Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips og triks for å redusere strømregningen

Blev iallafall byte från Tibber til GE denna månad. Som så många andra.
Hade vart kult å haft denna i augusti. Har nog ändrats våldsamt

2 Likes

Leste en artikkel om tørketrommel nå, og en A+++ tørketrommel skal bruke ca 1 KWt på å tørke klær. Noe som nok stemmer godt, for det blir ikke varmt i rommet hvor tørketrommelen står å går. Det eneste varmetapet er nok vannet som går i vasken. Mao helt marginalt.

Konklusjonen min var i hvert fall at jeg like gjerne kan kjøre tørketrommelen som å ha på en 1000w varmeovn i en time. Spiller ingen rolle.

2 Likes

Har prøvd på det samme i noen månder, ser at jeg i snitt havner 10- 30 øre under gjennomsnittprisen pr måned. Problemet er selvsagt at du ikke vet fremtidsprisen

1 Like

Litt kjedelig å ha tørketrommelen i stua da :grinning:

1 Like

Heh, kan ikke la vaskerommet holde utetemperatur, det må ha litt varme det også? :stuck_out_tongue:

For å balansere dette med hvor dyr strømmen er .
Pr 12. desember har jeg brukt 615 kWt i desember. Med strømsttøtte utregning pr 14. desember har det kostet meg 337 kr etter strømstøtte før nettleie. Faktisk så er nettleia dyrere enn strømmen (NO5 og BKK)

Leilighet eller vedfyring? :stuck_out_tongue:

Hus fra 70-tallet, vedfyring og elbil

3 Likes

70 talls hus med 10cm isolasjon, lader elbil på natta og kjører smartstyring på vvb. Slår gjennomsnittsprisen hver eneste dag. Vvb slår stor sett gj.snitt med mellom 15-20%

Har også pulsmåleren fra ge for å følge mer med «live».
Ca 200m2

1 Like

619 kwt her, lader hybrid og kjører varmepumpe. Samt litt lunk på badene. Hus fra 1981.

Mye vedfyring her om dagen, selv om man med fastpris på 60 øre kanskje burde kjøre på med strøm…

2 Likes

Da er fasiten for desember inne.

Snittpris i Vest på 336 øre og en støtte på 224 øre.

strøm

Med styring på VVB og varmekabler har jeg klart å dyttet min pris ned til 262 øre :grinning_face_with_smiling_eyes:

strøm2

Så min pris for strømmen i desember er 38 øre før moms.

12 Likes

Imponerende!

Kunne tenkt meg å kjøre copy / paste på det opplegget der….

Lyst til å dele? Vil egentlig vente på Thread og Matter før jeg bygger noe sånt, men det er kanskje verdt å kjøre i gang med dagens standarder

Havnet på en snittpris i desember på 280 øre med manuell styring av varme og varmtvann

1 Like

Har du husket å regne inn energitapet på all trappeløpingen når du skulle i kjelleren og skru av og på berederen? :joy:

1 Like

Hva har du slags system @rosk82 ?

Installert styring på VVB. Namron termostat til varmekablene. Alt koblet opp med Zigbee nettverk og styrt via Home Assistant.

Nå har jeg en veldig enkel styring/automatikk satt opp i HA.

Hvis timeprisen er over snittprisen for dagen, settes temperatur på baderomsgulvet ned til 23 grader, og VVB får ingen spenning.

Er prisen under snittprisen, økes temperatur på badet og VVB fungerer som normalt. I tillegg er alt som normalt mellom 02:00 og 07:00. Slik er det alltid varmt og godt på badet og ingen klaging fra samboer :grinning_face_with_smiling_eyes:

Man kan også gjøre det mer avansert da det ligger noen løsninger på nett for å få mer avansert styring basert på fremtidig pris osv.

Plan er å muligens legge inn funksjon at ting ikke justeres når pris er lav. Nå bare slår jeg av automatikken når det blir billig nok.

For vår del har det ikke vært noe problem med tanke på varmt vann. Da det er ingen hjemme midt på dagen. Og varmen holder lenge. Og ved behov, kan jeg enkelt overstyre automatiken hvis det skulle vært nødvendig.
Eneste tingen som samboer klager over noen ganger er hvis strømtoppene varer hele dagen, og man ikke får dippen, kan badegulvet virke litt kaldt. Men det går aldri under 23 grader.

Pusser opp nytt bad i 2. etage som snart er ferdig, og er spent på forbruket der. 3 ganger så mye effekt, men myyyyye bedre isolert.

https://www.elektroimportoren.no/futurehome-zigbee-smart-rel-16a/4500721/Product.html

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-touch-termostat-16a-hvit/4512737/Product.html

9 Likes

Snitt pris på 340øre kWh

150kvm hus fra 1969, etter isolert så og si alle vegger ut, 3lags vinduer alle rom, bergvarme system med vannbåren varme i stue og radiatorer i andre rom, samt el varmekabler x2 bad. Mulighet for vedfyring men er tom for ved :sweat_smile:

Tenker jeg kan få ned snitt prisen og forbruk når jeg får kjøpt inn noen favner med ved neste vinter

Litt som oss da. Hus fra 1950-tallet. Etterisolert, men ingen bergvarme. Varmepumpe, 1 bad med varmekabel (snart 2). Litt over 200 kvm. Liten panelovn utenfor soverommene. Vedovn.