Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Toppturer i Norge

Jeg skjønner deg godt! Både før og etter barn.

3 Likes

Altså når man føler seg trygg på at man har kontroll på risikoen så er det fryktelig morsomt da :slight_smile: Så noen ganger savner jeg det og har lyst å gjøre noe mer sprekt :slight_smile: Men den “menneskelige faktoren” involvert i endel ulykker i fjellet er skummel altså, og den er jeg ikke unntatt fra jeg heller.

1 Like

Men tenker du at det må menneskelig faktor til for å bli tatt i skred? Jeg tenker at reglene som man følger gjør at du er trygg f.eks. 99,9% av tida, også går det galt 0,1% av tida samme hva. Tror du hintet til at man rett og slett kan ha litt uflaks, selv om man gjør alt riktig.

Ah, da holdt vi nesten på å møtes der. Vi havnet helt ytterst på Russelvtinden lørdag.

Sørdalstinden søndag, makaløst føre fra topp til bil.

Nei, blir man tatt i skred så har man, fundamentalt sett, tatt en feil beslutning om tid, sted og handling. Gitt at man ikke ønsker å bli tatt altså, og den antakelsen er vel de fleste enige i. Uflaks brukes vel i betydningen at det var en risiko man ikke visste om, men i realiteten kunne man unngått den ved å bevege seg i mindre bratt terreng.

Den menneskelige faktoren handler om, i min tolkning, at man lar emosjonelle effekter påvirke beslutningen du tar. Altså ting som gruppepress, fint vær og føre, lenge siden man har vært på tur, osv. , som forstyrrer beslutningstakingen. I ettertid ser man ofte at faretegnene var tilstede men ble ignorert eller ikke oppfattet.

Så kan det også skje at en “ekspert” eller profesjonell blir tatt av skred. Da kan det være at man har gjort alle sjekkene i boka, men har konkludert feil basert på tilgjengelig informasjon.

Vanskelig å si hva som er flaks og uflaks, men faktum er at mange ganger går det bra (ingen skred) selv om beslutningene ikke var 100% rasjonell eller fullt informert.

1 Like

Så flott! Jeg vet ikke hvor Sørdalstinden er, finner den ikke på Norgeskart heller… :slight_smile:

Feil husk fra undertegnede. Sørfjellstinden heter det, ligger akkurat på grensen mellom Storfjord og Tamokdalen.

1 Like

Ah, det ser ut som en fin og stort sett trygg tur :slight_smile: Har ikke vært der men var på nabotoppen Otertind (på ski!!) på 17 mai 2010. Galskap.

1 Like

Den virker generelt sett veldig trygg siden det er få områder det kan legge seg fokksnø. I helgen hadde vi glitrende pudder fra 1200meter og sanseløst deilig skogkjøring med perfekt pudder. Turen anbefales virkelig.

Otertinden på ski…ja, det er sinnsykt :smiley: :crazy_face:

1 Like

På tide å gjennopplive denne tråden!

@Boblegutten tok en pause fra sine dype analyser av statistikken i Ultimovacs sine pågående fase 2 - studier og joinet u.t på en vinterlig 1.mai bestigning av Gaustatoppen. Det ble litt tid til aksjeprat på vei opp på toppen, men med 1,5 t opp ble det mest hard jobbing (Boblegutten er en spreking!) På toppen var det tåke og sur vind så det var fint å kunne trekke inn i et lite rom som var åpent der. Nedfarten ble relativt ruglete siden nysnøen stort sett var blåst bort og man kjørte på en hardt og ujevnt underlag. Avbildet nedenfor, et kort parti med tilnærmet pudder like under toppen. Godt at tåka lettet til slutt, ellers kunne vi blitt surrende rundt der oppe til etter INITIUM har lest av :slight_smile:

20 Likes

Til dere fjell- og toppturentusiaster:

2 Likes

Og INITIUM har fortsatt ikke nådd 70…

1 Like

Vet ikke om denne har vært nevnt før, men om man er i Vesterålen og har tid og ork, så vil jeg anbefale en tur på Møysalen. En litt krevende tur på 25 km om man skal gå hele veien, men 16 km om man tar skyssbåt til innerst i fjorden. Har ikke selv bilder derfra, men google er vår venn.

møysalen fjell – Google Søk

Til topps på Møysalen (1264 moh.) (ut.no)
Møysalen Nasjonalpark (visitvesteralen.com)
Velkommen til Vesterålen Turlag! - DNT

4 Likes

Tur uten bilder? Det er det villeste jeg har hørt

1 Like

Har en haug med mentale bilder, men blir for slitsomt og tidkrevende å skulle dele skriftlig :wink:

2 Likes

Mentale bilder, håper vi klarer å videreføre den tradisjonen til tross for alle digitale bilder! Har tro på at det heldigvis er mulig å kombinere :smiley:

1 Like

Stemmer i på at turen til Møysalen er utrolig fin! Har vært der to ganger selv. Begge ganger i strålende vær.

1 Like

En på jobben gikk også opp der. Ikke egnet for folk med høydeskrekk. :sweat_smile:

Min erfaring er at de feteste utsiktene og de fineste turene sjelden er de samme. :sweat_smile:

Har noen favoritter innen et par timers kjøretur fra Kongsberg: brattefjell, skorvetoppen, jøronnatten, store ble… Topper på 1540 - 1265 moh, hvor mye av gleden ligger i turen, med fine stier, fossefall, vann, ryper, ørn, osv. Typisk 30-60 min gjennom skog før man er oppe på snaufjellet.

Jeg har gått mye i Rondane og Jotunheimen, som har sin sjarm, men det er mye stein der som jeg merker jeg har mindre til overs for. :see_no_evil:

Ikke så fine farger på fjellet i 2023 her østpå, lyngen blomstret ikke.

11 Likes

Lyngen i Troms og området rundt har mange fine topper over 1000 moh. Både sommer og vinter👍

3 Likes