Akkurat ferdig med den. Her er min take:
Dracula | Netflix
Hadde ikke hørt noe om denne serien før den plutselig kom opp i Netflix feeden. Klikket meg inn og to dager senere var jeg ferdig med alle tre episodene. Var det verdt det?
Ja - jeg likte denne veldig godt. Først og fremst er det meget gode rolleprestasjoner av Claes Bang som greven selv og Dolly Wells (aldri sett henne før?) som nonnen Agatha Van Helsing (ja, en vri på Abraham Van Helsing - for de som husker filmen med Hugh Jackmann for mange år siden).
Jeg likte også at de her tar utgangspunkt i den litterære Dracula som fortalt av Bram Stoker.
Jeg var bare guttunge når den filmen kom ut i 1992, og den hadde 18 års aldersgrense, men jeg husker godt coveret og nyskjerrigheten som ble pirret.
Denne nyinnspillingen tar seg en god del friheter ifht. orginalhistorien, men gjør det på en meget elegant måte. Veldig fint at de tar vare på den klassiske vampyr-mytologien med staker og kors (men med en twist som jeg ikke er helt komfortabel med - mer om det senere).
Fortellerteknikken med en rammehistorie fungerer veldig bra (et grep de nok har lånt fra “Interview with a Vampire”?) men hvorfor går de vekk fra dette i siste episode?
Har lest endel anmeldelser på nett av serien nå og jeg er i stor grad enig med de fleste. Episode 1 og 2 er veldig bra. Spesielt episode 1 med alle twistene (!) men så kommer episode 3 som virker veldig løsrevet fra resten. Det er nærmest som om serien plutselig skifter sjanger og tonalitet. Det fungerte ikke likebra synes jeg. Heldigvis gikk det ikke helt over i tidsreiser (det har en naturlig forklaring) men overgangen fungerte som sagt ikke særlig bra.
Skal ikke spoile noe her - serien var absolutt verdt å se, men siste episode trekker altså totalinntrykket ned for min del.
Terningkast: 4 (nesten 5)