Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Til noe helt annet. Her er litt info om lungekreft og behandling som er lett å høre på.

1 Like

Jo… Det var noen poll for en tid tilbake, lang å skrelle😂
Og flere og flere ønsker å sitte helt frem, TROR jeg…:upside_down_face:

Det hele koker ned til hvor mye man er villig til å risikere å tape for å få bli med på denne muligheten til eventyrlig fortjeneste.
Personlig har jeg en enkel og kanskje litt naiv tilnærming: Hvordan kan selskapet ha brukt så lang tid som frem til i dag for å komme til et negativt resultat, uten å ha vært i stand til en slik konklusjon for lenge siden? Dette da også med utgangspunkt i at selskapet har en svært seriøs ledelse, som ikke er troende til å føre aksjonærer bak lyset, slik man kan mistenke ledelsen i “diverse andre selskaper” i bransjen for…

3 Likes
  • att Sjefen selv har kjøpt aksjer ofte🥰
2 Likes

Dette blir litt som Norsk fotball…

Under Drillo (Algeta) så fikk alle øyne opp for norsk fotball (Bio)og ikke minst spillere (utvikling).

Lenge gikk dette godt og kvalitetssikring ble ikke så farlig lengre da de kom fra Norge full av god moral og fiskeolje … Spillerne var først på trening og de siste til å forlate treningsfeltet og gikk aldri på byen og fikk sin rus fra Gud.

Så skjer det som skjer når krav senkes og sulten ikke gnager lengre… Dyre norske spillere ble plutselig opptatt av så mye annet enn fotball og tror de fleste her husker hvordan det gikk med: (sett inn foretrukket spiller )(sett inn foretrukket selskap)

Norsk fotball forfalt og plutselig så var markedene Færøyene og Malta for norsk fotballeksport… Null tiltro og kravene ble hardere enn gjennomsnittet igjen grunnet dårlige erfaringer.

Det tar tid å bygge opp tiltro og ikke minst møte de krav som følgelig kommer grunnet prestasjon og styring av en del selskaper som kostet veldig mye penger for mange.

Det skulle egentlig ikke være mulig på grunn av overnevnte at Ultimovacs (Haaland, Ødegaard) allerede har den styrke og tiltro de faktisk har men noen ganger dukker det opp de spesielle som alle bare skjønner vil bli en ledende aktør.

Så med den åpenbare sammenhengen selges alt som kan selges og puttes rett inn i Ultimovacs, for fotballen ligger alltid et lite hestehode foran bio :+1:

7 Likes

Jeg koste meg!

1 Like

Er det ikke utrolig at uansett hvor mye og hvor hardt det hausses og baisses på Tekinvestor, så vil resultatene fra INITIUM og NIPU være totalt upåvirket av akkurat det?

7 Likes

uv1 og keytruda gav 30% complete response.

Complete responders gir ofte lang tid til tilbakefall. Det kan være en joker i initium. Er vi heldige her kan eventene drøye lenge.

Nå vet jeg ikke antall complete responders I Nivo+ipi men det er uansett en joker i beregningen av events.

Det finnes ikke en enste aksje på børsen i Oslo som ikke har risiko - i større eller mindre grad.

Så er man i investert i aksjemarkedet så har man risiko. Mange - svært mange - børsnoterte aksjer er rett og slett dårlige, lite likvide aksjer og mange kommer aldri til å få kursoppgang - ingen nevnt ingen glemt. Jeg håper du ikke er ute og Flyr.
Til og med store og solide selskaper kan gi overraskelser og store kursfall. og påføre investorene tap. De er ikke uten risiko.

Biotek selskaper har risiko noen veldig stor risiko… Men de kan også ha stor - og til dels meget stor oppside.
Man får ikke stor reward uten betydelig risk.

Så har vi altså fått et case - Ultimovacs - som har potensialet til mer enn betydelig reward. Og risken går ned for hver dag. Allerede i august 2022 passerte man tidspunktet da det var større sannsynlighet for effekt av UV1 i Initium enn ingen effekt.

