Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Nei, da misforstår du logikken her. Jeg regner ikke ut hva jeg mener fair pris er, jeg regner ut hva markedet implisitt mener et signifikant resultat er verdt når aksjen i dag prises til kr. 125,-. Dersom man er mindre pessimistisk/nøktern i forutsetningene, så blir den implisitte prisingen av et signifikant resultat i dag enda mer absurd.

Om du løser ligningen

0.5 * X + 0.5 * 13 = 125

så blir X = kr. 237,-

som tilsvarer MCAP på 8,1 milliarder.

Jeg mener jo verdien av et signifikant resultat er verdt minst 30 milliarder kroner, og med de samme pessimistiske forutsetningene ellers, vil fair pris i dag i finnes med regnestykket:

0.43 * 872 + 0.57 * 13 = kr. 380,50

Og jeg trigger sikkert samtlige haussealarmer når jeg skriver dette, men jeg kan love at jeg fortsatt hadde eid aksjer i Ultimovacs om kursen hadde vært det dobbelte av dette igjen også, i dag.

Sånn til sammenligning så steg markedsverdien av Merck og Moderna med tilsammen USD 17,3 milliarder (NOK 177 milliarder) på de ikke-signifikante resultatene med deres ikke-universelle, dyre og kompliserte vaksine i den langt mindre krevende indikasjonen vedlikeholdsbehandling.

13 Likes

Takk for grei illustrasjon på at kursen bør ha potensiale fremover til å krype oppover mot analytikernes kursmål. Kr 200 i DnB og 230 Edison

Usikker på om denne artikkelen er diskutert tidligere ( Real-world outcomes with ipilimumab and nivolumab in advanced melanoma: a multicentre retrospective study - European Journal of Cancer (ejcancer.com)

Denne artikkelen viser RWD (real world data) i en sammenlignbar populasjon som i INITIUM med en mPFS på 13.7 mnd. Dette er ca 2 mnd lengre enn i CheckMate 067 og trolig en relevant benchmark for vår studie. Kunne vært interessant å gjort lignende analyse som gjort for CM511 og 067?

3 Likes

Den har blitt diskutert på chatten tidligere. Selv om mPFS er lengre enn CM-067, så ligger plottet lavere i den «viktigere» perioden før, omtrent midt i mellom CM-511 og CM-067.

Takk Polygon, har du gjort tilsvarende beregning for 70 eventer som for de to CM studiene?

1 Like

Nope. Men det havner et sted i mellom, sannsynligvis litt nærmere CM-067. En grunn til å ikke bruke den, er at plottet ser ganske annerledes ut mellom 0 og 3 måneder (mange flere får progresjon her i RWD), noe som sannsynligvis skyldes at radiologiske undersøkelser gjøres ved fastsatte intervaller når pasienten er en del av en klinisk studie, mens det er mer varierende i generell klinisk praksis. I de første månedene (eventene) etter LPD hadde dette gitt veldig annerledes datoer. Denne sammenstillingen av plottene er laget av @ketilaaj :

Som jeg har skrevet før, så flater alle plottene veldig ut rundt mPFS, slik at det skal veldig lite til for å flytte dette datapunktet framover eller bakover. mPFS i seg selv sier rett og slett ikke så veldig mye i denne indikasjonen behandlet med ipi+nivo. Det illustreres tydelig her.

16 Likes

Takk for omtanken, men når “jobben” min de siste 13 årene har vært å sitte å se på børskurser, renter og valuta er det vanskelig og ikke se aksjekursen. Men det betyr jo ikke at man ikke kan være langsiktig, og jeg har sittet med min posisjon siden høsten 2020 og bare kjøpt litt mer ved 3-4 tilfeller. Så ingen automatikk i at man må være daytrader bare fordi man følger med fra 09:00 til 16:30, det mest verdiskapende er gjerne å sitte stille.

20 Likes

Interessant, hvor lang tid brukte du på å utvikle den tolmodigheten @Boms ? Eller falt det naturlig for deg fra starten? Tenker hvis man virkelig har en buy-and-hold strategi vil mange uten din erfaring ha nytte av å kikke mindre på kursen.

Kanskje avsporing (eller egentlig ikke, mye kursprat i denne tråden), men når temaet først er oppe:

Jeg sliter heller ikke med impulsiv kortsiktighet ved å se på kurs, men gjør av og til samme type feil når jeg stirrer på ordreboken. Kan av og til bli nervøs av det som ser ut som ubalanser i ordreboka. Det er irrasjonelt når man vet at bare litt av volumet er synlig gjennom ordreboken. Jeg mangler rett og slett en edge knyttet til ordreboka og aner ikke i hva slags tilfeller det er nyttig å bruke den. Noen er gode på dette, men antar det er mest relevant for intraday-tradere og at vi andre vil ha liten nytte av å utvikle order level 2 strategier. Målet er derfor å slutte å stirre på handelen / ordreboka. Kun bruke ordreboka i vurdering av limit, volum og transaksjonsstrategi, etter at beslutningen om kjøp/salg er tatt.

3 Likes

Var investert i Algeta fra 27,- ned til 10,- og hele løpet frem til oppkjøpet så jeg har vært langsiktig i mye i mange år. Og det er en del paralleller mellom Algeta og Ultimovacs, så det gjør det lett å være tålmodig der. Og om du har litt større posisjoner får man jo ikke nødvendigvis beveget seg uten å flytte ordreboken, så da blir kursbildet litt mer uklart.

