Tar det som en bonus, gratis mosjon
Noen som har erfaring med cooker eller tilsvarende, som varmer vannet når det skal brukes?
Tar det som en bonus, gratis mosjon
Noen som har erfaring med cooker eller tilsvarende, som varmer vannet når det skal brukes?
Det har vel vært nevnt her tidligere at man bør være varsom med å justere for mye på vvberederen.
Det kan føre til legionella, og heller ikke noe særlig å spare. Det koster jo å varme opp vannet igjen…
Det anbefales ikke. Dette er på bakgrunn av at man ikke må risikere å bevege seg inn i faresonen for legionella.
Husk at en bereder er forhåndsinnstilt på en temperatur som gir forbruker tryggheten om desinfisering over 70 grader. Det gir ei heller noe merkbart positivt utslag på forbruk, viser tester på dette, poengterer Frank Olsen, administrerende direktør i Rørkjøp.
Samtidig finnes beredere med varmepumpe, som kun er oppe i 70 grader hver 14 dag. Blir ikke noe problem i min bereder som er oppe i 75 hver dag.
Det er lite å spare på å redusere temperatur, men mye å spare på å varme når strømmen er billig.
Forskjell på å justere ned temperaturen på VVB og stoppe oppvarmingen for en liten periode midt på dagen.
Jeg justerer aldri ned tempen. Men, ja den kan falle under setpunkt for når den vil starte å varme opp. Men det er ikke noe problem så lenge den når setpunkt flere ganger i døgnet. Jeg rører ingenting på bereder.
Det er ikke snakk om å spare så mye på strømmen, poenget er å flytte forbruket vekk i fra pristoppene.
Slik jeg har det nå, når VVB settpunkt flere ganger i døgnet. Uten forbruk er det ca 4 timer mellom hver gang den slår seg inn uten styring. Jeg har live effektmåling og energimåling på døgnbasis og ukesbasis. Så jeg kan se hva den trekker i øyeblikket, per døgn og per uke.
Prinsippmessig er det ikke noe annerledes man gjør med såkalt “smart bereder”. Forskjellen er at man har integrert styringen inn i VVB, og man har muligens ett settpunkt hvor man aldri lar vannet falle under.
Men at VVB kan falle litt lavere en standard innstilling innimellom ser jeg ikke som noe problem, så lenge den når max dritstemperatur flere ganger i døgnet. Hadde det vært et problem ville man ikke kunne solgt smarte beredere. I tillegg har man varmtvannsrør i huset som blir kjølt ned flere ganger om dagen mellom hver gang man bruker varmtvann.
Problemet er når noen går inn og skrur ned driftstemperatur på VVB, og den aldri når temperaturen hvor legionella bakterien blir tatt knekken på.
Bra, takk for utfyllende forklaring, alltid noe å lære
Det høres jo ut som dere har full “koll” på dette. Jeg tenkte nok mer på “hvermannsen” (meg selv inkludert i dette tilfelle…) som plutselig skal sette inn sparetiltak, og da er det jo såklart enkelt å bare slå av berederen manuelt innimellom…
Et annet tema er innetemperatur - har sett flere omtaler hvor det anbefales å ikke la innetemperatur falle under 18 grader, av helsemessige årsaker.
Som denne artikkelen er inne på, så er no dette mest aktuelt for eldre og de med hjerte- og karsykdommer etc.:
Prisområde NO3 her.
Havnet på 30,4 øre inkl. mva etter strømstøtte
Hvor henter / scraper du prisdata? Åpent api / datakilde noe sted?
Kjører en integrasjon i HA som henter data fra Nordpool. Hentet data en stund fra Tibber, men var mye krøll derifra inn til HA.
Interessert i å dele dette arket?
Samme her. Tibber sitt api er overraskende ustabilt, og da jeg byttet strømleverandør sluttet de (naturlig nok) å levere prisdata. Nordpool-integrasjonen funker imidlertid supert, og Tibber Pulse gir fortsatt sanntids forbruk (dog med enkelte hiccups).
Noen som har testa vibb/oss?
De har strøm til spot uten påslag og månedspris. De sier de skal tjene på “smarte” ekstratjenester.
Folk som har home assistant eller lignende trenger ikke noe av dette
Ser ikke helt hvordan de skal klare å tjene penger, men kan jo få billigere strøm frem til de er konk.
Edit: Bestillte strøm fra de, ble billigere enn coop avtalen fra LOS, som i seg selv er ganske billig.
De har vel ett gebyr på 40 kr mnd. Det blir jo litt om du har 50 000 kunder eller noe.
“Vibb+” koster kr39/mnd, men man trenger ikke ha det
Ringte en dott fra Fjordkraft og skulle selge strøm på en ny adresse. Kunne slå sammen med to andre abonnement jeg har hos de nå, for da kunne jeg få spott med forvaltning. Nei takk! Fin påminnelse om at jeg skal flytte de to abonnementene.
Jeg har nylig byttet til Spot med forvaltning hos dem, og de to siste månedene har jeg hatt hhv 10 og 15 øre avslag på spot i følge dem. Har ikke ettergått dem i sømmene, for hadde ikke logget forbruket med pris i HA før nylig.
De setter opp prisen på den avtaen snart . Jeg sa den opp
Jeg bruker GE(Spot) og deres smartlading av elbil. Fungerer nok på samme måte som hos Tibber. Men det å bare plugge i når jeg kommer hjem å ha ladet absolutt når det er billigst er gull verdt. Sparer lett inn de 39kr det koster i mnd spesielt de siste dagene så er det lading hver natt til godt under halvparten som det ville vært om den starta lading når jeg kom hjem. Ikke at jeg gjorde det før heller, men å ha smartlading uten hassel er gull verdt.
Belv før mycket för tibber norge så de har tagit bort twitter kontot haha
Sintef’s energi-blogg har en del relevant her. Merk at akkurat denne bloggposten er litt overfladisk (men 100% on topic), men en del av de lenkede bloggpostene går mer i detalj på f.eks. ved og vedfyring.