Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Thor Medical - Småprat '22 (NANOV) 4

Hun har vel sneket seg opp i etasjene etter hvert som andre ledere forsvant. Vi skal vel ikke tilbake lengre enn i 2019 for å finne hennes egentlige jobb; Investor Relations.

Hun har ikke kompetansen som kreves for verken CFO eller CEO, men når styret sitter på hendene og lar Egget styre showet så lenge han får det som han vil, er det altfor lett å snike seg opp i stillinger som helt åpenbart burde vært besatt av andre. Aksjonærene har vel tenkt i en del år at så lenge det kliniske trumfer alt kaoset i managementet så går investeringene godt.

Det er når man får kliniske setbacks at man må betale prisen for at folk som ikke duger skal gjøre jobben med å «rydde» opp og få ting på kjøl igjen. Det klarer de ikke.

Se hva ledelsen klarte i Oncopeptides, det er kvantesprang foran det vi har sett i NANO. Vi nærmer oss heldigvis slutten på denne «æraen», la oss få inn noen helt OK ledere, de må ikke være world class :sweat_smile:

13 Likes

Er jo DET som har vært den største feilen - å ikke se dette som det største røde flagget.

(nobody likes a smart ass, I know :grimacing:)

8 Likes

På tide med noen konspirasjonsteorier?

1 Like

At dataene egentlig ikke var så ille?
At noen ville få de til å se ille ut?
At noen ønsker å overta pipen?
At en tsunami fra “bøljan blå” allerede i 2021 har noe med NANO sitt fall å gjøre?

Nei det ville være for meningsløst.

1 Like

Støtter dette.

Er selvsagt innforstått med at foreslått Merge var en elendig deal.

Men håper virkelig at kommunikasjonen fra Asmyr blir bra.
Å at man ikke ender opp med å skape håp, forventninger, for så å skuffe.

Håper Asmyr og gjengen, snarlig finner ut av hvilken deal selskapet har med Carnegie. For om 10-20 mill rykker til de nå, så begynner kassa å tømmes fort.

Innsyn og granskning burde vel meldes fort.

Bemerket meg denne ::

«Og der er vi allerede i dialog med noen, sier Asmyr.

Han trakk også frem at aksjonærgruppen, etter to ukers «arbeid på dugnad», har funnet frem til en ny vei for selskapet som er bedre enn sammenslåingen med Apim. Han forteller noe kryptisk om en partner de er i dialog med:

– Men dere kan vel ikke komme med noen detaljer om dette?, spør grunnleggeren av Nordic Nanovector, Jostein Dahle, oppgitt om under generalforsamlingen.

– Jeg tror ikke de har noen andre alternativer. Når vi snakker med dem så har de ikke noe å komme med, så de har bare ødelagt for seg selv og for alle andre, dessverre, sier Dahle til MedWatch etter generalforsamlingen.

1 Like

Et ufattelig bold statement som blir hardt å svelge og bortforklare hvis / når AGN drar noe opp av hatten som er mer potent enn give away dealen med APIM.

Skuffende at også Dahle inntar den sutrete holdningen. Trodde han var litt mer aksjonærenes mann, med unntak av når han skulle bygge seg en garasje og aksjen helt tilfeldig var på peak levels.

Kan se ut som vi må sende Asmyr til ASH for å presentere Alpha37…. Er lite motivasjon å spore hos Bluewave Dahle nå.

4 Likes

Endelig fått hørt hele webcasten. Synes moderator gjorde en god jobb. Korrekt fyr.

Et av Egberts siste ord, som svar på Racid Bedriss sitt spørsmål var at han er primus inter pares. Første blant likemenn, begrep introdusert av keiser Augustus på hvordan han så seg selv.

Passer å høre Egberts si det, noen latinske strofer og en forklaring på hvem FDA er i ett og samme møte.

For å holde oss til romerne, møtet i dag kan vel karakteriseres som «Et tu, Brutus?».

bilde

3 Likes

En mann med en plan.

1 Like

Gi meg ett eneste eksempel på at nano har gitt noe info om tilsvarende prosesser, interne prosesser el.l. - noensinne! “Kortene tett til brystet” / hemmelighold og vage antydninger uten etterpåfølgende substans (kall det hva du vil) har vært normen i alle år. Så her får vel JD smake sin egen medisin.

