En innsigelse jeg har sett flere ganger er at «vi kjenner ikke populasjonen» og «ingen vet». Jeg skulle gjerne sett at slike kommentarer ble fulgt opp med litt mer utfyllende vurderinger av hvorfor de har kommet til denne konklusjonen. Dersom de for eksempel mener at KM-grunnlaget som brukes har en skjevstilling mot optimistisk eller pessimistisk side, så hadde det vært interessant for alle å høre hvordan de mener det burde ha vært, sammen med en argumentasjon for det synet. Bare det at resultatene er vist for CM-511 og CM-067 viser jo at KM kurven påvirker resultatene, men er det sannsynlig at populasjonen er friskere enn CM-067, all den tid vi har vært gjennom en pandemi hvor denne pasientgruppen har en av de høyeste HR’ene for alvorlige konsekvenser?
Motivasjonen med analysene var å få større forståelse for når vi kunne forvente å få svar fra de kliniske forsøkene. Jeg fant ikke noe mer presist enn av typen «H1-23» og jeg stilte meg spørsmålet om det kunne tenkes at resultatene kunne kommer før, eller senere?
Hvis jeg hadde litt mer informasjon tilgjengelig så kunne jeg ta et mer informert valg i forhold til min risikoprofil, og kanskje ville det gitt en edge i forhold til resten av markedet?
Jeg kom da over @polygon sin angrepsmetode, hvor fokus legges på kontrollarmen. Dette er i mine øyne en genial idé og er utgangspunktet for det jeg har gjort. Denne angrepsmetoden reduserer usikkerheten i analysen betydelig, fordi det finnes historiske data som kan brukes.
Underveis i arbeidet har jeg gjort mange valg, og disse har jeg forsøkt beskrevet. Jeg mener jeg har gode begrunnelser for valgene jeg har gjort, og har hatt flere diskusjoner på PM i etterkant for å klargjøre og gå mer i dybden. Dette har ikke endret metoden eller analyseresultatene, men et utfall er for eksempel forbedrede plot.
Mitt råd til de som mener at «vi ikke vet»(o.l), er at det er helt frivillig å velge å tillegge analysene vekt.
Til de som er mener slike analyser kan ha noe for seg for å gi utvidet grunnlag for vurdering av ULTI, så viser jeg et nytt plott, hvor resultatene av CM-511 (heltrukken linje), CM-067(prikkete linje) og NIPU (stiplet linje) er vist i samme graf.