøvrig strålende, jeg kan garantere at en ikke finner fossilbil som er like egnet, spesielt ikke med dobbeltklutsj gearkasse!
Til og med billigste Model 3 gir en gokartfølelse, samt lynkjapp aksellerasjon ift til det meste av familie fossilbiler under 6-800.000.
Jeg gir balla i hva du og andre synes om Tesla som bil og vi som eier bilene, gir like mye balla i det som hva som kommer av nye fossilbiler.
Tesla er langt fra perfekt, men vis meg den bilen som er morsommere å kjøre, kan frakte fem personer og 1 tonns henger til fornuftig pris. For meg er 400.000 akseptabelt, 500.000 begynner å bli drøyt, over der må jeg gå noen runder med meg selv…

Ser ut til at til at det er framskritt i Tesla sitt arbeid med å starte opp sin egen batteriproduksjon. I dag er de begrenset av tilgangen på battericeller så dette er et kritisk steg for å få tilgang på et mye større volum og for å få prisen enda lavere. I tillegg får de lettere tatt i bruk sin nye batteriteknologi. Blir spennende å høre hva de presenterer på batteridagen.

1 Like