Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Krystallklart. Jeg kjøper nye briller.

1 Like

Bare så det er klart, INITIUM går i føflekkreft med spredning som man ikke kan operere bort.

Den går IKKE i pasienter som har oppdaget en litt stor føflekk etter noen sydenturer som de så drar til fastlegen for å få skjært bort.

2 Likes

Nedgangen i dag skjedde på lite volum. Omsatt for under 50 mill.

Men har du noe svar på konkuranse situasjonen. Av alle de hundrevis av poster ser jeg lite om dette eller ingenting.

Eneste jeg ser på som risiko… alt annet virker jo fantastisk.

Jeg drøyde litt fordi jeg synes temaet er litt komplekst og det er vanskelig å få skrevet ned hva jeg mener:

Det er flere immunboostere under utprøving sammen med forskjellige CPI’er :slight_smile: Vaccibody med deres VB.NEO skal de jo kombinere med Genentech sin sjekkpunkthemmer i en rekke indikasjoner. Resultatmessig, så er UV1 sammenliknbar med de resultatene jeg har sett, og da tar jeg ikke med LAG4 og TIGIT-hemmere siden det er mer sjekkpunkthemming enn immunboosting. Det er såpass få pasienter det er snakk om at det er vanskelig å trekke konklusjoner uten å sammenlikne de direkte i en randomisert studie.

En annen “konkurrent” man kan se på er IO Biotech som netttop noterte seg på NASDAQ. De kombinerte to vaksiner med nivolumub i føflekkreft, og oppnådde vel 80% ORR og veldig god CR om jeg ikke husker feil. (45%?) De har også fått breakthrough therapy designation i melanom og starter nå en fase 3-studie med pembrolizumb. 30 pasienter mener jeg å huske. Trikset her er å tenke “shit, vaksine + pembrolizumab virker å fungere hos flere, det er bull for INITIUM” og ikke “å herregud, det er andre på markedet!!”

FORDI

Ultimovacs sin uttalte ambisjon med resultatene fra INITIUM (og FOCUS, DOVACC og LUNGVACC og BREASTSHOT/RENVACC/COLOVACC) er å lande en strategisk partner som kan hjelpe de å få vaksinen bredt ut i markedet, gjerne i så mange indikasjoner som overhodet mulig. Dersom det viser seg at å vaksinere mot telomerase, som nesten all kreft uttrykker, fungerer så godt sammen med sjekkpunkthemming som man kan håpe på nå, OG det dukker opp en kjøper, så vil de være tidlig ute til å bli breddet ut i 10-12 store indikasjoner. Hvis det ikke fungerer, så er jo saken definitivt avgjort.

Jeg mener også det er et relevant poeng at det er 7-8 STORE tilbydere av sjekkpunkthemmere + enda flere på vei opp som ønsker markedsandeler. Dersom UV1 gir god effekt ligger det meste til rette for at det vil bli plukket opp.

Så har man jo TET-programmet som en digresjon enn så lenge, men hva skjer dersom UV1 blir lisensiert ut og en stor aktør tar over det programmet? Jo, da vil Ultimovacs bruke pengene på ekstraordinært utbytte til meg, samtidig som de bruker resten på å utvikle TET og eventuelt andre assets de har kjøpt opp eller utviklet innen den tid. Og TET, som vi vet, ønsker de å utvikle i tidligere fase av kreft, kanskje helt opp til før høyrisikopasienter utvikler kreft.

Kort sagt; Jeg mener det er et ørlite sidespor å bli redd for konkurranse så tidlig siden end game for Ultimovacs med UV1 er oppkjøp/utlisensiering av programmet. Hvis UV1 fungerer med det rasjonalet det har så VIL det bli plukket opp. Når man begynner å se indikasjoner de går for accelerated approval i eller antall fase 3-studier som startes av en partner, da blir det lettere å se på hvem konkurrentene er og hva de leverer. Så nå nøyer jeg meg med å se at de er sammenliknbare med andre immunboostere med tidlige data.

29 Likes

Man må skille mellom konkurranse mellom medikamenter som har samme mekanisme, og medikamenter som forsøkes i samme indikasjon. Det siste er ikke så veldig relevant for Ultimovacs, både fordi de ikke ekskluderer hverandre i samme indikasjon og fordi UV1 er universell på tvers av indikasjoner, og det er dette man forsøker å vise gjennom de fem fase II-studiene. Det første har jeg skrevet en del om tidligere, og bildet har så langt jeg har registrert ikke endre seg siden jeg skrev dette: Ultimovacs Fundamentale forhold (ULTI) - #812 av polygon

Slik jeg ser det har altså Ultimovacs kun to reelle konkurrenter til UV1. Til sammenligning er det i malignant melanoma ikke mindre enn 979 pågående studier - over halvparten av dem i kombinasjon med en CPI.

7 Likes

Takk for svar.

Det er ofte det jeg ser som problematisk for norsk biotec. Vi klarer ikke se det store bildet.

