Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips om gode tv-serier!

Forventer review av Wheel of Time serien @Morti :smiley:

Jeg anmelder den når jeg har sett hele sesong 1. Ikke før :grinning: Men den ene jeg leste imponerte meg ikke. Han har nok ikke lest bøkene merket jeg. Siden han trodde at Moiraine holder på med topp notch magi i hennes aller første besøk i Two Rivers.

1 Like

Er de ok for en som nesten aldri spiller, og er det evt en ide å kjøpe tidligere spill i serien først…?

Alt som kreves er at man liker en fantastisk historie. Spill nr 1 er like bra som nr 2 og er begynnelsen på historien som avsluttes i part 2.

Uncharted følger en løsere historie og kan spilles mer i tilfeldig rekkefølge.

1 Like

Gleder meg allerede! Hva ville du gjort om du ikke hadde spilt noen av dem fra før?

Ser remastered Last of Us er til 99 på Komplett forresten, ville du gått for den eller originalen?

EDIT: blir nok remastered!

Det er originalversjonen, som er gjort kompatibel med ps4 (ble laget til ps3). Bare å glede seg! Pur nytelse fra start til slutt. En historie som kommer inn under huden. Både provoserer og engasjerer.

1 Like

Sunday er moro!

https://play.tv2.no/programmer/serier/sunday/

Coboy bebop: Ser ut som den holder på å falle mellom stoler, publiken er idioter, og mener dette er for sært / meh / crap. Og diehard fansen sier suckysucky for den er ikke fundamentalt og literært tro mot original materien

Serien er kånge, akkurat så sær som en anime skal være, den mikser scifi, western + sin kjærlighet til jazz/bebop. Og har sin egen perfekte humor, love it. I tillegg er det ikke en pure remake av animen, mer følg den røde tråden og bruk karakterene og skuespillerene for det de er verdt. Så der tror jeg die hard fansen kanskje får their panties in a twist, men karakterene er muligens bedre enn animen. og den røde tråden er god.

2 Likes

The Unlikely Murderer er veldig bra. Om Oluf Palme drapet. Robert Gustafson er fantastisk i rollen han spiller.

2 Likes

Wheel of time på Amazon, Synes den er absolutely perfecto

Bøkene er SHAIT i skrivesperre tempo et stykke uti. Fortsetter det sånn kondenserer det materialet ganske godt. Og får rette følelsen på karakterer folkeslag og mye som er gjort rett og veldig tro til bøkenes intensjon om ikke ordrett. Kildematerialet er der til å gi backing og woldbuilding til serien. denne er IKKE basert på papirtynn kulisse skriving

Det er som jeg så på nett, dette er game of thrones, bare mye bedre

4 Likes

Jeg velger å se bort fra denne setningen, så blir jeg heller positivt overrasket…!

Bok 7 eller 8 tror jeg det var, var nyeste som var utgitt i serien da jeg leste den, den var seigpining og ekstremt kjip. Kanskje det var fordi det var blitt en stund siden jeg leste den forrige. De siste bøkene tok seg visst opp igjen…!

Forresten er GOT og WOT de to beste fantasy-seriene jeg har lest. Det er kanskje på tide å lese litt igjen :relaxed:

2 Likes

Anbefaler veldig dopesick

Kan blant annet ses på Disney

3 Likes

Jeg var stor WoT fan i ungdomstida og har sett episodene fortløpende. Jeg hadde lave forventninger til serien.

Du bør definitivt ikke forvente noe GoT-lignende produksjonsnivå. Det er mye som ser billig og rart ut uten at man helt kan sette ord på det. Språket er veldig moderne til tider, og det er så mye racial diversity i Two Rivers at man skulle tro man var i FNs hovedkvarter. Slik jeg husker bøkene så var Two Rivers folka jevnt over mørke - lysebrun hud og mørkt hår. Unntaket var Rand, og du vet jo hvorfor - han er lys og har rødt hår. Slik ser altså ikke Two Rivers ut i serien, og det føles litt unaturlig i en “middelalder” verden.

Det er også gjort en god del endringer fra bøkene. Showrunneren har uttalt at serien skal handle om Moiraine, f.eks, noe som er IMO veldig, veldig underlig mtp hennes rolle og skjebne i bøkene. Ihvertfall er det mye fokus på henne og Lan. Rand har vel kanskje hatt 30-40 minutter total screen time as of episode 7, litt rart for en hovedperson. Det er andre nye ting som har blitt lagt til historien som ikke gjør annet enn på skape unødvendig drama og forstyrrer fundamentet ved (noen av) karakterene vi husker fra bøkene. De har sagt at de ikke har tid til å gjengi historien nøyaktig, noe som er helt OK, men da syns jeg godt de kan spare seg for å legge til slikt tøv. Loial er omtrent på størrelse med Rand, som føles utrolig unødvendig - hvis de klarte å hive på ham alt de sminkegreiene så kunne de vel fått ham til å se 25% høyere og bredere ut også.

Nå ble det mye tekst :sweat_smile: Og jeg fremstår veldig negativ til serien så langt! :sweat_smile:
Men det er mye bra også. CGIen er helt top notch, det er det eneste som nærmer seg GoT nivå og er kanskje enda bedre. Det er masse bra action, veldig artig å se Lan svinge seg :star_struck: Han var en av mine favoritt karakterer og selv om jeg ikke så han for meg som asiater så syns jeg skuespilleren passer veldig bra til mitt mentale image av Lan. Så jeg vil si at som fan av bøkene er dette verdt å se men du vil nok garantert bli skuffet over noen ting, spesielt hvis du fortsatt husker bøkene godt.