Siste pasient ble innrullert i slutten av juni 2022 - det er nå 7 måneder siden. Mange faglig sterke analyser og statistiske beregninger er gjort med stor sett sammenfallende analyseresultat. Jeg har aldri opplevd slikt delt så generøst som det har blitt gjort på TI siste halvår. Det er klart at “oppløpsiden” mot en mulig rekord er begynt.

Så ropes det daglig her inne på at husk data risk - husk på data risk husk det det er risiko, det kan gå galt, ingen ting er sikkert osv ,osv, bla bla bla.

Ja det er risiko - det er risiko med det meste her i livet og det er risko ved å investere i aksjer.

Men tør man ikke kjøpe Ultimo i denne situasjonen etter alle disse analysene og den tid som har gått, fordi man mener det er så stor risiko, så foreslår jeg at en heller putter penga på sparebøssa - der er det minst risiko men også minst reward med 6% inflasjon og null renter.

Ha en deilig aften - tenk på den store rewarden - det er jo derfor vi er aksjonærer i Ultimovacs og vi vet det er risiko.

23 Likes

Meget bra skrevet Birgitte!

Betyr dette at alle er enige nå?

4 Likes

:blush::blush::blush::blush:

FTFY

bilde

4 Likes

La oss håpe dataene ikke enda har kommet i vaskemaskinen.

1 Like

Det eneste det ropes om er utsagnet du hadde tidligere i dag, som om at hele caset er helt og holdent derisket.

15 Likes

Hvor mange av patronene er merket med “full uttelling” og hvor mange er “worst case”? :flushed:

Det ser du ut fra grafene til @polygon og @ketilaaj

M.a.o. stadig flere patroner med stor gevinst (ligger vel rundt 75 % nå) og tilsvarende stadig færre “tapspatroner”.

@polygon skrev forresten for få dager siden et innlegg som er to-the-point i denne sammenhengen.

Jeg har ikke brukt ordet derisket. Jeg skrev spørsmålet er hvor godt det blir. I det ligger selvfølgelig et forbehold fordi det er formulert som et spørsmål og ikke som en konklusjon. Men slike språklige nyanser er det kanskje ikke så lett å få med seg.

Overnevnte i fet skrift er altså ikke en konklusjon, alright :fairy:

De “språklige nyansene” i ditt eget innlegg betyr akkurat det samme som ordet “derisket”.

9 Likes

Flere av beregningene i fundamentaltråden finner jeg både interessante og til dels nyttige. Men hvis man ikke vet forskjellen på sannsynlighet og betinget sannsynlighet så tror jeg man har best av å bare ignorere den matematiske modelleringen og resultatene der presentert. Mange her på småprat snakker og argumenterer som om de kjenner sannsynligheten for antall events som funksjon av tid (dato). Dette er selvsagt feil, Initium og Nipu er originale eksperimenter. Ultimovacs vet det og alle seriøse biotek investorer vet det.

Man kjenner bare fordelingen i referansestudiene og kan ikke avlede sannsynligheten i absolutte termer for antall events, hverken i eksperimentell arm eller i kontroll arm. Man kan selvsagt definere kaplan meier kurven i referansestudie som en kumulativ distribusjonsfunksjon (CDF) og kjøre Monte-Carlo på kontrollarmen med utgangspunkt i denne. Statistikken for den eksperimentelle armen følger da implisitt. Resultatet er interessant, men man må forstå at den avledede funksjonen beskriver betinget sannsynlighet, ikke sannsynlighet. Faktum er at underliggende statistikk (CDF) for kontrollarmen i Initium (og Nipu) er ukjent. Den er i praksis umulig å vite, man måtte hypotetisk kjørt repeat på Initium noen tusen ganger (helst i parallelle universer og på samme tidspunkt selvsagt) for å få en kvantitativt presis kurve. Gitt denne usikkerheten, så vil sannsynligheten for statistisk signifikant avlesning over-estimeres på «sene tidspunkter» hvis man antar at «overraskende lang tid» utelukkende skyldes treig progresjon i kontrollarm. Friske pasienter gir treig progresjon, i kontrollarm så vel som i eksperimentell arm! Den kjipe sannheten er at relasjonen mellom sannsynlighet og betinget sannsynlighet her er komplisert. Dessverre er det ingen matematikk som gir sannsynlighet for innbyrdes fordeling mellom armene i eksperimentet. Jeg liker simuleringene presentert i fundamentaltråden, men man må altså forstå antakelsene (som er ryddig og redelig presentert der) og at resultatet beskriver betingede sannsynligheter, ikke sannsynlighet. Og man bør ha en klar forståelse av hva som er forskjellen, hvis det skal være nyttig. Men i grunn er ting enkelt, vi trenger bare forholde oss til at Initium og Nipu er eksperimenter!

