Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

For det første syns jeg emisjonsspørsmålet er relevant. Ultimovacs har cash til H2’24 som de har sagt selv og da trenger de penger. Enten via upfront cash pay ved lisensiering eller ved å hente i markedet. Det er jo heller ikke spekulasjoner mer enn at selskapet selv har sagt de har cash til H2’24.

Når det gjelder emisjoner så er det desverre småaksjonærene det går utover. Om Ulti skal hente 1mrd og dette er 10m aksjer til 100kr eller 20m aksjer til 50kr betyr lite for de som har råd til å være med i emisjonen. Tipper Gjelsten tar sin pro-rata andel uansett. Men 20m aksjer til 50kr er mye større utvanning av oss som ikke har penger til å være med på emisjonen eller ikke får tegne for vår prorata andel.

Så tror rett og slett de store eierne ikke bryr seg så mye om kursen på kort sikt.

9 Likes

Dette kunne vært en mulig plan dersom disse resultater hadde blitt forstått slik de egentlig burde blitt forstått og dermed skapt en kraftig kursstigning. Når markedet derimot reagerte med et irrasjonelt kursfall i stedet, blir selvsagt en slik mulig plan nå uansett uaktuell.

1 Like

De store eierne blir påvirket av nøyaktig den samme utvannende effekten som småfiskene, så det går like mye ut over dem selv.

Ikke helt riktig. Om du leser hva jeg skriver så ser du at de store får mulighet til å være med pro-rata og får mulighet til å være med i emisjoner uten å miste eierandel. Av de store er det de som ikke har råd til å være med på emisjonen, eller ikke får pro-rata tildeling som blir vannet ut.

2 Likes

Hva innebærer det? Får de aksjert til en lavere kurs enn de øvrige som tegner?

Hvis kursen hadde stabilisert seg nær ATH hadde jeg sittet her og skreket etter opportunistisk emisjon som i gamle dager. Sånn som det er nå er det lett å være enig at det gir det ingen særlig mening som er enkel å se. Eneste måtte være at de ser at det blir forsinkelser så runway blir ubehagelig kort, men ingen guiding fra selskapet tilsier det.

Var jo litt det de gjorde sist, som var helt ypperlig utført og har tatt selskapet frem til value inflection point.

Måtte scrolle litt tilbake i gamle tråder

2 Likes

Pro-rata betyr at du får din andel, hvis du eier 20% av aksjene får du kjøpe 20% av de nye aksjene i emisjonen. Slik at din eierandel forblir uendret før og etter emisjonen. Dette blir typisk kun tilbudt de aller største eierne.
De som er store aksjonærene som har råd til å være med blir ofte tilbudt dette i rettede emisjoner, mens småaksjonærer må typsik vente på reperasjonsemisjoner som ofte blir kansellert.

3 Likes

Forstår ikke hvorfor det skal være så stor fokus på emisjon.
For det første behøver de ikke penger i dag, for det andre kan BP gå inn med upfront cash og for det tredje så blir det ingen kriseemisjon. Vi snakker kanskje 200-300 mill som burde rekke til 2025. Det er 0 stress å få inn de pengene.

Selvklart er det jo bra om de henter inn på høyere kurser men ser ikke på dette som noe større issue

1 Like

Exakt hur gynnar det Ultimovacs att patenten går ut? Biosimalarer innebär samma behandlingseffekt för mindre pengar. Tilläggseffekten av UV1 kommer alltså få ett mindre monetärt värde efter patenten har gått ut. Varför skulle det ”förlänga livet” på nuvarande CPI om tex BMS köpte Ultimovacs? Det är väl bara att köra UV1 med biosimilarer istället?

Ett mer rimligt argument hade istället varit att UV1 kan komma att användas med nya CPI:er, t.ex. dostarlimab, och att man då skulle kunna motivera ett högre pris.

2 Likes

Har FDA innsyn i dataene? Eller må investigator/selskapet selv aktivt sende data til myndighetene i tilfelle det finnes grunnlag for å avbryte studien av etiske årsaker?

En liten fase II studie som dette i en stor indikasjon som malignt melanom vil aldri være nok til å stoppe en studie på bakgrunn av gode resultater.
Er det dårlige resultater underveis, kan den selvsagt stoppes, men det er det jo neppe her og heller ikke noe vi ønsker heller.
FDA har for øvrig ikke løpende tilgang til data i studier.

