Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips og triks for å redusere strømregningen

Trykk på test knappen på jordfeilbryterne.
Lar du vær å slå inn igjen så spares masse strøm. :partying_face::partying_face:

2 Likes

Slipp solen inn. Nå står solen lavere mot sør enn midt på sommeren. Unngå utvendig eller lyst innvendig solskjerming/gardin på denne tiden.

Her går huset fra 17 grader om morgenen til 21 grader etter jobb helt uten å ha på panelovner.

Bruk gardiner/rullegardin/solskjerming for å senke varmetap om natten - arbeidskrevende så man får mest igjen for det ved streng kulde.

Sett ventilasjonsanlegget i bortemodus når du er borte. Alle ventilasjonsaggregat har inngang for bortemodus som kan styres med potensialfritt relé mot smarthussystem. Samme for vannbåren varmesystem mot smarthussystem, finnes som regel inngang for å tvinge frem bortemodus. Da kan man ha en knapp ved døren og app på mobilen for å velge modus.

13 Likes

Er det noen som vet hvordan / hvorfor man får igjen penger på strømregningen? For oss som ikke har fastprisavtale. Det jeg lurer på er hvordan man setter opp regnestykket med strømpris / strømstøtte / moms osv.

Har 90 øre fastpris, så hvis strømprisen er 400 øre betaler jeg 90 øre og får jeg tilbake (400-70)*0,9=297, og får da betalt 2,07 for hver kWt jeg bruker. Også er det ca 80 øre i linjeleie, så effekttivt 1,27 pr kwt

2 Likes

Må da være mulig og få tak i ei i fra Grønland ?

1 Like

Bo i et borettslag/sameie med fjernvarme og varmtvann inkludert i husleia (og der borettslaget har fastprisavtale så de ikke trenger sette opp husleia).

Se åpningsinnlegget i tråden. For å klare å få en negativ strømpris må intradag svingningene være betydelig, over en krone. Og så må man klare å utnytte svingningene.
I tillegg til strømprisen og utregning av støtte som @Christian viser over, må du ta med nettleien som varierer ut i fra hvor du bor

2 Likes

Har byttet alle halogen spotter til LED i huset. Gikk stort sett fint, men på den ene kursen så begynner LED spottene å flimre når jeg skur dimmeren til full belysning og på en annen kurs så flimrer LED spottene når jeg dimmer ned. Regner med at disse to dimmerne ikke takler den lave belastningen som LED spottene medfører og jeg må få byttet dimmerne. Stemmer dette?

Noen her som har vært borti samme?

Kan vel bruke lysene i rangen hvor det ikke flimrer til jeg får en elektriker til å bytte dimmerne eller hva?

1 Like

Sliter med det samme, endte opp med å bytte dimmer

2 Likes

I tilfellet hvor du skrur til full belysning, har du flimmer i alle posisjoner på dimmeren ? Når du har flimmer på lav dimming så er effekten sannsynligvis for lav for den dimmeren du har installert.

Har veldig god erfaring med SG armaturen sin LED DIM.

3 Likes

Nei, flimrer kun når jeg har «dimmet» opp til full styrke. Flimrer ikke når spottene er 80% på full, kun når dimmeren skrues opp til 100%. Er snakk om LED med GU4 stiftpærer.

Nå er denne dimmeren litt eldre, så tok en sjanse på om den taklet LED.

Sikkert gammel type dimmer. Di funker dårlig på LED.

1 Like

De gamle dimmerne har ikke finjustering på voltstyrken som de nye led-dimmerne har, jeg byttet et par dimmere hjemme forige helg, og all flimring forsvant. Du må forsikre deg at dimmeren du kjøper er til LED.
Denne her bruker jeg.

4 Likes

Et tips til strømsparing er smartprodukter. Tibber tilbyr mye av dette, den gjør at bilen din lader på de billigste tidene på døgnet. Har også smartstyring/wifi på varmepumpe som også gjør det veldig enkelt å styre unna de dyreste tidene.

Tibber har også noe som heter Tibberpulse, som overvåker strømforbruket ditt live, dette kan man bruke til å luke ut strømtyver i huset. Jeg fant bl.a ut at varmkablene på et eldre bad i huset trakk 3000(!!) watt.
Eldre varmtvannstanker også stjeler utrolig med strøm og vil bli spart inn på kort tid med dagens priser ved å bytte den ut. Evt isolere den.
Eldre vinduer bør først og fremst byttes, om man ikke har mulighet til det, vil man ha stort utnyttelse av isoleringslister, som man får kjøpt billig på Clas Ohlson osv.
Ta grep nå, så man er best mulig rustet før vinteren når den virkelige morroa begynner.

5 Likes

Jeg byttet termostat på bad til en Namron termostat som støtter Zigbee.

Denne har jeg satt i et dedikert Zigbee 3.0 nettverk opp mot Home Assistant.

Har så hentet API-nøkkel fra Tibber som er lagt inn i Home Assistant. Dette gjør at all data fra Tibber går live inn i Home Assistant.

Bruker så disse parameterene til å styre varmekablene.

tibber

Tibber gir data på om strømmen er: Veldig billig, billig, normal, dyr og veldig dyr. Basert på et tredagers snitt. Du får og snittpris for dagen og nåværende timepris.

Har da satt varmekablene til å kun gå på når prisen er definert som billig, veldig billig, under snittpris for dag, eller midt på natten slik at det er varm når man står opp om morgenen. Varmekablene slår seg av når pris går til normal, eller dårligere, prisen går over snittet for dagen eller den er utenfor schedule som er satt opp for natten.

Planen er å lage en bryter for varmtvannstanken som blir kjørende på samme opplegget.

Bonus på dette er at jeg kan sette opp kule ting i Home Assistant som f.eks dimming av lys i furterommet i kjelleren hvis jeg slår på TV. Automatisk lys basert på bevegelsessensor i kjelleren. Lys setting basert på solas posisjon osv.

12 Likes

Det er bare til å koble av dekslet og endre på potensiometeret, det er den runde greia som stikker ut, -den justerer motstanden. Juster den slik at maks tilsvarer rett før lyset begynner å flimre. Job done.

Det er veldig lett og du skjønner tegninga når du kobler av dekslet.

Edit : For å legge til et strømsparingstips for folk som ikke er herre over termostatene i huset, evt har leietagere med strøm inkludert. Begge deler gjelder for meg :partying_face:. Så funker det samme prinsippet der. De skrur opp alle de analoge termostatene til typ 30 grader. Men jeg har ordnet slik at den faktiske temperaturen som blir etterspurt av termostatene er 23 grader.

Da blir man bare halvveis ruinert :slight_smile:

8 Likes

Det betyr å bruke mest strøm når prisen er lavest antar jeg? :slightly_smiling_face:

1 Like

Og lite når prisen er høy.

1 Like

Got you ! Takk for svar til dere begge :+1:

Jeg har homey smarthussystem - det er noe enklere enn home assistant vil jeg tro - uten koding men mer med “lego mindstorms type hvis slik så slik progammering”.

Homey sliter med kryptert kommunikasjon - det blir for mye trafikk frem og tilbake av det som overbelaster z-wave nettverket tror jeg. Håper det kommer en ny homey for brukeropplevelsen ellers er bra om man ser bort fra det som ligger i bunn.

2 Likes