Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips til en nybegynner?

“Det har rammet mange”. Dette er et veldig klassisk eksempel på outcome bias, som beskrevet ovenfor. Man klarer rett og slett ikke å skille resultat fra den eventuelle analyse som ligger bak.
I tillegg ignorerer du eksempler om outliers fra den andre siden av normalfordelingskurven…
Der folk har solgt for tidlig eller virkelig gått glipp av avkastning… Det er ingen grunn til at de ikke er like relevante, som nedsiden.

NAS er en binær aksje og da har du to utfall, og man bør ha en viss ide om er sannsynligheten for de to utfallene.

La oss ta ett super enkelt fiktivt eksempel for de som ikke har hatt statistikk, eller klart å tjene noe særlig på å spille kort for å illustrere mitt poeng.

I dette eksempelet ville du risikert 100.000 for å stikke av med 500.000, de fleste oppegående mennesker som kjenner sannsynlighet ville gjort dette, selv om de ville tapt 100000 7/10 ganger.
I 3 av 10 ganger vinner du 500.000, som gjør at det blir profitabelt, i lengden.

Verdi av binære flakslodd
Potensiell Tap/Gevinst ($) -100000 500000 Totalt:
Sannsynlighet (%) 70 % 30 % 100 %
Forventet Verdi ($) -70000 150000 80000

Jeg har aksjer i min portefølje som potensielt kan være der i 10-15 år, gitt at ingenting endrer seg…
Om du eier en bedrift som får 20% årlig avkastning på kapitalen, så ser jeg få grunner til å noen gang selge det, jo mindre verdsettelsen er sky høy.

1 Like

“Gitt at ingenting endrer seg” er jo akkurat hva jeg sier.

Man bør definere hva strategien er, og hva som skal til for at man skal selge aksjene. Hvis ikke blir man sittende på hele oppturen … og hele nedturen.

2 Likes

Kan du slutte med hersketeknikkene dine? Du legger sjela i å skrive store avanserte ord og tekster som jeg faktisk tviler på at du selv forstår.

Dette er jo tips til viderekomne med blått belte minst :heart:

Eg slår et slag for stop loss. Den frigir mye tid fra nervøse tanker. :slight_smile:

4 Likes

Tingen er, som nybegynner er det viktigste man kan lære seg. Gevinst er gevinst. Tar man 3% på en trade. Flott. tar man 10% bedre. Får man 20% genialt.
Å ta gevinst er aldri og blir aldri feil.

Norwegian var en glimrende eksempel på dette. Nano et annet nylig eksempel. For nybegynnere er største problem at de blir grådige. Sitte litt til, Litt mer gevinst.

Driver man på med risikoaksjer, som Norwegian tross alt er, så er det enda viktiger å ta gevinst.

så poff. tap. Kjempetap.

10 Likes

Jeg har gamblet en god del.

I gambling så VET MAN sannsynligheten for forskjellige utfall.

I aksjer så vet man ikke. Man antar svært mye forskjellig. Og de antagelsene er ikke nødvendigvis fundert på så jævlig mye annet enn “det kan gå bra, det kan gå dårlig, og går det bra så håper jeg på minst kurs X, og i verste fall går selskapet konkurs.”

Bare det at du sier NAS er binært og kun har to utfall er en ekstrem forenkling av virkeligheten.

4 Likes

starter tråden " Tips til en nybegynner?"

et øyeblikk etterpå står tråden i full fyr :fire::fire: i hete diskusjoner og krangling…

:sweat_smile::rofl:

1 Like

Ingen rapporterte innlegg enda da :wink:

så jeg synes egentlig folk holder seg innenfor. ( og nei jeg kommer ikke til å moderere noe i denne tråden så lenge jeg deltar i diskusjonen).

2 Likes

Karl Oscar Strøm fra Pareto har gitt et svært bra tips om en ønsker å redusere risiko på dine første investeringer.

Finn 10 aksjer du fordeler pengene på og sett stoploss på 10% samtlige. Dersom en av aksjene ryker på stoploss så har du på denne aksjen kun tapt 1% av den totale porteføljen.

10 Likes

Nja, det spørs hva du gjør med tapene dine da

1 Like

Vanskelig å gi en definitiv konklusjon på dette, er man en “minervi” eller en “buffett”. Begge deler kan fungere. Å ha en strategi som man holder seg til derimot er viktig.

Tips til nybegynnere? Denne er verdt å poste igjen

D0hAh7yX0AYiKZa

11 Likes

Jeg vil anbefale deg å investere i bransjer og firmaer du skjønner. Det er lurt å spre investeringer over flere bransjer og firmaer, men det er mye å følge med på. Har du full jobb ved siden av investeringene så er det lurt å begrense seg til det du klarer å følge med på. Når du går inn i noe du ikke kjenner så godt for å ta en trade, eller for å “bli med på oppturen” er det lurt å sette stop loss som du flytter oppover etterhvert som kursen stiger.

3 Likes

Styr unna folkeaksjene. Jeg fikk en vannvittig læringskurve i bl.a NEL. Det er ikke en aksje jeg vil anbefale en rookie. Sett deg ned, les, studer og se etter innganger. For eksempel så er NHY spennende da de har blitt straffet hardt, der er det gode muligheter for å tjene peng på sikt.

