Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

I går tok tydeligvis en del tradere, som gjennom uken har tradet på FOMO effekten av spekulasjoner rundt Esmo, gevinst . Tipper vi får starten på ny FOMO effekt fra mandag.

1 Like

Eller pusha de ut shorter aksjer?

Janus fortsetter nok bare å øke.

Det var ganske sikkert Janus som fortsatte ja. De dyttet ut 31k på onsdag og hadde 60k lånte aksjer igjen da. Som de sikkert dyttet videre ut ut på økende kurs på torsdag og fikk den ned igjen med i går. Det er i hvert fall helt åpenbart at de gir en lang faen i rapportere til finanstilsynet hva som er status.

9 Likes

1 uke igjen ca.
5 børsdag til vi vet lba.

Får håpe Janus går på en skikkelig smell.

Ikke helt riktig.

Viktig at folk får med seg dette.

9 Likes

Får det ingen konsekvenser om man ikke følger reglene til Finanstilsynet?

Om de fortsatte med shorten på torsdag, så må de begynne å gå tom for krutt?

2 Likes

De kan gi dem en pekefinger og evt. et lite forelegg jo. Men vi vet jo hvor terskelen går for at FT gidder å undersøke småsnusk…

Nei, jeg har vitterlig ingen anelse. Trodde det var relativt stramme tøyler, men det er det tydeligvis ikke.
Ikke at det spiller noen rolle.
Vi vinner uansett. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Hvilke regler har Janus har brutt?

Angående tidspunkt for annonsering av LBA titler så tweetet de tidligere dette: (mulig det har endret seg siden da, men kan gi en indikasjon på planen):

Titles of #ESMO23 Late-breaking abstracts will be published on the ESMO website end of September.

https://twitter.com/myESMO/status/1685992340870094848

9 Likes

Proffered paper sessions er vel det de fleste tror er mulig, men det er kun en presentasjon på 10 minutter? Eller tar jeg feil?
Proffered paper Presidential er en mye lengre utgave, men det skjer kun én gang per dag.

Aldri vært borti noen medisinske konferanser før, så dette er helt nytt for meg.

2 Likes

Det var jo absolutt interessant, for jeg har jo lurt litt på når kom det til å skje. Dét er tidspunktet Ultimovacs har lov til å fortelle markedet om eventuell deltakelse.

1 Like

Du tar ikke feil. Proffered paper er 10 min. Det ser ut som de kjører 2 stk på rappen (sikkert med tema som er omtrent i samme gate), så kjører de 10 min diskusjon mellom de to som har akkurat har presentert, igjen fulgt av 10 minutt med Q&A.

Baserer dette på hvordan programmet er lagt opp i år / kryssjekka med ESMO 2022, som ligger åpent på nett.

Vi håper selvfølgelig på Presidential, men Proffered holder: Helland klarer seg fint med 10 minutt for å bevise det som trengs å bevises (signifikant forbedret OS i UV1-armen).

7 Likes

På Finanstilsynets nettsted står å lese:

" Plikt til å rapportere netto shortposisjoner

SSR pålegger investorer en plikt til å rapportere større netto shortposisjoner i aksjer notert på regulert marked eller en multilateral handelsfasilitet (“MHF”), statsgjeld og enkelte kredittbytteavtaler. SSR får også anvendelse for egenkapitalbevis så langt forordningen passer.

Tidspunktet for posisjonsberegningen er midnatt hver handelsdag. Hvis en posisjon er lik eller over 0,1 % (se merknad under) av utstedt aksjekapital (aksjer) eller egenkapital (egenkapitalbevis), skal posisjonen rapporteres til Finanstilsynet innen kl. 15:30 neste handelsdag. For statspapirer er terskelen for rapportering i utgangspunktet 0,1%, men denne terskelen er ikke fast og kan endres kvartalsvis avhengig av utstedt gjeld (se SSR artikkel 7 jf. underrettsakt 2012/918 artikkel 21 mv.) For nærmere informasjon om rapportering av shorthandel i statspapirer, vises det til ESMAs nettsider."

Ja, men hvor man det fra at de har økt shorten uten å melde dette eller er det antagelser?

Ser at både Finanstilsynets shortregister og shortnordic opererer med lik short (591 262 (1,71%)) fra 18.09. Start price er ifølge shortnordic 72,80kr så den er under vann.

1 Like

Jeg la ut link på chatten i går om at fristen for innsendelse av LBA var 14 sept så da henger dette tidsmessig sammen.

Absolutt sannsynlig at tittelen blir publisert kommende uke.

3 Likes

Om de økte shorten på torsdag, så er shorten høyere enn 1,7%, men det kan vi ikke se, sannsynligvis fordi de ikke har rapportert den på korrekt måte.
Nedgangen i kurs tyder på at de økte shorten.

Eller så var det bare litt profittsikring og fyll av FVG før videre oppgang. Er jo ikke sånn at alle kursfall skyldes shorting eller i dette tilfellet ytterligere shorting.

4 Likes

Ingen som tror «alle» kursfall skyldes det. Her vet vi hvilke kontoer de anvender. Disse ser vi er aktive daglig i aksjonærlistene man altså har tilgang til som betalende bruker. Det er åpenbart at de ikke overholder rapporteringsplikten da de rapporterte endringene hverken hensyntar denne daglige aktiviteten og/eller at de faktisk rapporterte endringene ikke står i stil til daglig omsetning (eksempel: de rapporterer økt short på 50k for en dag omsetningen var mindre enn dette).

Deres praksis er kun å rapportere for cirka hver 0,1 % økning/endring. En slik økning bruker de mer enn én dag på å effektuere/selge i markedet, og således bryter de med regelverket. Har pågått i mange uker.

8 Likes