Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips til en nybegynner?

Jeg har begynt å sitte langsiktig med noen få aksjer jeg har stor tro på og så swing trader jeg indeks (typisk noen uker long eller short). Om man holde på med daytrading synes jeg det tar for mye fokus, siden man da må følge med hele tiden og gjerne på mange forskjellige aksjer.

5 Likes

Hei!

Er litt ute etter tips til bank/programmer osv i forhold til akjser osv på oslo børs. Har aksjesparekonto i Sparebanken 1 sr og Vps konto. Har insider abo her og leser meg opp på bøker om teknisk analyse mm. leser og ser videoer om det meste jeg kommer over. Har vært i aksjer i noen år men helst vært litt longe aksjer som kollegaer har anbefalt.
Men vil nå gjøre litt mere ut av det og kanskje daytrade i tillegg til og sitte long. Synes derfor TA er spennende og skjønner selvfølgelig at dette ikke kan kjøres blindt men brukes som ett verktøy .
Så spørsmålene er: bør jeg evt bytte bank til en med bedre trading plattformer, holder det med tradingview( ser for meg pro abo på sikt) Eller har dere andre som driver på med dette noen tips

Jeg bruker tradingview til charts / TA / screener / strategier med live kurser fra OSE. Dette er veldig bra synes jeg (uten å ha erfaring med så mange andre software pakker). Pro abonnement, du får den til halv pris på Black Friday.
Bruker Nordea sin plattform ordrelegging/kjøp/salg/triggers (og bare det) de har en ganske ræva plattform, men det er den billigste, har også Nordnet for det jeg ikke måtte finne av aksjer på Nordea.
Bruker også IG for shorting kort horisont (cfd, de har det meste), samt Global Prime for valuta / robothandel. Er av og til innom https://tikr.com/ for å se på nøkkeltall en sjelden gang samt gjennomsnittlig kursmål / targets.

1 Like

takker for svar. så bør vurdere pro etterhvert ihvertfall,men hvis en vil drive med daytrading og styr,kommer en da utenom de høye kurtasjene(95 i sr bank)
Og dere som driver med daytrading. er det indekser,aksjer eller valuta dere anbefaler og kjøpe/selge. Eventuelt legge ved linker til sider/videoer

95,- som minste er dyrt, Nordea tar 1kr i kurtasje for en 2500,- ordre, deretter skalerer den ganske linært (0.04%), dvs opp til 250k ordre for 99,-

Mitt tips til en nybegynner er å droppe trading og heller se seg om etter ok caser. Dvs selskaper som faktisk tjener penger og har vekst i omsetning og inntjening. Da er det mindre sannsynlig at pengene går rett ut vinduet. Kjøp 1-3 aksjer i starten, jo flere aksjer, jo dårligere research. Mindre, litt illikvide aksjer handles gjerne med rabatt, men i løpet av 6-12 måneder med gode resultater, så retter gjerne kursen seg.

En siste ting, hvis man etter å ha analysert og kjøpt, så må man gjøre en ny analyse hver gang det kommer relevante data. Typisk kvartalsrapporter som guider nedgangstider eller uforutsette utgifter osv. Hvis du ikke hadde kjøpt pga de nye dataene, så er det på tide å selge. Eller hvis de nye dataene bekrefter retningen aksjen ser ut til å skulle ta, så kan man godt kjøpe seg videre opp.

6 Likes

Følg meg på Youtube da vel (shameless plug). Har laget en video med Tradingview basics (på norsk til og med :blush:). Tenker å lage flere sånne tutorials etterhvert.

4 Likes

takker for innspill alle sammen og til deg Nocturne, så følger jeg med på videoene dine. :slight_smile:
Ellers kommer jeg garanert med flere spørsmål i denne tråden eller relevante tråder.
Takker for ett kanon forum og en glimrende læringsportal.

2 Likes

Viktig ting er også å definere risikoen din.
Skal du bruke stoploss?

Hvor setter du den i forhold til inngang, og hvor mye er du villig å tape hvis stoploss ryker?

Hvis du ikke skal bruke stoploss, hvordan planlegger du å komme deg ut av en traden uten å bli påvirket følelsesmessig.