Dumt å ta eksempler på andre selskaper. Men targovax gikk på en bombe og så går de på en til Ift at de ikke vet hva SOC vil være i aktuell indikasjon. Derfor syntes jeg nano så så strålende ut. Siden man ikke så en eneste konkurrent. Men da skulle de være ferdig i 2019! Plutselig to år senere har alle andre også kommet videre.

Cr på 45% høres jo dramatisk ut.
Vaccibody virker enormt potent. De har også utslag i CD4 og cd8 immun celler. Uv 1 har kun cd 4 immun respons. Men her er jeg muligens litt på tynn is.

Jens bjørheim virker svært smart. De hadde en grundig vurdering på hvilke indikasjoner og en del av den vurderingen var en fastsatt SOC slik at de ikke gikk seg bort under utviklingen.

Det er vel grunn til å tro at initium vil gi bedre responser enn fase en med kun pembro? Her kombineres jo 2.

Skal lese. Ja det illustrerer vanskeligheten med å sette seg godt inn i markedet. 979 pågående altså. Enormt.

Ja kanskje de ikke trenger være ledende og best i respons, de har en veldig god bivirkningsprofil og enkel administrasjon. Det trekker også opp. Så om ett annet produkt er likt ville en lege foretrukket ett enkelt medikament/behandling off the shelf.

Grattis, Carlos! Du traff godt med den :grinning:

6 Likes

Det er jo en relevant frykt å ha og en viktig faktor min Ultimovacsinvestering er dette forarbeidet Kongstun Arnesen gjorde før han satte i gang INITIUM. At de i tillegg fortsetter å levere på det de kan uten særlig store skuffelser gjør at det er enkelt å være langsiktig. Det ser også ut på kursen som om flere tenker som meg.

Det er jeg helt enig i. Det man håper på er dobbel synergistisk/additiv effekt av UV + ipililumab og UV1 + nivolumab.


6 Likes
3 Likes

Carlos visste helt sikkert ikke dette da han kjøpe aksjene tidligere på dagen. Det er helt usannsynlig at han gjør seg til kriminell for å tjene hva da? 15.000? Dette fikk selskapet garantert beskjed om på ettermiddagen (morgen/formiddag i USA).

5 Likes

Du har nok rett i det, men ang summen så er vel sannsynligheten vesentlig større å slippe unna om du bare har tjent 15000 på insideinfo enn om du har tjent 15 mill på insideinfo.

Men for all del. Jeg tro heller ikke han har gjort noe kriminelt altså, men finansavisen ønsker nok at alle skal spekulere om dette idag.

2 Likes

Er du seriøs? Selvfølgelig kjøpte ikke CEO på denne informasjonen.

3 Likes

@sjog kanskje du kan komme inn her med en nøktern respons som ikke sparker noen. Vil gjerne lære.

Alle nettaviser lever av leserklikk. Er ikke rart mange tror verden alltid går til helvete, når levebrødet til avisene går ut på å aktivt skape den neste store skandalen/katastrofen etter den andre. Carlos er perma-bull :cow2: på selskapet, og det har han vist med å kontinuerlig kjøpe på dips i lang tid.

2 Likes

Denne saken er bare tull.

Aksjekjøpet har selvfølgelig skjedd på dagtid - aksjene kan ha blitt kjøpt på formiddagen her i Norge for alt det vi vet - og han har tidligere kjøpt tilsvarende småposter på kursfall - muligens også som et signal til markedet at han tror på caset.

I USA var de nok ikke våkne når kjøpet skjedde og beslutningen i USA kan ha blitt oversendt etter arbeidsdagens oppstart i USA. og når det er børsslutt her.

Det er rom for mange timers forskjell i denne saken selv om børsmeldingene kommer tettere.

1 Like

Jeg kommenterte dette spøkefullt fordi jeg ser på det som et artig sammentreff. Bare for å understreke, så tror ikke jeg at det er snakk om ulovlig innsidehandel. Tipper faktisk at Carlos skulle ønske han ikke traff fullt så godt. At fyren skulle gjøre seg til kjeltring for 1000 Ultiaksjer er for meg helt utenkelig.

Jeg synes faktisk Finansavisen burde droppa den “artikkelen” i stedet for å la spørsmålet henge i lufta. Det er litt forskjell på en humoristisk forumkommentar og en avisartikkel uten emojier.

2 Likes

FDA offentliggjør på morgenen. Man kan abonnere på nyheter derfra. Sousa sitter selfølgelig på info om for eks søknad om fast track… men utfallet vet han ikke. Det eneste han og til dels mange av oss vet er at de har gjort en soldig jobb med slike søknader til FDA. Anbefaler alle å høre radium med uktimovacs der Einarsson og Bjørheim forklarer prosessen med en fast track søknad. Her er det grundig arbeid som gir resultater.

Du verden, den selges aktivt ned nå. Er det fyren i vacc som forsvarer sin short-posisjon, eller…?