Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Resultatet skal vel bli det samme (studien – jeg antar at vi snakker om INITIUM her – leser jo av etter 70 events). Forskjellen blir bare jo hvor lang tid vi bruker på å komme til 70 events.

Hadde ikke dere en ganske grundig debatt om det i januar i år? :innocent:

Jo, samt i september-desember 2022, mai-oktober 2021 og november 2020.

image

5 Likes

Jeg antar at de grunnleggende premissene for hvordan data vaskes ikke har forandret seg nevneverdig siden de gangene, og antar dermed at du mener vi ikke trenger å kjøre en runde til med det? :smiley:

2 Likes

De må få fart på seg neste 10 mnd, med mindre noe stort skjer pga. NIPU-presentasjonen:

3 Likes

#denfølelsen når markedet priser inn

Hvis det allerede er tatt høyde for er det da en “black swan”?

2 Likes

Markedet priser ikke inn noen black swans i Ultimovacs. Markedet priser Ultimovacs slik jeg priser edelstener, dvs. uten så mye som grunnleggende kunnskap om hva man faktisk kan få for dem. Vi kan derimot være enige at markedet priser Ultimovacs som om det lurer et par tre sorte svaner i dataene, det kan vi. Men det får være markedets problem at det ikke kan se gjenkjenne en særdeles fordelaktig risk / reward (selv med 2 stk sorte svaner inkludert på kjøpet).

Dersom det ikke dukker opp en øket shortposisjon i ettermiddag eller i morgen skjønner jeg ingenting.

Tapet er 77 MNOK, men skulle vært 17 MNOK større hvis de ikke tjente på endringer i valuta. Så med samme burn rate og ingen endringer i valuta, så taper de 94 MNOK/halvåret
image

Cash ved utgangen av H2 2023: 344 MNOK
Effektiv cash burn siste halvår 94 MNOK
Estimert tomt for cash 22 mnd etter utgangen av H2 2023, mao ved utgangen av februar 2025.

3 Likes

Ikke at det betyr noe, men det er litt gøy å se om en finner ut hvem som har cajones og tar imot på 70-71 på det som ser ut som (litt konspiratorisk) et shortangrep.

Litt gøy at christian som fundamentalist komme til det samme og bekrefter det Quarters Cash skriptet mitt sier: (noen selvsagte svakheter er det, og i tillegg ser jeg ikke kapitaltilganger som bonds og ubrukte RCF’s, og må stole på tradingview som dataleverandør)
image

2 Likes

Den har økt til 447 458 (1,3%)

1 Like

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010851603

De bare øker videre. Oppe i ~450k nå. Må være den fremste squeezekandidaten på børsen vs. float.

9 Likes

Det er faktisk en utrolig stor posisjon i forhold til omsatt volum, hadde vært morsomt om noen utlånere raskt kalte tilbake de utlånte aksjene. Som regel er ikke disse lånene avtalt utover t+2 så det kan gi litt panikk om en stor utlåner vil ha tilbake aksjene sine. :crossed_fingers:

9 Likes

Ja, den har vært underlig aggressiv, dominerende og disproporsjonal vs. volum/float hele veien. Litt av grunnen til sølvfoliehatten min.

Da er det bare å finne frem :popcorn:

2 Likes

Har hatt en liten mailutveksling med CFO om denne shorten. Han bekrefter at de større aktørene selskapet har snakket med det siste året ikke vet noe som helst om potensielle fremtidige emisjoner, og repeterer det jeg har hørt og erfart før - at styret og han er veldig oppmerksomme på å kun tildele aksjonærer som støtter dem langsiktig. Janus må mao. dekke seg inn i markedet (selv om de meget mulig tenker noe annet).

36 Likes

Ikke for å være pessimist, men Janus kan jo agere som forretningsfører for anonym 3. part man aldri vil få vite hvem er. Håper ikke det er tilfelle.

1 Like

En stor aksjonær som hadde kjøpt 100.000 aksjer eller mer hadde jo kanskje også vært nok til å snu trenden / sentimentet i aksjen. Nesten litt rart at ingen benytter anledningen til å kjøpe nå, CEO / CFO burde jo kanskje også kunne klart å få inn ett eller annet norsk fond / pensjonskasse eller lignende.
Men biotek i Norge har vel gått på for mange “miner” i det siste til at noen tørr å stikke hodet ut før noen litt mer håndfaste resultater er lagt på bordet :man_shrugging:

3 Likes

Vet at cashburn nå ikke samsvarer med kommunisert “tom for cash”-timing som er H2 2024. Derfor forventer jeg økt cashburn som vist i figuren med krappere sving mot slutten av 2023- og i 2024.

1 Like

100.000 tilsvarer 7,5 mill ved dagens kurs. Det kan jo tenkes at noen på topp 10 listen går lei og legger inn en åpen ordre på 150.000 til 75 kroner. Da blir det sirkus her.

1 Like

Dersom det blir emisjon, så venter de selvsagt ikke helt til kassa er tom.