For øvrig - hvis du har et ønske om å lese bøker… Hvis du liker science fiction så er The Expanse bøkene helt fantastiske. Bedre enn GoT (som IMO er bedre enn WoT). Særlig om du har sett serien. Det er 9 bøker og 6 sesonger; så de siste 3 bøkene blir ikke med i serien og det er utrolig mye kult som skjer i de bøkene. Skikkelige page turners de bøkene der.

6 Likes

Jepp, har ventet lenge på sesong 4 så sannelig på tide :joy:

Expanse: Holder på på siste boka nå. Er ufattelig spennende fortsatt, og den klarer jeg nesten ikke legge fra meg. (tror tvserie avsluttningen blir veldig skuff i forhold til bøkene, iom at de kutter historien kort, der går vel s06e02 på amazon prime nå)

Lenge siden jeg leste WoT, og ja så det på tvserien at det var blitt ei sånn politisk korrekt suppe, så det skal bli spennende å se hvordan dem evt skal omskrive til politisk korrekt når det står ganske hard mellom menn og kvinner i det Rand begynner å “utdanne” sine.

Jeg var mye mer bastant på å avvike sånn før, nå så er det så mye møl i tvseriene at jeg setter heller pris på at de har bøker som bakgrunnstoff så det i det minste har et skinn av å henge sammen. (i motsettning til serier som “Lost”, der producer og manusforfatter har fritt spillerrom til å gushe ut det som faller dem inn som gir best rating der og da, uten hensyn til logisk oppbygning, løse tråder og sammenhenger i seriene sin forøvring)

Grunnen til at jeg mener den er bedre enn GoT er at historien rett og slett er bedre i utgangspunktet. Og tvserie skaperene faktisk tar det litt rolig, og ikke klemmer på for å selge seg på alt som kan skape blest med sex drugs and rocknroll. Noe GoT spilte på bøkene for fullt. Det går litt fort og det er mye action men jeg tror bøkene har godt av det når de kommer et stykke lengere ut i bøkene. Minnes et lavpunkt i bøkene var å ta husarbeidet/militært leirarbeid med magi skal jeg klare å spare meg for å se på. (tror det gikk med noen hundre sider bok til det kapittelet)

3 Likes

Jeg har ennå ikke fått kjøpt bok 9. Gleder meg veldig men har ikke hastverk. Bok 8 var så utrolig bra.

TV serien slutter der bok 6 slutter, og det er jo egentlig et helt ok avslutningspunkt. De får nøstet opp i de fleste trådene. Grunnen til at de avslutter der tipper jeg var kombinasjonen av tidshoppet mellom 6 og 7, og at 7+ krever større CGI budsjett. Forfatterne har dog uttalt at (paraphrase) det er helt utrolig at de har klart å få til 6 sesonger (spesielt når de egentlig var cancelled etter s3!) og det er ikke slik at det aldri kan komme en on-screen adaptation av de siste 3 bøkene. Jeg lever fint med en filmtrilogi evt en ny serie om 10 år, når teknologi er bedre og det er enklere å få skuespillerne til å se gamle nok ut :wink: :crossed_fingers:

Når det gjelder WoT så synes ikke jeg at bøkene var bedre enn GoT men nå er det vel 20 år siden jeg leste bøkene (leste aldri Sanderson sin avslutning) men så er ikke GoT avsluttet heller. Kan gå med på at historien om TDR vs TDO er mer interessant enn Ice vs Fire, men syns det var en bedre utviklet og mer interessant verden i GoT, ihvertfall på mange måter.

Jeg skal ikke spoile noe, men selv om jeg i utgangspunktet har samme tilnærming som deg (bare glad for at det kommer TV serier om de bøkene jeg liker) så er det mye unødvendig slakt av karakterer og f.eks i siste episode en uviktig men irriterende logisk brist. Satt faktisk og høylytt bannet under en viss scene i episode 7 i går :joy: Synes WoT serien så langt gjør enn langt dårligere jobb med å leve opp til kildematerialet enn GoT, hvis man tillater seg å se bort fra hvor dårlig GoT ble fra S6 og spesielt i S8 :face_vomiting:

Så får bare håpe WoT har en bedre utvikling enn GoT :stuck_out_tongue: Vi får se hvordan det blir, virker som showrunneren ser på dette som en anledning til å vise verden hvor woke han er, skulle ønske han heller prøvde å fortelle historien fra bøkene.

1 Like

Er det bare meg eller føles Expanse ses 6 litt “liten” i kaliber sammenliknet med 1-5?

Litt som de siste årene med MacGyver. Alt skjedde på små sett mens han i starten var jorda rundt på oppdrag. :slight_smile:

1 Like

Eh, what??

Svartinger i whitecloaks som torturerer, onde kvinner og stigmatiserende oppfatninger om Aiel etc er ikke så veldig politisk korrekt. Hva tenker du på da?

2 Likes

Bok 7-9 var dårlige. Bok 10 var ufattelige elendig. Handlet hovedsakelig om noen hekser ute i skogen som ga hverandre ris på baken. Bøkene med ny forfatter er ok.

3 Likes

Rand husker jeg som en ganske kjedelig person i bøkene. Noen av de beste øyeblikkene er jo med han, men mye dødtid og.

Det gir jo mening å følge Moiraine i starten. Det er jo hun som har en agenda.

2 Likes