Medmindre du KUN kan ha 1 PC, og den MÅ være bærbar så for guds skyld gå for en stasjonær PC, som du setter sammen i deler. Er langt billigere, og det å sette sammen en PC med youtube tutorials er mye lettere en man tror. Selv bygde jeg min første PC etter mange år med komplett pakketilbud o.l.
En gamingbærbar ødelegger mye av det som er kjekt med den bærbare. Særlig Batterilevetid og størrelse\vekt. En gaminglaptop blir også varm som faen og etter et par måneder bygger det seg opp støv og dritt. Pris for ytelse er også ræva. Nei som alle andre har sagt tidligere, styr unna! Kjøp heller en billig laptop og en rimelig gaming pc fra linken nedenfor, og kjør dropbox eller annet for å synkronisere filer og annet.
En gammel laptop kan bli god so ny igjen hvis den var rimelig ok når den var ny, bare du tar ut gammel harddisk og setter inn en SSD. Har en 7 år gammel (7 år!) gammel Acer såkalt gaminglaptop som jeg bytta harddisk på, så jeg har noe å bruke på reise. Det var penger spart slik at jeg slapp å måtte punge ut for en med dårlig performance.
Sjekk ut denne linken: https://www.diskusjon.no/index.php?s=b2955a7912f80559b463cb4677e44ded&showtopic=1578470
3 PC i 3 prisklasse, oppdatert jevnlig (~månedlig) med de beste komponente målt i ytelse for pris.