Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips og triks for å redusere strømregningen

For de som har luft-luft varmepumpe. Husk å støvsuge filteret ofte nok. Her slurves det mye og det gjør at den bruker mer strøm enn nødvendig

9 Likes

Stiller meg bak Tibber og tibberpulse som et must!.

Problemet med Tibber er vel at de ikke tilbyr fastpris? Ikke så aktuelt nå, men det var mulig å binde seg på høsten i fjor, noe jeg antar at de med Tibber-opplegg bare droppet pga bindingen til Tibber?

1 Like

Tibber har kun spot ja, de driver ikke med spekulasjon eller annet tull.

Jeg bruker Tibber selv. Er enig i at de burde tilbudt dette. De klarer å tilby spotpris uten å svindle folk og da har jeg tillitt til at de ville klart å lage fastprisavtaler (markedspris) som ikke svindler folk også. Men de ønsker vel å rendyrke selskapet i spotpris retning virker det som.

Fastprisavtaler når du ikke selv produserer strømmen du selger er nok relativt risky business.

2 Likes

Regner med at det er fult mulig å hedge seg for de som selger fastprisavtaler ( at det i det minste var mulig tidligere) men det er mulig det er noe regnskapsteknisk som gjør at hedging påvirker egenkapitalkravene til strømselger

1 Like

Det tror jeg stemmer. Også er det jo interessant hva som skjer hvis den man har kjøpt avtalen av går konkurs. :stuck_out_tongue:

Skal noe til hvis man holder seg til litt solide aktører.

Jeg har Gudbrandsdal energi med deres pristak produkt. Betaler 2,79kr ut dette kvartalet. Gir fast pris gjennom døgnet og har vært forutsigbart så langt. Nytt pristak er 499øre fra 1.okt så da må det revurderes. Har GE puls.

1 Like

Jeg tenkte på for Tibber sin del, med det volumet de omsetter for. Jeg tenker de overhodet ikke har kapital til å drive med fastpris.

3 Likes

Kan være verdt tipset å vurdere bytte til leverandør med gjennomfakturering om vi får enda mer tullete priser når vinteren kommer.

1 Like
2 Likes

Hvis strømstøtten forblir sånn den er planlagt og de samtidig skal tilby fastprisavtale til 60-70 øre så vil jo alle gå inn på en sånn avtale.

2 Likes

Strømstøtten skal jo vare ut 2023. Fastprisene skal komme 1 januar 2023.

Men fornuften slår nok til

1 Like

Har de vett i skallen, så blir det fikset samtidig som mye fler får fastpris.

1 Like

Ut mars er vel det som er kommunisert, kommer vel ann på hvor my nedbør vi får fram til da.

Noen som vet hva status er på selve strømstøtten per dags dato?

Vi er nå i oktober, og en kollega fikk nettopp regning med 80% støtte.

Det er allerede vedtatt at stønadsgraden vil øke fra 80 til 90 prosent for forbruk fra og med oktober 2022 til og med desember 2022. I sommer varslet olje- og energiministeren at dette ville fremskyndes til å gjelde fra september. Nå fremmes forslaget som proposisjon til Stortinget.

Liten oppdatering etter første måned med enkel strømstyring.

Har kun hatt styring på en enkel varmekabel.

Den er satt opp til å ha normal settpunkt ved pris under snittpris for dagen, og lavere settpunkt ved pris over snittpris for dagen. I tillegg kjører vi forsinket oppstart av oppvaskmaskin og slikt, sånn at dette samsvarer med dippene. Ellers går varmepumpe og matlaging som normalt.

Klarte å havne 20 øre under snittpris for systemet i september.

Planen når jeg kommer hjem er å få satt VVB og varmekabler på nye badet ( 2500 watt :joy: ) på samme type styring.

Vil tro jeg vil klare å dra snittpris enda mer i vår favør. Desto høyere priser og mer volatilt det blir, jo mer effekt vil dette ha på strømregningen.

6 Likes

Lite off topic här men hitta ingen annan tråd.
Säkert många som bruker Tibber.
Men hva gjorde ni för val när Tibber kom med den otroligt muppiga lösningen men att betala 1mån i forkant på estimat?
Jeg ändrade till trekkdatum vilket gjorde att nan fick nästan en hel mån extra :blush: Mycket dåligt information på den punkten tycker jag.

3 Likes

Tibber har vel fått kritikk på dette. Forbrukertilsynet: Tibbers krisegrep er lovbrudd – E24

4 Likes