Enklere å kjøpe en å selge :wink:

Den psykologiske biten kan være merkelig i begynnelsen. Ved tap kan man fort få mindsett om at man bare vil opp på break-even for å selge. Istedenfor fortsetter fallet.

Ved oppang kan man fort falle i fellen med å tenke at denne skal man “ri inn” i solnedgangen.

3 Likes

Vet ikke om du får noe godt svar på det her, folk er forskjellige, fra kamikaze all-in biotec traders (som det er mange av her) til Yara buy & hold typen, noen safer med SL (er jo en kunst i seg selv å sette den riktig) andre kjører uten.

Jeg “systemtrader” og bruker TA en del, men moneymanagement er viktigere samt R/R.
Eksempel forrige uke, kjøper jeg NANO på 13.2 og selger alt på 19, deretter går den til 35, det er til å grine av, men bruker regler og holder meg til de, så da går jeg også glipp av noen store gevinster, men steady as she goes så vokser da kontoen hele tiden.

4 Likes

Etter å ha tapt mye penger jeg kunne sluppet å tape om jeg hadde vært mindre selvgod (og gambler av natur), ville jeg investert litt ganske raskt, men kanskje bare 10 eller 20% av kapitalen.

Prøvd og feilet, altså vøre investert og gjøre feil og lære masse av feilene uten å tape for mye på dem.

Lært teknisk analyse og brukt det aktivt, men også finne ut hva slags type investor/trader jeg egentlig er. Eller vil være.

Selv er jeg fortsatt litt all over, har absolutt mest i eiendom, men har også gamblet en del i krypto (og så langt tapt på det). Har også tapt en del på aksjer.

Saken er at aksjer kan ha emisjoner man ikke får med seg om man ikke følger med, og om man følger med og er for tungt investert andre steder har man ikke kapital til å hindre utvanning.

Mange sier at det beste er å kjøpe aksjer og være langsiktig; det har tidligere vært min strategi men så blir jeg impulsiv, tror jeg har bedre sjanse på en annen investering, og selger det jeg hadde til feil tid, kanskje med tap. Og så viser det seg at det jeg kjøpte også gir tap.

Og så har jeg brukt teknisk analyse; det funker, men det er noe som kommer med erfaring. Det er mange dyktige på TA her på forumet.

For egen del går livet litt i bølger, slik at i noen perioder har jeg mer overskudd og mer tid til å følge opp investeringer enn i andre perioder; det gjør at det å finne den ideelle strategien kan være litt vanskelig.

Å ha litt i fond er sjelden feil.

2 Likes

Synes TA er spennende og ser for meg på sikt og kjøpe/selge utifra det,men vil papirtrade litt og se om det er liv laga for min del.
Daytrader de fleste eller går dere inn i en aksje med flere dagers tanke på og oppnå gevinst eller SL slår inn??

Daytrading er den vanskeligste og mest psykisk krevende måten å handle aksjer på. Spesielt etter algoritmehandel er blitt vanlig.

Et moment å ta med seg er at markedet i de siste par årene har vært et ekstrem marked med høy volatilitet. Det vil gå over før eller senere og gjøre muligheten til å tjene penger dårligere
Om du tenker å gjøre dette seriøst vil jeg anbefale å bruke minst en time om dagen på studere charts

7 Likes

Kul lesning :sweat_smile: (begyndte selv som 30-åring "profesjonellt":grimacing:)

1 Like

Og vi som trodde vi var ‘unge’ :rofl:

2 Likes

Framstår som en pump & dump gruppe for å manipulere nybegynnere.

3 Likes

Det er jeg helt enig i, fatter ikke at E24 gir dem gratis reklame.

2 Likes

Jeg reagerer jo litt negativt på dette …

Tenåringene har planer om å kunne publisere ukentlige porteføljer og selskapsanalyser for forumets medlemmer, og mener de vil kunne konkurrere med andre forum på kvalitet og innhold.

Og de vil ikke ha med erfarne folk, lukket gruppe så andre ikke ser hva som står der, og jeg antar at man fort blir kastet ut hvis man er “useriøs” - også kjent som uenig i ukens haussing.

Bare ut fra beskrivelsen høres det jo ut som en gruppe for pump & dump av enkeltaksjer.

12 Likes

verd å kikke på…

1 Like

Kloke ord som er verd å merke seg :thinking:

1 Like