1 Like

Godt DNB somler med oppdatering av dekning og kursmål i flere dager mens aksjen har blitt rasert av short samtidig som talspersonen sprer ubegrunnet FUD om emisjon i stedet for å fokusere på resultatene og hva dette BETYR for selskapet og vaksinefeltet.

Hva gjelder Janus har jeg nå forkastet teorien om pensjonsfond og «fundamental» short. Hadde den vært dette hadde de nå måttet dekke inn med tilgjengelig, offentlig meldt informasjon. De sitter feil med langt over 90 prosent sannsynlighet. Det gir INGEN mening.

Dette er et fiendtlig initiativ på vegne av noe/noen. Jeg gidder ikke spekulere utover det. Men, fiendtlig er det. Målet er å hindre fortjent/logisk reprising. Og det håper jeg går opp for flere nå. Selskapet inkludert.

Vaksinen har godt signifikant, randomisert signal i en umulig indikasjon. Og hovedstudien er på overtid. Allikevel er kursen LANGT under emisjonen høsten 2021.

Det er ikke akseptabelt i noen tidslinje.

6 Likes

Hvis UV1 + CPIs blir godkjent SoC, så vil det BP-selskapet som sitter UV1-patentet kunne bundle de sammen vel. Og dermed fortsatt ta høy pris for UV1 + CPIs sammen. De vil altså kunne “forlenge” sine egne patenter ved å kombinere med UV1, hvis patent går ut i 2037.

6 Likes

Hvis man bare roper høyt nok om emisjon går den til 0 til slutt😂

Helt sykt at ikke markedet vil belønne dette fantastiske selskapet med bedre prising. Virker som ‘emisjonsfrykt’ er nederste bolk på Oslo Børs sin variant av Maslows behovspyramide, viktigere enn alle andre primærbehov.

Mitt bidrag til å hylle selskapets fremgang er at jeg har solgt alle andre aksjer og alt av krypto, og kjøpt Ultimovacs. Nå er alt fokus her.

Og ja, om selskapet trenger penger fra eksisterende eiere stiller jeg gladelig med kapital, jeg håper en eventuell kurs settes på 150-200kr.

21 Likes

Hur? Ska man ordna en subcutan beredning med typ nivo+UV1 i samma produkt? Vad kommer hindra marknaden från att prissätta UV1 gentemot biosimilarer, snarare än - vadå?

1 Like

Låter inte bra. Jag hoppas du har en adekvat riskspridning.

De har uansett et tap på sin initielle posisjon, akuratt som småfiskene. Tapet i “%” er helt likt som for småfiskene. At de velger å spytte inn enda mer penger er irrelevant da tapet deres fortsatt er der.

1 Like

https://x.com/shewrote/status/1717226572766150802?s=46&t=xNTrHlKf5RE96F4FkH66Ew

Jeg skal innrømme at det for min del, med begrenset medisinsk innsikt, kan føles som Lotto av og til. Godt at vi har en IR som kan legge fakta på bordet!:hugs:

3 Likes

Har du noensinne hatt reiseforsikring?

Har du lagt merke til noe rart med den?

Nemlig at den delen av reiseforsikringa som sender deg hjem fra utlandet om du blir syk / eller gir deg medisinsk behandling i utlandet er bundla med en forsikring for om du mister bagasjen din, eller er så bortkommen at du legger din iPhone 17 på et cafebord i Tangier og mister den osv…

Du får ikke kjøpt den ene delen uten den andre. Du kan jo prøve å finne en forsikring som bare gir deg fly hjem + medisinsk hjelp. Jeg synes det burde eksistere, for jeg opplever det som dritt å måtte betale masse ekstra i premie for at andre skal være retardert på reise og miste shit de aldri burde ha tatt med seg på tur i utgangspunktet.

Men vet du hva? Akkurat den forsikringen finner du ikke. Ingen forsikringsselskap synes åpenbart at det er verdt å skille de to forsikringsproduktene fra hverandre.

Og hvis UV1 + CPIs blir SoC, hva skjer da? Akkurat det samme. Da får du ikke kjøpt den ene uten den andre hvis et selskap eier UV1-patentet.

Så da er du stuck med spørsmålet: Skal jeg ha SoC / reiseforsiking, eller skal jeg ha ingenting?

8 Likes

Men det er som å spille lotto.

Bare at du akkurat denne uka så får du krysse av 25 tall (av 34) på kupongen.

Syv rette bør da være innenfor rekkevidde?

1 Like