Jag skapade en egen exempeltabell som du rekommenderade (med reservation för slarvfel), och kom mycket riktigt fram till det du skriver här. Man kan se att hazard raten är konstant, men förhållandet mellan antal events vid en given tidpunkt, samt kumulativt antal events ändras.

Jag förstår tyvärr inte vad du menar med det, kan vara något jag missat? Vad jag förstår är inga patienter per definition censurerade i mitt exempel.
Hur vet du det? KM-plotten pekar på mOS på ca. 29 månader för kontrollgruppen. Minimum follow-up time är 24 månader, så jo, de allra flesta har följts 29 månader. Patientrekryteringen pågick mer än 2 år. Första patienten rekryterades maj 2015 (Immunicum: Startar fas II-studie med Intuvax). 2016-11-21 hade 36 av 90 patienter rekryterats (Immunicum: Tröghet i rekrytering av patienter till studier). 2017-05-19 hade 58 av 90 patienter rekryterats (Immunicum: Bättre tempo i patientrekryteringen). Sista patienten utvärderbar för OS började följas för OS i december 2019. Jag har inte den exakta rekryteringsdata, men det blir uppenbart att de flesta följts minst 29 månader.
Menar du att de flesta har kortare OS än 29 månader?
Detta var som sagt uppfyllt i aktuellt fall. Av informationen ovan kan man slutleda att median follow-up time låg någonstans mellan ca. 30 månader och 37 månader, gissningsvis ca. 34 månader. Just hur det såg ut för patienterna i kontrollgruppen vet jag dock inte.
I sådana fall är dessa föremål för eventuell förändring. Om det varit 31 patienter i kontrollgruppen i exemplet ovan, så hade nästa intervall avgjort medianen, och inte medelvärdet av det och det föregående längsta som nu är fallet. Om man hade angett mOS 29 månader, så hade denna i själva verket senare kunna visa sig vara allt mellan ca. 24 månader och 34 månader.
Även det förekommer några felaktigheter ovan, så är det ffa detta där jag inte begriper vad du menar:
Och här:
…där du skriver det i sammanhanget som att minst 50% kommer ha fått OS-event.
P.S. Det är ok att svara på PM, jag bits inte.