Ellers så er det jo i eventdrevne selskaper i mitt hode ikke meningsfylt å vente til etter eventene med ta en posisjon, så jeg sitter over disse avlesningene.

9 Likes

@Tekk Flott avsporing da denne tråden er blitt rimelig full av små (tull)prat. Veldig interessant spørsmål og diskusjons dette med kort langsiktighet og størrelse på posisjon. Evnen til å ha litt stayingpower selv om posisjonen går i mot deg med en 60% drawdown.

Så må gjerne “utlevere” mer gode anekdoter.

Siden jeg allerede sporer av tråden kan jeg og si at jeg var litt begeistret for en annen som pratet om volum profile /VPVR og fixed volume profile verktøyene, men mulig det var i trader tråden.

Akkurat nå så må vi teknisk sett slite litt med en overhead supply her på 125 og opp (tok en shot i full fart her, så den er med hud og hår og alt for mye “på” samtidig. Det jeg vil rette oppmerksomheten til er de gule og blå barene på høyre side. i rangen 125-137kr

Volumet (2.16m) fra emisjonen høst 2021 ligger registrert på 27. okt hvor Tradingview har registrert:
image
Så veldig mye av det det volumet histogrammet ditt viser like over nåværende kurs stammer egentlig fra emisjonen @ 125 kr skarpt.

3 Likes

Høyeste close siden november 2021 - markedet viser overmoden antydning til effisiens.

hånk

18 Likes

Tok sin tid, men gøy med endelig grønn deltagelse da :wink:

4 Likes

SYV BØRSDAGER TIL Q4 2022 - 16.02.23

Det er nå kun syv børsdager til Ultimovacs skal holde kvartalspresentasjon igjen, og dette blir jo en av de mer spennende seansene på en stund siden alles ører vil være på Carlos og Jens’ for å tolke hvorvidt de har fått beskjed om at 70 events er oppnådd eller ikke.

Personlig tenker jeg at vi skal være nøkterne i hvordan vi tolker utsagnene deres, spesielt siden de vil holde presentasjonen på engelsk, et språk som ikke et førstespråk for noen av de. Så det vil si at når Carlos sier “when we get the message that 70 events has been reached…” så kan det også bety at han allerede har fått beskjeden, men at han nå bare forteller hva selve rutinen er.

Ellers så tror jeg ikke på noe innsidekjøp fra Carlos uansett om han har fått beskjed om 70 events eller ikke, men jeg er mer usikker på “nærstående” - siden den personen kan være ganske langt fra situasjonen og hvordan vi tolker ditt og datt og følgelig er det ikke noen etiske problemstillinger for hen å kjøpe. Med unntak av hvis 70 events er oppnådd så klart, da vil den personen bli stoppet vil jeg tro. Andre tanker om dette?

Ellers så skal det oppdateres på tre studier;

  • FOCUS - ligger rimelig greit an til å nå avlesning i 2H23, noe som kan vise seg å bli et veldig spennende Value Inflection Point som vil komme innimellom presentasjoner av NIPU og INITIUM på medisinske konferanser mot slutten av året. Og TET. 2H23 ligger an til å bli et veldig spennende halvår for Ultimovacs, men i første rekke er det jo såklart readouts av NIPU og INITIUM som må bestås.
  • DOVACC - denne studien blir garantert utsatt med minst 12 måneder. Heldigvis er det nok å vente på før den tid. INITIUM, NIPU, KONFERANSER, FOCUS, TET, DEALS?
  • LUNGVAC - ligger helt ærlig så langt fram i tid at jeg vil ha mer data på den før jeg begynner å bry meg.

Jeg gleder meg til fortsettelsen, og chartet tyder på at markedet er enig med meg i det jeg har trodd hele tiden. Det blir dyrere og dyrere å ta null risk.

35 Likes

Ergo - innsidekjøp fra nærstående = 70 ikke nådd

Børssensitive opplysninger må komme som melding fra selskapet. Ikke i en bisetning ved en Q-presentasjon. Har derfor ingen forventninger til den kommende.
Er derimot overbevist om at 70 event ikke var inntruffet ved siste kjøp av “nærstående”.
Men helt sikkert: Uten Ulti ville investeringen i bio vært trøstesløs.

7 Likes

Jeg tenker at kroppsspråk, toneleie og alt mulig skal tolkes i øst og vest. Uten at det har noe verdi.

Nei, jeg tenker den personen kan kjøpe og selge som den vil. Hvorfor ikke?

Enig i DOVAC og LUNGVAC.

FOCUS er helt i grenseland på utsettelse til 1H24, men det avhenger jo av hvordan rekrutteringen har vært, -så satser på at er beholder den as is.

3 Likes

Jepp, er egentlig enig. Det er ikke viktig uansett, da det bare forlenger en periode hvor vi vil vente på spennende data og hendelser :slight_smile:

Er egentlig ikke så veldig uenig.

2 Likes

Helt enig. Tror absolutt ikke at det er noe å hente på å tolke kroppsspråk, toneleie eller forsøke med telepati, voodoo eller annet. Dataene blir annonsert når de foreligger. Markedet får dette kommunisert så fort det lar seg gjøre. Management er profesjonelt. Det er viktig å skille mellom støy og signal. Synsing av kroppsspråk på en Q er støy, børsmelding er signal.

Føler meg komfortabel på at eventene ikke er oppnådd enda og det er bare fint. La dette marinere litt til.

11 Likes

Spennende med kroppsspråk, men til slutt er det BP som setter kursen på flere måter :grin: