Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Å hoppe på toget når det allerede er kommet opp i høy fart, kan bli en dyr fornøyelse.

Risikoen kan riktig nok være betydelig mindre (eller i beste fall nærmest neglisjerbar). Men ingen bør bli overraska om kursen I så fall stiger dramatisk allerede kl. 09:00 påfølgende dag.

Så får hver og en gjøre sine risk : reward-beregninger.

Med den lave floaten i aksjen gitt topp 50 ikke er så kjempe interessert i å selge gjør jo at de store som eventuelt vil inn sannsynligvis vil gjøre det via en emisjon eller delvis i markedet.

Kjører flere aktører kjøp i markedet kommer hele sikringsskapet hos Euronext til å eksplodere.

Hvor skal de ellers handle de første dagene? DNB melder om rekordinteresse fra aktører som kun venter på data og gir beng i om kursen åpner 2-300 %. Absolutt alle vil eie Ultimovacs på en randomisert UV1-datapakke på vei inn i forhandlinger om det som vil bli årets store deal.

Helt klart - men det hjelper jo lite om folk som eier en randomisert UV1-datapakke på vei inn i forhandlinger ikke vil selge aksjene sine. Det kommer til å være auksjon ut året til noen eventuelt kjøper selskapet :stuck_out_tongue:

Blir to dager uten åpen børs nå da, så spennende helt til fredan om man eier nå på slutten.

Tja, det er litt manuelt arbeid for å få dette til, og jeg vet egentlig ikke hvor interessant det er. Jeg har mer lyst på plot som er bedre på ‘number at risk’ eller risk tabellen som den også omtales som.

Jeg treffer egentlig ganske greit på HR-plottet til @ketilaaj uansett. Legger det ved helt til slutt som referanse (har ikke link til selve innlegget).

Men jeg har gjort samme operasjon for event fordeling 38/31 siden det er en fordeling som sannsynligvis gir Primær Endepunkt oppnådd (som er HR<=0.73). Og det blir nok siste plot med akkurat denne metoden fra meg :smiley:

Men jeg minner på om forutsetningene som forklart i opprinnelig innlegg!

I plottet under ender jeg opp med HR=0.7 og mPFS ~8.5-ish som jeg er veldig godt fornøyd med egentlig.

Her måtte jeg helt tilbake til 2023-02-21 for å få fordelingen 38/31.

Ketilaaj sin HR-tabell.
image

2 Likes

Pleier ellers aldri å påstå at det er kursmanipulasjon i en aksje, men i dag mener jeg faktisk å se det når jeg selv kjøpte alle de Ulti aksjene som lå på laveste selgerkurs. Man skulle da tro at selger endret til en høyere kurs, eller i alle fall holdt seg på samme selgerkurs, men i stedet kom det på sekundet en masse aksjer til salgs i ordreboken lavere enn den salgskurs hvor jeg kjøpte alle aksjene .

Var man redd for kursoppgang eller?
Synes dette var en meget irrasjonell måte å opptre på om man ikke bevist var interessert i å presse kursen lavere.

2 Likes

Dette har pågått i månedsvis - For oss som stirrer dagen lang så er det helt åpenbart at det du sier der stemmer

Er nok en større salgsordre som ligger skjult, ikke manipulasjon. Når megler får salgsoppdrag fra institusjoner selges det typisk midt mellom Bid og Ask. Dette holdt på i går også. Vi får se listene fra mandag på fredag

Ja, kan så være da jeg meget sjelden følger med på kjøp/salg i detalj.

Må si selgeren traff spot on med timingen da :sweat_smile::partying_face:

Akkurat i dag kan jeg bekrefte at det var noe veldig ugøy i handelen. Det var minst to aktører som presset ned via andre handelsplasser enn OSE. Den/de lå med kjøp og salg på kurser som var lik ordrene i boka. Hele dagen holdt det på.

Personlig tenker jeg at det er flows betinget i gud-vet-hva-makro blant større kontoer og/eller kvant-shorting. Heller mest mot sistnevnte. ULTI er mer eksponert mot dette nå som den er en av få aksjer i sektoren med antydning til mcap og likviditet.

Samme kan det være, det er og blir støy i det litt større bildet.

1 Like

Tror ikke det er mer komplisert enn et større salgsoppdrag. Spekulerer i Inven2, men vi får se fredag.

Ja kan godt være et større salgsoppdrag, men det var helt stille i ordreboka før jeg kjøpte laveste selger. Så skjønner ikke hvorfor denne større selgeren du nevner da plutselig skulle legge ut en masse aksjer til lavere kurs enn siste omsatte?

Ofte er det algo-marketmaking. Ikke lett å forstå seg på. Uansett bare støy slik @h3nk1 sier

1 Like

Er aksjen riktig priset ?

  • Ja - kursnivået er riktig, endelig har markedet begynt å bli mer edruelige i prisingen av bio-selskaper som kun har produkter under uttesting
  • Nei - for lavt, det må være noen større akstører som for tiden selger seg ut. Kursen vil stige mye bare disse har tømt seg.
  • Nei - for lavt, det lukter manipulasjon fra aktører som ønsker at kursen skal holde seg lav.
  • Nei - for lavt, grunnen må være at aksjen i stor grad ennå er uoppdaget eller at mange ikke forstår potensiale og risiko, f.eks. hva forsinkelsene på studiene betyr
  • Nei - for lavt, tipper det må være short-selskaper som ikke ser på det fundamentale men som shorter slike F&U-selskaper før studie-resultater offentliggjøres (og som hver for seg ligger usynlig under 0,5% av aksjevolumet)
  • Nei - for høyt, det er for altfor lett å bli overoptimistisk ut ifra tidlige fase-1 resultater.
  • Nei og ja - egentlig for lavt (f.eks. sml.lignet med ATH og siste emi) men grunnen er at aksjemarkedet generelt og bio-sektoren spesielt er nede i en bølgedal og da kan man ikke forvente mer

0 stemmegivere

Du kan krysse av for inntil 3 alternativer.

Det mangler et «NEI»: en rekke rævva makrohendelser over tre år, et historisk sektorkrakk og negativt sentiment, samt forlis i nær sagt samtlige peers i Norge har drept likviditet og interesse.

Noe som har resultert i en dels uforståelig god risk-reward (les: jeg stemte ikke på noen).

1 Like

Kan ikke det siste alternativet da til nød brukes ? Mener ikke du også litt ja og nei - dvs. at vi utifra de grunner du nevner dessverre p.t. ikke kan forvente mer ?

Jo, absolutt. Jeg leste for raskt i farten på nasjonaldagen. Stemte nå :+1:

Falnes sier det jo greit. Det er binært case enten eller, enorm oppside men altfor høy risiko for en stor del av porteføljen. I så måte er jeg ute på en kraftig bærtur. Og det har vist seg så mange ganger at lovende resultater feiler i fase 3 til og med. Det eksemplet du pleier å bruke nektar var det det vel, de feila vel totalt og big Pharma sløste en del milliarder på det. Så jeg sier tja. 4 milliarder før de har fått bevist noe er vel ikke noe mer enn hva vi kan forvente.

1 Like