Og hvis det er åpenbart at nano ikke kan fortelle sine egne aksjonærer noe mer konkret om sine forhandlinger under denne seansen - den viktigste i nano noensinne - så burde det være lett for ham å forstå at det samme gjelder andre veien.

7 Likes

For meg fremstår det mer og mer som Apim skulle bruke skallet til Nano og Blue Wave overta ip rettighetene til Nano som betalutin for en nærmest symbolsk sum. Utrolig hvordan aksjonærbasen, nkludert meg selv, ikke har reagert tidligere på delene inkompetansen dagens ledelse har vist og viser. Ble et endelig oppgjør i dag. Marlene og co fremstår som direkte uproffe.
Er tilbake som aksjonær etter dagens seanse!

8 Likes

Det er ikke sikkert at dagens situasjon og avgjørelse skaper nye store høyder i Nano. Men jeg tror at selskapet for første gang har skapt en form for positive vibber hos mange aksjonærer, samt en opplevelse av at noe gjøres for oss/dem.

Konspirasjonsteori:
Jeg tror ikke Egget vet hva de blå bølgene er. Jeg tror han er helt ute og sykler med for mange “mindre” oppdrag. Jeg tror han har stolt mye på Malene og Jostein og så tror jeg han ble lei av Lars etter Q&A som @nordpolen henviste til over her.

Jeg tror virkelig at Malene har vært slik: “What 5 MNOK - ja takk. Hva må jeg si? Hva må jeg gjøre? 5 MNOK - YES”

Hun har trolig aldri hatt det før og kommer trolig aldri til å få det igjen.

Om ikke annet er det skapt et bitte lite fundament av tro og håp blant mange av aksjonærene i dag. At Asmyr i spissen (med en god gjeng rundt seg) har klart det er ekstremt sterkt. Og på så kort tid. Styret og ledelsen falt pladask i dag og da Carnegie åpnet kjeften kom det ikke noe vettugt ut.

Det blir nok ikke himmel, men kanskje noe. Det kan bli helvete. Men da er vi i allefall med og forhåpentligvis med info og kommunikasjon vi kan tro på.

13 Likes

For å tenne et optimismens lys, så har det vist seg mange ganger at nye koster kan feie på nye måter. Til nå har denne sjappa vært ganske ensrettet med tanke på bakgrunn så da er det ikke annet å forvente at man følger de samme konvensjonene.

Med nytt blod og alternativ kompetanse og tankesett, kan alt skje. Det har historien utallige eksempler på.

Men da har i det minste noen gjort et ærlig forsøk på våre vegne. Det kan virke som det er lenge siden sist gang noen gjorde det i dette caset.

5 Likes

Dette synes jeg er et veldig godt poeng.

Rent teoretisk, er det slik at ledelsen har krav på noe fallskjerm dersom de blir avskjediget og ikke bare sagt opp? Kan det argumenteres for at de har handlet så uaktsomt eller vanskjøtt sine oppgaver at en avskjedigelse kan rettferdiggjøres?

8 Likes

Novartis :smiling_face_with_three_hearts:

Pressemelding - Aksjonærgruppens alternativ til fusjonen.pdf (204,1 KB)
Notat - Hvorfor sluttet Betalutin å fungere.pdf (187,6 KB)

Ser enkelte her er skeptisk i forhold til hva Aksjonærgruppen kan få til. Jeg vil anbefale alle å lese pressemeldingen med Aksjonærgruppens alternative forslag, samt inngående forklaring om Betalutin i eget vedlegg. [begge dokumenter poster jeg for ordens skyld vedlagt].

De 8 punktene legger opp til å få kostnadskontroll og ikke minst maksimere aksjonærverdiene, og etter hvert gi utbytter, noe nåværende ledelse ikke har vært i nærheten av å få til noensinne.

Videre bærer redegjørelsen om Betalutin fra Aksjonærgruppen preg av å være skrevet av en med inngående kunnskap om medisinen, gjerne en av grūnderne eller annen kompetent person som tydeligvis har arbeidet med produktet.

Denne personen kan gjerne bli med i et nytt styre sammen med initiativtaker til Aksjonærgruppen, Jon Magne Asmyr, og et par andre kompetente personer i gruppen eller i aksjonærmassen for øvrig. Jeg regner med at de allerede har tenkt på en styresammensetning og har tro på at de kan få til noe etter hvert.

