Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Folketrygdfondet er jo inne? :stuck_out_tongue:

Det vanlige er å sikre finansiering minst 12 mnd før. Så hvis cash burn ikke endres, så vil vi enten se avtale eller emi før februar 2024. :stuck_out_tongue:

Er det noen som har oversikt over hvordan cash burnen til Ultimovacs vil se ut framover?

Det er nok ikke tilfeldig at de vurderer alternativ måte å få lest av på. Så de slipper emi før tallene. :stuck_out_tongue:

Topline results expected H1 2024. Assuming continued slow progression, alternative
approaches for data readout will be considered, with acceptance of the regulatory authorities

2 Likes

12 mnd er vel litt vel konservativt, men det avhenger av forpliktelser til løpende kliniske forsøk og selvfølgelig også hensynet til jobbsikkerhet for de ansatte. Men det er klart at det nok begynner å nærme seg overtid i juni neste år.

Men innen den tid har det jo kommet viktige nyheter. :crossed_fingers: :chart_with_upwards_trend:

6 Likes

12 mnd cash er normalt minimum for selskaper notert på Oslo Børs. Typisk vil du se i neste alle kvartalsrapporter at de har cash til 12 mnd videre drift. Selskaper jeg vet om som ikke holder seg til den praksisen er f.eks. SoftOx. :see_no_evil:

2 Likes

Noen som har enn kalkulert liste med triggere og datoer?

Er vel
uv-103
Nipu
TeT
Initium

Men hvilke datoer har dere? Tror dere at TET også kommer på ESMO?

1 Like

Er det 14. sept vi får vite tittelen på abstract til Helland?

14 er søknadsfrist for LBA. Beskjed hvis godkjent gis i slutten av måneden til forfatter (Helland). Først da vil det meldes.

1 Like

Om hun gidder dele det da​:fire::fire::fire:

Dette skrev du 21/6.

Stemmer det at du nå har solgt deg ut igjen? Var det i tilfelle kun en kortsiktig spekulasjon på at INITIUM skulle komme enn få uker? Spør kun fordi jeg synes det er en litt underlig strategi da siste melding om ytterligere utsettelse jo er en økning av sjansen for suksess.

4 Likes

12 mnd er konservativt, men veien er kort til at det brenner på dass, typ 6mnd runway og ikke tatt grep er sånn “strategic review” og nitrist kursutvikling

1 Like

Det har du helt rett i. En må tilbake til 8.juni for å finne stort nok volum til å dekke inn posisjonen på én dag, og det var jo en nokså unik dag. Sammenlignet med slik volumet stort sett har vært etter 8.juni trenger man rundt to uker med volum for å dekke inn (11 handelsdager); eventuelt summen av de tre største dagsvolumene for perioden.

Dette er mye, men kun 6. høyeste p.t.: ShortNordic.com - updated short positions

4 Likes

Skal bli interessant å se hvordan en ev. inndekking vil utarte seg. Kan vi f.eks bli vitne til et inndekkingsforsøk etter (klare signaler om positive resultater på) ESMO? :thinking:

FTF låner ut ytterligere 100k+ aksjer på nyeste liste. Begynner å bli helt drøyt.

Det er ekstra foruroligende når man vet treffprosenten på aktører som har shortet norsk biotek…

3 Likes

Jeg ville bare ha MPCC jeg, siden DNB kom med en idiotisk analyse rett før Q-pres og jeg visste MPCC lå mye bedre an enn de sa. Så solgte før kvartalspresentasjonen :slight_smile: Hadde tenkt å kjøpe tilbake dagen etter, men så ble det ikke så stress lengre når INITIUM ikke kan komme nå. Ble overrasket over at Middelfart solgte/lånte ut til short. Likte ikke det, så tar litt betenkningstid. Jeg har forøvrig holdt Ulti ganske lenge nå, kort spekulasjon vil ikke jeg kalle det. Da jeg kjøpte var et av de viktige momentene at resultater fra INITIUM ville komme før emisjon. Nå er ikke det sikkert lengre, så blir litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det. Derav “de må få fart på seg neste 10 mnd”. NIPU er dog lyspunktet på kort sikt som gir grunnlag i seg selv for å eie aksjen denne høsten, så kommer nok til å kjøpe igjen når jeg er fornøyd i MPCC.

2 Likes

Disse nepene har elendig treffprosent og har aldri shortet biotek før, hverken i Norden eller Europa. Nå står de ovenfor en helt elendig risk-reward og latterlig lav float vs. posisjon.

5 Likes

Mye syting om shorterbanden her inne og generelt på Tekinvestor. Om vi får gode resultater fra NIPU nå i høst så vil shorten gi et sterkt kjøpspress og da er det bare å gni seg i henda.

Husk at noen fond kjører long/short-strategi, det ligger ikke nødvendigvis noen onde tanker bak shorten.

4 Likes

Godt poeng at en short ikke er negativ når den først er satt i seg selv. Da er den et positivt bidrag til videre kursutvikling via at de må tilbakekjøpes på et tidspunkt. Problemet her er at de har såpass volum på økningen i short at de i praksis kveler det positive momentet kursen burde hatt nå. Hver opptur ødelegges av en ny økning av short-posisjonen. Det igjen gir lavere kurs inn mot kapitalinnhenting og resultater, og det skader dagens eiere stort at kursen holdes nede i en tid som dette, da “payout” på gode resultater blir lavere og en ev. utvanning blir større.

5 Likes

RIktig. Her bør noen større fisk kjenne sin besøkelsestid og “hjelpe” våre forvillede venner fra de britiske øyer ut av aksjen.

1 Like

Ta pennen fatt og gi dem mer blod på tann :smiley: