Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips om gode tv-serier!

Akkurat ferdig med den. Her er min take:

Dracula | Netflix

Hadde ikke hørt noe om denne serien før den plutselig kom opp i Netflix feeden. Klikket meg inn og to dager senere var jeg ferdig med alle tre episodene. Var det verdt det?

Ja - jeg likte denne veldig godt. Først og fremst er det meget gode rolleprestasjoner av Claes Bang som greven selv og Dolly Wells (aldri sett henne før?) som nonnen Agatha Van Helsing (ja, en vri på Abraham Van Helsing - for de som husker filmen med Hugh Jackmann for mange år siden).

Jeg likte også at de her tar utgangspunkt i den litterære Dracula som fortalt av Bram Stoker.
Jeg var bare guttunge når den filmen kom ut i 1992, og den hadde 18 års aldersgrense, men jeg husker godt coveret og nyskjerrigheten som ble pirret.

Denne nyinnspillingen tar seg en god del friheter ifht. orginalhistorien, men gjør det på en meget elegant måte. Veldig fint at de tar vare på den klassiske vampyr-mytologien med staker og kors (men med en twist som jeg ikke er helt komfortabel med - mer om det senere).

Fortellerteknikken med en rammehistorie fungerer veldig bra (et grep de nok har lånt fra “Interview with a Vampire”?) men hvorfor går de vekk fra dette i siste episode?

Har lest endel anmeldelser på nett av serien nå og jeg er i stor grad enig med de fleste. Episode 1 og 2 er veldig bra. Spesielt episode 1 med alle twistene (!) men så kommer episode 3 som virker veldig løsrevet fra resten. Det er nærmest som om serien plutselig skifter sjanger og tonalitet. Det fungerte ikke likebra synes jeg. Heldigvis gikk det ikke helt over i tidsreiser (det har en naturlig forklaring) men overgangen fungerte som sagt ikke særlig bra.

Skal ikke spoile noe her - serien var absolutt verdt å se, men siste episode trekker altså totalinntrykket ned for min del.

Terningkast: 4 (nesten 5)

6 Likes

The capture på tv2 sumo! Så episode 1 når den kom men ble ikke fenget. Fant ikke noe spennende ikveld og satte den på. Binget hele greiene i en sitting! Meget meget bra serie om man liker krim/konspirasjon typ serier. Temaet er også utrolig tidsaktuelt uten at jeg kan gå nærmere inn på det uten å spoile.

2 Likes

Så nettopp siste episode av Rise of Empires: Ottomans som viser erobringen av Konstantinopel. Den er en dokumentarisk fremstilling av beleiringen som jeg synes var godt skrudd sammen. (På Netflix)

4 Likes

The Morning Show | APPLE TV+

Hadde litt reservasjoner med denne serien; en serie basert på #metoo kan jo ikke være veldig god underholdning, og med Jennifer Aniston og Reese Witherspoon i hovedrollene ble ikke forventningene større – men jeg er glad jeg tok feil. The Morning show er både morsom og spennende, og fem episoder inn i sesongen er jeg hekta.

Serien åpner med at Morning Show vert Mitch Kessler (Steve Carell) får sparken pga. #metoo anklager. Produsent Cory Ellison (Billy Cudrup) leter med lys og lykter etter en erstatter, mens Mitch sin partner Alex Levy (Jennifer Aniston) frykter å få sparken sammen med Mitch (visste hun at noe foregikk?).

Spoiler:

Valget som erstatter faller på den utradisjonelle Bradley Jackson (Reese Witherspoon) etter at en video av henne som klikker på en demonstrant går viralt. Bradley er ikke redd for å si sin mening, og allerede dag en i stolen som vert på The Morning Show presterer hun å hisse på seg halve USA med sine uttalelser om abort.

Skal ikke røpe mer av handlingen, men serien dealer med ringvirkningene av #metoo og behind the scenes på et TV show på en god måte. Jennifer Aniston spiller godt og har etter min mening med denne serien bevist at hun klarer å spille noe mer enn Rachel i «Friends».

