Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Spørs om ikke VW priser seg litt ut av markedet med siste prishopp.
Blir uansett MYE konkurranse i det segmentet fremover.

Uansett. Norge er et “Tesla” land. Den største konkurrenten de har her er nok seg selv, og service nivå. Får de dette opp til 2014 nivå igjen, så burde det være grei skuring for de.

Tja Audi og Jaguar har vel tatt en god del av markedet fra S og X.

1 Like

Kan vel diskuteres. Tror de like gjerne tar markedsandeler fra egne ICE modeller.

4 Likes

Helt enig. De fleste jeg kjenner som kjøper elbil hadde ikke kjøpt Tesla uansett. Folk holder seg til merkene sine, og kjøper Audi el i stedet for Audi diesel.

I Norge skal jo samtlige nye biler være elbiler om få år. God plass til mange merker da…

5 Likes

Kjørt Model 3 siden august.

  1. Savner overhodet ikke head up, det er null problem.
  2. Varmeapparat er strålende, enkelt å regulere, god varmeeffekt.
  3. Bakkeklaring er ikke noe problem, like lite så mine tre foregående biler: Ioniq, Soul og Tiquan.

Utseendet er en smakssak, jeg liker Model best av S, 3 og X.
Synes du feks Toyota er pene? I så fall forstå jeg at en ikke liker Model 3…

1 Like

Har du hatt dette i de andre bilene dine ?

Jeg kjørte VW fra -99 til -14, da kjøpte jeg første elbil, har da kjøpt Kia, Hyundai og Tesla, den siste er en brukt eUp fra -14.
Så det er ikke alle det stemmer for når det gjelder lojalitet til merket.
Jeg var heller ingen fan av Tesla, men Tesla solgte meg en elbil med vinterdekk og hengerfeste til kr 402.000, ingen andre kunne det, så da var valget enkelt.
Og Tesla har virkelig innfridd for min del, selv om jeg ble skremt av all negativ omtale.
Mye er bullshit, men mange er også uheldige.
Jeg kjøper gjerne Tesla igjen, jeg har virkelig ikke lyst å gå bort fra konseptet med total nøkkelfri bil, app som funker, et dashboard fritt for en million knapper osv.

1 Like

Har kun prøvd Kona, det var ikke noe for meg. Når jeg kjører på ACC eller AP så er det rimelig uinteressant hva som vises i displayet…

1 Like

Etter å ha hatt bil med head up display de siste 14 årene hadde jeg garantert ikke kjøpt en bil som ikke hadde det . Er jo ikke bare hastighetsinfo man får der. Veldig praktisk med info fra navigasjon + styring av radio/spotify i head up displayet :slight_smile:

1 Like

Har du prøvd Model 3?

Nei det har jeg ikke :slight_smile:

Ladenettverket til Tesla er temmelig langt foran samtlige konkurrenter. I hvertfall utover landet i vid forstand.

1 Like

Er Tesla aksjen overpriset?

Ja, men verden bryr seg ikke om sånt nå

Nei tydeligvis. Realiserte nylig på 1400, bare for artig. Kunne like godt venta ja

1 Like

Er den store vinneren i Lofoten iallefall, mye bedre tilbud enn de andre. Men tror vi “alle” skjønte det kom til å bli et problem :slight_smile:

1 Like

Janno - er vel bare et av mange utfordringer som synliggjøres når alle skal feriere hjemme

Howard Silverblatt, a senior index analyst at S&P Dow Jones, had to look back to the dot-com era to recall a comparable situation. In 1999, Yahoo surged 64% in five trading days between the announcement that it would be added to the index on Nov. 30 and its inclusion after the close of trading on Dec. 7. Yahoo’s market capitalization at the time was about $56 billion.

Dette kan faktisk bli helt forferdelig stygt for shorterne… eller, det er det jo allerede.

4 Likes

Fra artikkelen

Ivan Cajic, head of index & ETF research at Virtu Financial estimates index managers would need to own roughly 25 million shares of Tesla stock, currently worth $34 billion.

“You have all the index funds that have no choice but to include it,” said Tim Ghriskey, chief investment strategist at Inverness Counsel in New York. “That is one reason why it has been so strong here, in anticipation of that.”

1 Like

Helt sinnsykt det denne tar av gårde. Eller det er jo Elon Musk sitt verk, så man skal vel ikke bli overasket over noe :slight_smile: