Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips og triks for å redusere strømregningen

Ser at det mangler en tråd på dette emnet.

Mitt bidrag her er at jeg forsøker å vri strømforbruket til tider av døgnet der strømprisen er på sitt laveste, dvs midt på dagen og på natten. I disse periodene varmere jeg opp varmtvannstanken og kjører opp varmekabler I tillegg går gjerne vaskemaskinen/ oppvaskmaskinen i disse periodene.
I perioder med den høyeste strømprisen er varmekabler og varmtvannstank skrudd av.
Elbilen blir selvfølgelig også ladet i perioder med den laveste strømprisen.

Så langt i september ligger min kWt pris ca 50 øre under den daglige gjennomsnittprisen og det er 5 dager der jeg så langt faktisk ser ut til å tjene penger på strømbruken, etter strømkompensasjon, dette inkluderer effektleddet på nettleien som i snitt ligger på ca 45 øre kWt

8 Likes

Takk for å starte denne tråden

Angående varmtvannsberedere så er det vel viktig å holde temperaturen over grensen for risiko for legionella bakterier. Virker som den er minimum 60 C iflg. FHI-artikkel:

temperatur: bakterien vokser best ved temperaturer mellom 20 og 50°C. Ved temperatur under 20°C er formeringen begrenset. I vannsystemer hvor temperaturen er > 60°C vil legionellabakterier ikke etablere seg eller vokse

5 Likes

Vaskemaskin og oppvaskmaskin kjøres i Ecomodus og unngå å skyll med varmtvann i oppvaskkummen, da går det mer varmtvann enn man tror :slight_smile:

Mitt tips er å fokusere på oppvarming og varmtvann som Zappa66,
gjerne reduser inne temperaturen 1-3 grader, tror 1grad = 5% energiforbruk. Er det noe av smarthus dubbedittene som har spart meg penger er det å kunne sette leiligheten i forskjellige temperatur moduser ( Hjemme, bortreist, natt osv). Resten har vært en kostbar hobby :slight_smile:

Kan også sjekke ut gitt lav pris om natt om det kanskje lønner seg å eks bruke varmepumpe om natten, fyre om dagen. Det kan også være mer lønnsomt å holde rommet varmt om natten, enn å skru av all varmen. Da det vil kreve mer energi å varme det opp igjen dagen etter.

3 Likes

Hvis man kjøper ved til noe i nærheten av markedspris, så er panelovner konkurransedyktige med ved. Dette fordrer strømstøtte. En varmepumpe koster 20-25% av dette med til rundt -10. Selv ved - 25 så er prisen 50% på varmepumpe…

1 Like

Så lenge man varmer opp mot 70 grader en gang i døgnet bør det ikke være noe problem. Enkelte beredere har “legionellaprogram” en gang i uken.

1 Like

Glemte jo tenke på strømstøtten😅

1 Like

Da er en avhengig av å få vannet til å strømme utsatte plasser som dusj og tappekraner også så det ikke blir 70° kun inne i varmtvannsberederen.

Viktig å ikke flytte forbruk som kan være brannfarlig til nattestid for å spare strøm :grinning: Spesielt tørketromling har startet en del branner.

6 Likes

Vaskemaskin starter også mye brann! ( Men Tørketrommel er verre).

3 Likes

Litt merkelig at vi blir oppmodet til å lade bilen på natten men ikke mobilen :thinking:

2 Likes

Billaderen er litt mer intelligent enn mobilladeren.

Som også gjør at brannfaren i mobilen er større.

Men har du ikke en smarttelefon? :joy:

3 Likes

Men ikke smart lader ;/

2 Likes

touché

Har brukt apias smart cable for lading av mobiler (usb-c, lightning). De kutter strømmen når batteriet er oppladet. Bedre for batterilevetid, sikrere lading…

2 Likes

Dersom strømprisen er vesentlig lavere på natten kan det lønne seg å holde temperaturen oppe hele natta fremfor å nattsenke og så varme opp på morgenen. Men ha i bakhodet at varmetap mot utsiden av huset er proporsjonalt med differansen i temperatur. Det vil si at jo varmere du har det inne, jo mer varmetap til omgivelsene. Jo dårligere isolert huset er, jo større er denne effekten.

4 Likes

Kål er grisebillig så det kan anbefales. I tilegg er det kortreist hvilket sparer miljøet. Gjør som følger- spis Deg mett og vent til det buldrer i magen. Slipp fjerten gradvis for å utnytte dens fulle potensiale og husk å lukke dører og vinduer. Åpen ild og felles dyne anbefales ikke….og dersom noen lurer så kan det kombineres med får:)

7 Likes

Isolering med tettelist rundt steder med varmelekkasje. Vinduer kan sjekkes med stearinlys for å se om det trekker, evt termisk kamera om man får lånt et.

Isolering av eldre varmtvannsberedere (før 2005?) kan også hjelpe.

4 Likes

Nå kan du få smart ladekabel. Har ikke prøvd de selv , men er anbefalt av IF, ser at jeg kan få disse fra sikkerhetsbutikken deres litt billigere.

2 Likes

Frosne kvinnfolk er ofte en stor utgift på strømregningen:

Ikke bare går de rundt og vil skru opp termostaten, noen av dem er også glad i å vaske tøy og ta oppvaskmaskinen på så raskt det lar seg gjøre, gjerne når maskinen er halvfull eller mindre.

Trikset er å bli kvitt den frosne kona og starte med blanke ark.

10 Likes