E-post fra Anne IR. med svar på spørsmål om Nipu, Initium, shortaktivitet, og fysiske kvartalspresentasjoner:
"Hei!
Tusen takk for gode ord og fyldig tilbakemelding! Det er veldig verdifullt og med på å gjøre oss bedre. Jeg har sittet mye på telefon denne uken med andre som har hatt noen av de samme spørsmålene, og her kommer svar til deg:
Det er ikke avklart om det blir presentasjon på ESMO, men det håper vi jo selvfølgelig alle. Åslaug har fått beskjed om at de som sender in «late-breaking abstract» (LBA) vil få svar i slutten av september. Vi vil nok sende en non-regulatory PR når/hvis vi får ESMO presentasjon bekreftet.
Dette er for tidlig å svare på når den beslutningen kan og vil tas. Vi gjør nå to ting i parallell: (a) Vi ser om det kommer flere eventer så vi kan følge opprinnelig plan, og (b) for å være forberedt i tilfelle det ikke kommer flere eventer, utforsker vi mulighetene for å få resultater fra studien på annet vis. Inkludert i disse vurderingene er akkurat det du spør om; når er i såfall best mulig tidspunkt å trykke på den knappen, og hva innebærer de ulike alternativene. Her er det et betydelig mulighetsrom som vi for tiden utforsker. INITIUM er jo ikke første studie i historien dette skjer med, og vi har gode diskusjoner med de internasjonale fagmiljøene. Så det korte svaret er at her er vi i «explore»-fasen og har ingen konklusjoner enda.
Vi observerer selvfølgelig shortingen fra Janus Henderson og effekten på aksjen, og shorting i biotech er temmelig vanlig internasjonalt og her i Norden. Så lenge det er fullt lovlig og ansett som en del av spillereglene på børs, har jeg begrenset tro på at disse vil gi fra seg en eneste krone de kan tjene. Det er ingenting selskapene kan gjøre med dette, annet enn å jobbe knallhardt for å levere bedre verdiutvikling enn forventet.
In-person kvartalspresentasjoner er hyggelig for selskaper med primært lokal investorbase, men det er lite formålstjenlig for selskaper hvor aksjonærbasen er distribuert også utenfor Oslo/Norge. Vi adresserer i økende grad også internasjonale investorer, og tilrettelegger selvfølgelig for likebehandling av alle.
Når det er sagt, er vi opptatt av å styrke relasjonene med hele spekteret av aksjonærer. Vi oppfordrer derfor alle investorer til å ta direkte kontakt, og vi snakker/skriver med/møter alltid aksjonærer som ønsker det, og vi inviterer til personlige gruppemøter som vi hadde i Trondheim.
Håper dette besvarte spørsmålene dine. Jeg skjønner godt at det som investor ikke er greit å basere seg på synsing fra anonyme kilder på internett. Jeg vil understreke at du kan alltid sende meg en email, eller SMS anytime så ringer jeg deg gjerne tilbake enten for korte spørsmål, eller vi kan ta en litt lenger samtale/call f.eks. å inkludere Jens og/eller Carlos.
Yes, det blir en spennende høst!
Riktig god helg til deg, så snakkes vi.
//Anne
Anne Worsøe
Head of Investor Relations"