Den som likevel virkelig fortjener oppmerksomhet er Cory Ellison – network produsenten som skjønner underholdningsbransjen på en måte ingen av de andre karakterene gjør, og tar noen utradisjonelle grep for å få showet på bena igjen.

Gleder meg til fortsettelsen her!

Terningkast: 4+

Noen som kan anbefale en serie på Netflix som passer for et ektepar på knappe 50 ?

Har sett Prison Break sammen, en serie vi likte veldig godt.

Trenger ikke være for mye vold og ikke overnaturlig.

De seriene jeg har sett alene og har likt veldig godt er :

Prison Break ( 2 ganger )
Breaking Bad ( 2 ganger)
Peaky Blinders
Narcos
El Chapo
Papirhuset
Sopranos

The Outsider på HBO
Krim noir basert på Stephen King. Passe creepy.
Kun 3 episoder så langt. Mulig fjerde i kveld.

3 Likes

Bodyguard på Netflix kanskje? Bare en sesong da.

3 Likes

Prøv “You” eller “Mindhunter” :slightly_smiling_face:

2 Likes

Designated Survivor syns jeg var veldig bra, verdt å sjekke ut.
Ellers er Bodyguard allerede nevnt, også veldig bra.

1 Like

True Detective er god.

2 Likes

Godless er bra hvis du liker litt western/frontier-følelse.

Orphan Black er veldig bra!
Ellers enig i at Designated Survivor også er en bra serie.

Hvis dere har lyst på noe morsommere så er The Good Place veldig kul.

1 Like

Hvis ikke dere har sett Justified så er den en nobrainer ut fra hva du liker i hvert fall :slight_smile: Et lass med fantastiske karakterer og med en strålendeTimothy Olyphant i spissen.

Like bra, men mer i feelgood-segmentet, er The Newsroom med Jeff Daniels I hovedrollen.

Begge disse ligger vel nå både på HBO og Netflix tror jeg. Fint med begge disse er også at de klinker til allerede fra episode 1 :grinning: :ok_hand:

…Kan jo nevne Le Bureau som også er meget bra, men som tar nesten hele første sesong å bli glad i. Designated Survivor og Bodyguard som flere nevner er også underholdende, men etter min mening et stykke bak de førstnevnte rent kvalitetsmessig.

Justified er meget bra!

1 Like

Kan si meg enig i dette. En del av historiekunnskapene som ligger altfor langt bak i arkivet hos meg. Var godt og spennende å få frisket opp!

1 Like

Takker alle for flotte tilbakemeldinger :blush::blush::blush:

Da er det bare og sette seg ned og finne den rette.

Uansett en flott tråd, vanskelig og navigere i jungelen av både filmer og serier på Netflix :blush::blush:

1 Like

For dere som liker fengselsserier så bør dere se Escape at Dannemora.

Ellers er både Poldark, Outlander og Chernobyl veldig gode serier hvis man skal se dem sammen.

I tillegg kan man slenge på noen gamle serier som f. eks Dexter, Fargo og Breaking Bad. Enjoy!

3 Likes

The Purge på Prime, 2 sesonger, likte den veldig bra.

Handler om at en dag i året er det 12 timer uten lover, kill, rape, rob, any crime is legal, do anything… Cleans yourself!
Slik får en rensket gatene, fjernet de svake i samfunnet og alle problemer med overbefolkning osv…
Litt syke greier, men god underholdning :slight_smile:

Kommer vel ikke utenom The Witcher. Absolutt noe av det bedre.

THE PHARMACIST | NETFLIX

Etter å ha mistet sin sønn i et meningsløst drap i forbindelse med en narkohandel, blir farmasøyten Dan Schneider besatt på å finne morderen og stoppe opium-epedemien i byen sin.

Dette var en fascinerende dokumentar i 4 deler hvor en far gjør alt i sin makt for å få rettferdighet for drapet på sin sønn. Mer enn det går han etterhvert løs på Big Pharma selskapet Perdue som står bak den vanedannende medisinen Oxicontin.

Absolutt verdt å se, om bare for å få bekreftet hvor langt enkelte er villige til å gå for å tjene penger.

Terningkast: 5

1 Like