Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TIPS om billig gaming PC

Har du link til power? Denne kommer i mange varianter. Hvis det er denne:

Intel® Core™ i5 7300HQ
NVIDIA GeForce GTX1060 3Gb
DDR4 2400MHz 8G
SATA 1TB 5400RPM 2.5’ HDD
802.11 ac + BT 4.1
VR Ready
Windows 10

… så synes jeg ikke det er så hot. 3GB skjermkort, 8GB ram og snurredisk? :stuck_out_tongue:

Finnes bare en plass å handle PC i Norge.

Maskinene bygges i Norge og jeg tror de er siste produsent som gjør det! Er på min 3dje komplett pc på 10år, meget fornøyd. Billig er kanskje ikke det som gjelder, men billig maskinene du får på elkjøp og expert varer jo ca like lenge som en halvannen liter cola.

4 Likes

Det er den, men i forhold til pris så er der villt bra valuta for pengene! Har man ikke lyst å bruke mye og valget står mellom fps og loading tid bør valget være rimelig enkelt etter min mening :stuck_out_tongue:

1 Like

… man må da bygge PC-en selv? Definitivt ikke billig, men Komplett hadde ikke de delene jeg trengte. Har en PC på størrelse med Asus Vivo-en, men med Gtx 1080 og i7 6700K og 120mm vifte på strømforsyning, 120mm cpu vifte og 2x90mm på skjermkortet. :slight_smile:

Det er den som @Ginzink sier, og man kan jo hive inn en SSD + oppgradere RAM til 16 GB senere…

Drar opp denne tråden igjen da jeg tenkte å handle inn nye komponenter.
Har gtx 1070 og et til på vei, PSU og kabinett, dedikert nettverkskort og cd-rom som skal benyttes videre i ny maskin + noen gode gamle snurredisker og en SSD disk på 128gb.

CPU i7 920, 16 gig ram og hovedkort som da skal byttes ut og kanskje harddisk. Noen gode forslag til et oppsett som holder seg nogenlunde godt for fremtiden? Bruker pc’en til vanlige skrivebordsoppgaver og noe spilling.

Budsjett?

Jeg har egentlig ikke satt meg noe budsjett. I utgangspunktet ønsker jeg en ny CPU som forhåpentligvis har like lang levetid som i920 som jeg fikk i starten av 2009. Utrolig nok så gir den meg fortsatt minst 50 FPS på de spillene jeg spiller sammen med gtx 1070 med ultra settings i fullHD, men nå er det på tide å bytte ut.

Veldig usikker på om det lønner seg å gå for en i3, i5 eller i7, og såklart hvilken type hovedkort-chipset man bør gå for slik at det åpner for å oppgradere grafikkort i fremtiden. Grafikkort er noe jeg typisk oppgraderer etter hver 4. generasjon.

Noe sånt kanskje? Om ingen andre har større innvendinger, bør dette være bra. Her kan man spare inn på flere ting, men i hovedsak en liten tusenlapp på å hå ned til 250 GB SSD.

Gå for all del for SSD over hele fjøla, så snurredisken aldri blir en bottle neck.

Edit: Har du litt mer å gå på, kjøper du komponentene i denne pakken. Da får du et av de beste hovedkortene akkurat nå.

God informasjon på diskusjon.no på dette hvis det fortsatt er folk som lurer.
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470#entry21587345

3 Likes

Vurderer å kjøpe meg ny laptop da min gode gamle 17*Macbook Pro (2008) begynner å slite :blush:

Jeg hadde tenkt å kjøpe en ny mac men er såpass fornøyd med min Dell Latitude E7270 (som jeg bruker på jobb) at jeg tror jeg må ha noe slik. Det eneste jeg ikke liker med maskinen er grafikkortet og oppløsningen på skjermen (1920x1080). Finnes det noen laptop med 4k og bedre GPU som ikke koster skjorta?

Tenker noe med følgende specs:
Core i7-6600, 2.60ghz
8gb ram
256 GB SSD – 512gb SSD + bedre skjermkort / skjerm.

Skal primært bruke PCen til å surfe og skrive på, men i fremtiden muligens redigering av bilder / video + gaming (om mulig).

Kom med tips, er det urealistisk å få noe til under 10k?

1 Like

Gaming Laptop er like smart som racing lada.

Skal du ha en Laptop eller gaming maskin.

Det er første spørsmål du bør stille deg.

1 Like

Ja, det er ikke primært til gaming, men fint å kunne ha mulighet til det om jeg vil det om du skjønner. Det blir primært til å surfe og skrive på. Men den bør i det minste kunne håndtere programmer som photoshop, after effects og premiere uten problemer. Tenker derfor at det er greit å ha maks specs på den uten å breake lommeboken. Skal koble den opp mot 2 x 4k skjermer på sikt, så derav god oppløsning på skjermen.

Om du leter på finn eller bruktmarkedet, så kan det være du finner et godt kjøp til under 10k for de specs’a du vil ha, men skal du ha ny laptop, så er det billigste du vil få rundt 10-11k ca.

Her har du en god laptop til omtrent 10k. Anbefaler selvsagt å endre i5 til i7 om du skal drive med bilde/video redigering, men dette vet du nok bedre en meg :slight_smile:

https://www.multicom.no/systemconfigurator.aspx?q=st:10636518;c:100560;fl:0

1 Like

Noen som har tips til en god gaming-laptop til maks 14 000?

@Duogdu Hva spill spiller sønnen din? Dette er jo greit å vite. Trenger ikke bli så dyrt dette :slight_smile: :ok_hand:

Ser jeg er litt sent ute i tråden :rofl:

Noe spesielle krav til specs eller spill du vil spille?

2 Likes

Spiller Dota 2 for det meste, men hender jeg spiller mer grafikk-intensive ting også. Assassins Creed feks.

Hmm, om det er Dota2 det går mest i så kan jeg anbefale deg denne:

Begynner å bli litt utdatert, men fortsatt en god PC med sterke specs. Skal klare fint å kjøre Assassins Creed spill på medium/høy grafikk også. Grafikk kortet skal være bygd rettet mot ren gaming og tilbyr ikke noe av de mer moderne teknologien som strålesporing osv. Men får dermed et rimeligere kort som retter seg mot mer standard specs som FPS osv.