Dette stemmer bare ikke, etter min mening selvsagt. Ikke at det er noen bakdel selvfølgelig. Jeg vil til og med si at det er en fordel å kunne. Men essensielt er det ikke. Nå vet jeg at du og alle som tenker veldig “matte” i hodet sitt vil være uenig. Det er fordi dere ser fordelene dere har med dette og tenker at da er det også en stor fordel for andre. Det er nok en stor fordel for dere. Og da skal dere spille på deres styrker. Andre derimot, kan ha stor suksess over tid med å kjøpe aksjer uten å lese ett eneste regnskap. Man kan lese oppsummeringer fra andre som har gjort jobben.

Det er faktisk en helt legitim strategi med aksjer å gjøre følgende øvelse som ikke har noe med bokføring å gjøre:

  1. Scan markedet for selskaper som du har tro på i fremtiden. Er noen selskaper flinkere enn andre til å tiltrekke seg unge og nye kunder? Lager de produkter du liker og andre liker? Hører du positiv eller negativ omtale om selskapet? Har selskapet demonstrert evne til omstilling og innovasjon? Hvordan ser produktlinjen ut fremover de neste 1-3 årene?
  2. Hva sier analytikere om selskapet? Sier de selskapet tjener penger? Hva sier de om gjeldssituasjonen? Har selskapet tilstrekkelig med penger de neste 1-3 årene?
  3. Hva er kursen nå og hvordan er trenden? Dersom kursen stort sett har gått en vei er sjansen stor for at det vil fortsette, men sjekk P/E og sammenlign med andre selskaper i samme bransje.
  4. Er bransjen selskapet opererer i en bransje som har lyse utsikter fremover?
  5. Hvilke regulatoriske endringer kan spille inn? Få en oversikt over det og andre ytre faktorer som kan påvirke selskapet enten positivt eller negativt.

Et eksempel, la oss si at du jobber som lærer. Spør ungdommene hvilke merkevarer de kan og vet om. Dersom ungdommene velger bort eller ikke bryr seg om det største selskapet i en gitt bransje, men omtaler et nytt selskap som veldig positivt kan det gi deg en indikasjon om at det store selskapet kan være over sin storhetstid og bør unngås, mens det nye selskapet kan øke sin markedsandel ekstremt raskt fremover. Da har du i hvertfall èn grunn til å velge det nye. Denne informasjonen kan være like nyttig eller mer enn om du finner noe avvik i et regnskap som du tror vil gi deg en fordel foran alle andre med matematikkbriller :wink:

11 Likes

Du har mange gode kvalitative poenger som man også finner i f. eks One up on Wall Street, som forøvrig er en veldig bok, som alle bør lese.

«I dette tilfellet»
I NAS sitt eksempel tar utgangspunkt i ett annet innlegg og tråd, som har en helt annen kontekst. Da blir det vanskelig å forstå den store sammenhengen. Det er også årsaken til at jeg i innledende innlegg i denne tråden anbefalte selskaper uten stor gjeldsbalanse.

Det er forøvrig merkelig at folk begynner å fokusere på enkelt aksjer her når TS ønsker råd om metodikk og informasjon om investeringer.

TS burde først og fremst lese faglitteratur, og være skeptisk til det mye av det som skrives her, for det er mye rart her fra et faglig ståsted.

De finnes også mye gratis som er nyttig, og aksjonærbrevene fra Berkshire Hathaway er noen klassikere.

http://www.berkshirehathaway.com/letters/letters.html

Merkelig fremstilling…

Jeg vil anbefale en multi-disiplinær tilnærming til aksjer og investeringer. Det vil si at man setter seg inn i emner som statistikk, psykologi, kvalitative og kvantitative…

3 Likes

Hehe, det var dårlig formulert. No pun intended.

Aha, jeg trodde ikke du snakket om NAS, men generelt. La desverre ikke merke til ‘i dette tilfellet’ .

Det med multidisiplinær tilnærming er gull. For en nybegynner spesielt. Da finner man kanskje fortere ut hva som er ens sterke og svake sider. Hvor talentet ligger er gjerne best å begynne å spesialisere seg mer.

2 Likes

En tradingjournal kan være greit. Da tenker jeg ikke bare pris på kjøp, salg og potensiell gevinst/tap. Men en liten forklaring til deg selv hvorfor du går inn i den spesifikke aksjen, hva målet er, når selger du osv.

Hvis det går bra/dårlig, så legge inn erfaring, hva gjorde du feil og hva gjorde du rett. På denne måten kan du se tilbake i tid om det er spesifikke ting du bør bli bedre på osv.

9 Likes

Kanskje noe sent og komme med råd, men ønsker å legge til følgende i tillegg til de mange gode råd du har fått her som jeg skal unngå å gjenta.
Før du gå inn bør du være bevist hvilke risiko du tar og ha en klar strategi og tidshorisont på hvor lenge du har anledning og være i markedet, denne bør være minst 3 -5 år, slik at du ikke er nødt og selge i nedgangstid.
Hva gjør du dersom markedet går betydelig ned eller opp. Ikke undervurder kostnader og ditt eget forslag og begynne med ett globalt indeksfond høres fornuftig ut. Du finner også mange gode råd her http://aksjenorge.no/
Lykke til!:joy:

1 Like

Verdt å lese denne:

image
image

6 Likes