Kan du forklare hvorfor det er «scam»
Jeg mistenker at du har rett, men jeg forstår ikke hvorfor de har et påslag på 5,6øre elns på spot - og 20% av det de forvalter tar de i provisjon. Men allikevel ved å regne på det kommer jeg frem til at man ville tjent på denne avtalen siste årene stort sett hver mnd.
I tillegg er det et «tak» på tap for 12,5øre kWh som vil være ytterste konsekvens om de bommer
Takk for tipset, leier du ut tidsmaskin?
Nå har jo Fjordkraft lagt ut fasiten for 2021 og hittil i 2022 på sine hjemmesider så såfremt man ikke mistenker dem for å jukse med tallene så er fasiten aldeles strålende for kundene deres.
Og ja, worst case er 12,5 øre over spot, altså meget begrenset.
Scam er kanskje feil ord. men Fjordkraft tilbyr ikke noe de taper penger på, og de leter desperat etter produkter som er like lønnsomme som det de solgte før.
Samtidig er vel Fjordkraft den produsenten det fortsatt skrives mest negativt om iforhold til høye strømpriser langt over spot og store fakturaer.
Det Fjordkraft egentlig gjør her er å spekulere på kundens regning (med en oppad begrensning), hvor de tar en veldig stor cut. Nå ser det jo ut til at markedet og meglerne til Fjordkraft er slik at de faktisk klarer å få både kundene og de til å tjene penger på dette.
Jeg syntes det virker forlokkende tbh. Men er skeptisk ja😅 kan være de har best resultat på pristoppen ila døgnet hvor man uansett bruker minst strøm (har endel smart styringssystem)
Og at totalregnestykket derfor ikke ser så bra ut uansett?
Hvilke strømleverandør har du?
- Tibber
- Tibber men bytter nå…
- Eidsiva
- Fjordkraft
- Fortum
- Norgesenergi
- Los
- Gudbransdal Energi
- Vibb
- Annet landsdekkende leverandør
- Annen lokal leverandør
0 stemmegivere
Fjordkraft sin “Spot med forvaltning” er genialt og så langt et vinn/vinn-produkt med begrensen nedside for konsumenten.
Jeg forstår ikke hvorfor man IKKE skal benytte dette produktet, det måtte være at man har et horn i siden til selskapet eller andre “utenomsportslige” grunner.
Eller fordi man ikke tror de klarer å slå markedet og man da ender opp å betale 5,9+12 = 17,9øre ekstra pr kwt, mens diverse andre har 1øre/kwt i påslag.
Aboslutt mulig, track recorden er imidlertid upåklagelig. Selv de ekstremt lave prisene i november klarte de å deale “riktig” på og ga en vanlig enebolig eier ca 1.000 i besparelse.
Vel, den mangelen på tro har i alle fall kostet ganske dyrt gjennom hele 2022.
Hvordan blir regnestykket her til slutt egentlig? Den besparelsen de bruker i matrisen sin pr måned - regner med det viser «brutto fortjeneste?»
Altså at man må legge til gebyrer og forvaltningshonorar i etterkant?
Og den beregnes jo på snittet for måneden, er det slik at disse transaksjonene skjer fra time til time, og at hvis man feks bruker 80% av energien sin i de 8 billigste timene i døgnet - så kan man egentlig ikke forholde seg til disse resultatene?
Eksempel dag:
Klokken 00:00-08:00 snittpris nordpool 3kr (de får ikke forhandler ned prisen) og jeg bruker 80% av dagens forbruk i dette tidsrommet.
Klokken 08:00-16:00 snittpris nordpool 7kr
De klarer å trade prisen ned til 5kr og jeg bruker 10% av dagens forbruk i denne perioden.
Klokken 16-24 samme som over.
Da vil jo %vis resultat av meglingen deres være super bra - men for mitt vedkommende vil jeg muligens komme bedre ut med en spotpris avtale hos en annen leverandør med mindre påslag og ingen månedlig avgift (feks Gudbrandsdalen Energi)
Noen her som kjenner til hvordan megling av kraft fungerer, og er det «enklere» å hente ut prosenter i perioder på døgnet med dyr strøm va feks natten?
For oss som lader mye el-bil vil det jo ha mye å si når på døgnet denne forvaltningen lykkes
Kort fortalt:
- Du betaler spotpris for det du bruker
- Klarer Fjordkraft å skaffe strøm til lavere priser enn spotpris deles gevinsten 80/20 i favør forbruker (og motsatt om de bommer, dog med begrensing på 12,5 øre påslag)
- Sikringsresultatet vises i egen linje på fakturaen, omtrent på samme måte som strømstøtten
Kan være jeg er nødt til å gi det her et forsøk
Ekstreme utsalg nå mellom natt og dag her jeg bor noe som gjør at jeg får et litt “noob” spørsmål. Dersom jeg fyrer med ved om dagen og ellers bare lager mat uten å svi av altfor mye strøm- klarer jeg gå¨i null på regningen?
Eksempel da- snittprisen idag er ca 6kr, den er 6-8kr på dagtid og rundt 4kr nattestid. Jeg bruker 40kwt dette døgnet, 10 på dagtid la os si snitt 7kr og 30 nattestid snitt 4kr.
Strømstøtten får jeg for 6kr (ja jeg vet snittet er for måneden men for eksempelets skyld) mens jeg betaler for vektet snitt på under 5kr… differansen mellom strømstøttesnitt og brukt snitt er større enn de 87øre strømstøtten slår inn på og dekker 90% av overskytende på…
Hva er det jeg bommer med her? Har holdt nettleie utenfor da den er marginal med disse prisene.
Tror det korte svaret er nei forskjellen på topp/bunn i løpet av et døgn/mnd måtte da være vesentlig større. Om du mener å reelt få penger tilbake på strøm totalt sett?
Skal godt la seg gjøre uten fastprisavtaler nå
Nei jeg mener mer å balansere bruken for å presse regningen svært langt ned- i praksis vil det jo bli for mye styr å bruke så mye mer på natt, og snittprisen for måneden er jo uforutsigbar så å få igjen penger/gå helt i null anser jeg som urealistisk- spm er egentlig hvor mye man kan få ut av å justere bruken når døgnforskjellene er så store.
Dette døgnet er forskjellen fra billigste til time til dyreste time over 5kr her inkl mva faktisk, billigste er 355øre dyreste er 879øre
Ja, det vil slå positivt ut for deg. Om du klarer å gå i null skal godt gjøres.
Men jeg kjører strømmen hjemme på dette prinsippet nå. Har lagd automatisering, så VVB, varmekabel og panelovn er kun på når prisen er under snittet for dagen.
I tillegg kjøres oppvaskmaskin før eller etter prisen går opp morgen/kveld.
Totalforbruket går ikke så mye ned, men snittprisen min går under systemet sitt snittpris. Ergo vil støtten jeg får, dekke en større andel av regningen en hvis jeg bare hadde fyrt som normalt.
La oss si dagen er 12 timer, natten 12 timer, så snittet blir 5,5 kr. Hvis du hadde brukt som snittet, så hadde prisen blitt 275kr. Strømstøtten blir 432 øre * 50 kwt = 216 kr. Å betale blir da 59 kr.
Du må betale 40 * 4 + 10 * 7 = 230 kr.
Så i eksempelet ditt, så får du en strømregning på 14 kr for 50kwt, eller 28 øre kwt. Så du har spart 45 kr på en dag. Eller, hvis du driver på sånn i en måned, 1395kr spart.