Mange av argumentasjonsrekkene her på småprat viser at det ikke bare er snakk om språklige nyanser, flere tror faktisk at de kjenner sannsynlighetsfordelingen per se. Det er imidlertid riktig som det sies at oddsene for god avlesning øker for hver dag som går, i den forstand at sannsynligheten for signifikant avlesning i dag er høyere enn i går. Men hvor mye og hva den var i går blir altså spekulasjon! Vi kan altså ikke slå fast sannsynlighetsovervekt hverken for det ene eller andre. Hverken nå eller senere.

Det er selvsagt grenser for hvor mye som kan være endret i forhold til historiske studier, men vi er ikke helt der akkurat nå at risk/reward frister for egen del. Jeg tror vi trenger et statistisk signifikant resultat for å få en momentan reprising. Tror alt annet enn en verdenssensasjon kan gi veldig pen inngang etter data, og det er denne muligheten som passer min trading profil. Jeg er ingen biotek spesialist, men har håndtert risk/reward helt greit med positiv avkastning over tid. Men hadde målet vært å 10-doble egenkapitalen i 2023 ville Ulti vært det riktige og eneste veddemålet, jeg erkjenner det! Kan godt hende jeg tar en posisjon igjen før avlesning, men den blir ikke stor siden det er nedsiden som definerer størrelsen på posisjonen.

Jeg er ellers helt enig med de som skriver at denne tråden ikke er spesielt reflektert eller dyptgående i sin omgang med data-risikoen. Det er ofte bare snakk om å flashe «data-risiko» nederst i svært haussete innlegg. Selve studiedesignet med PFS som primærendepunkt må vel gjøre avlesning ekstra spennende for de som er inne basert på tegn til effekt i fase 1 studiene? Det var jo CR som var spesielt imponerende i UV1-103. Men fordelingen mellom CR og PR har ingen betydning for primærendepunktet. Jeg er derfor litt skeptisk, eller i hvert fall avventende, til hvor egnet studiedesignet er til å påvise statistisk signifikant effekt allerede ved avlesning i fase 2. Jokeren hva angår CR i Initium er i så fall kanskje på nedsiden? @Fartin

Til slutt, som noen nevnte vil eksperimentene gi data som er helt uavhengige av sentiment. Den som skal sitte over avlesning trenger altså ikke bry seg om kursen påvirkes i den ene eller den andre retningen. Så befriende, sant? Vi kan oppføre oss som frie intellektuelle uten hensyn til egne posisjoner eller kurs. De som er overbevist om at Tek-investor er i besittelse av en dyp innsikt ingen andre har sett og at dagens kurs gir en historisk risk/reward mulighet, hvorfor ikke være litt diskret? Plukke i ro og mak? I hvert fall tone ned haussen ørlitt, noen kan brenne seg alvorlig på avlesningen! Håper noen fant disse betraktingene nyttige. Tekinvestor har fantastiske Ulti-tråder, men man skal lese med nøkternhet. Hele sannheten får man selvsagt ikke!

49 Likes