Hvem er Jon Magne Asmyr, som har startet denne Aksjonærgruppen i Nordic Nanovector? Han har vært aksjonær i NANOV siden 2018, og er nå største private aksjonær i selskapet. I aksjonærlistene står han nå oppført med 1,5 millioner aksjer. Før gruppen ble startet var han i dialog med flere av de øvrige store aksjonærene.

Han har tidligere ledet aksjonærgruppen i Sevan Drilling Ltd med godt resultat, og også vært en​ del av arbeidsgruppen DOF minoritetsgruppe som klarte å få negativ kontroll på selskapet i 2021. Asmyr ble for øvrig innstilt som styremedlem av valgkomiteen i DOF AS i 2022. Kursutviklingen i både Sevan Drilling og DOF har vært god etter at aksjonærgruppene ble opprettet.

11 Likes

Vi burde alle som aksjonærer takke Asmyr for initiativet han har gjort .Stått på dag og natt for noe de fleste av oss ikke kunne fått til. At dvs personer i ledelsen rett og slett kommer med litt umodne splidne kommentarer om " opprører gruppa" forteller vell litt mer om hvilke udugelige mennesker dem er.ikke Asmyr .Og hvor har dem drevet Nordicnanovector ’ sønder og hjem’ .
Bare en liten detalje.Jostein? I forrige radium podcast der nano var ett av tema’ …Så glapp d ut av Einarson at Jostein Dahle hadde sagt at han stor tro på betalutin ’ men verre med selskapet’ …? .Uansett takk til Asmyr og dem andre som har bidratt og bidrar til få ett innblikk i hva som har skjedd og skjer her.
PS.hvis det finnes litt anstendighet så rydder Malene og Egget sine pulter og frater sine stillinger.Jeg tenker at disse to har ikke vært lette og jobbe sammen med’ styrt skuta så og si alene’ på grunn’ . Og nå har Folket talt’ vi vil ikke ha dere her.go home.

6 Likes

Nei, ingen fallskjerm ved avskjedigelse men sendes ut på dagen uten oppsigelsestid!

2 Likes

Stusser litt på at Ludvig Sandnes kritiserer aksjonærene.

Så vidt meg bekjent sitter vel han i dag som styremedlem i Oncoinvent?

Det der ble veldig relevant å trekke frem nå, den hadde jeg glemt.

Jostein var med og snudde disse steinene, og med kjennskap fra innsiden kunne han skremmende nok si det som det var, og som aksjonærene har tenkt helt likt rundt:

«Det ser dårlig ut for selskapet» - korrekt, en håpløs byttedeal ligger på bordet, aksjonærene må gi fra seg alt og pipen de skal inn i er det ikke mye å rope hurra for. For å strø ekstra salt i såret skal Egget og Marlene fortsatt raljere med aksjonærene. Allikevel er han skuffet og mener at aksjonærene ikke forstår sitt eget beste når de stemmer APIM-mergeren ned.

«Men jeg har stor tro på Betalutin» - det har heldigvis aksjonærene også og sørger for at de 2,5 milliardene aksjonærene har investert i produktet fortsatt eies av aksjonærene og blir forsket ferdig på, fremfor at et uinteressert APIM-styre om seks måneder flagger en børsmelding a la:

«The board is extremely encouraged by achieving sale of the Betalutin asset to a highly competent biotech firm for the amount of 10 MNOK. The sale will provide the company a financial runway into 2024 while accelerating the ATX-pipeline».

Helt utrolig at Dahle hadde «behov» for å dele innsideinfo med Einarsson, og så kan man jo lure på om Einarsson bevisst droppet dette ut på podkasten, eller om han bare var uheldig og forsnakket seg. Uansett har Dahle i mine øyne ramlet godt ned fra stigen og de fantastiske uttalelsene rundt Alpha37 er jeg usikker på om er så mye å stole på. Får vel heller lese seg opp på hva Orano Med sier om produktet, men kommer det på ASH med en muntlig presentasjon bør det jo heldigvis være bra!

12 Likes

Håper at det neste skritt er å bytte ut styre så fort som mulig og uten noe form for ekstra kompensasjon. Jeg aner ikke hvordan det kommer til å gå videre men denne «dealen» kokt sammen av nåværende styre var elendig.

1 Like