Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Mulig det er vel semantisk, men med “å aktivere en klinikk” forstår jeg at alle forberedelser for rekruttering er gjort. Ting som drilling på studieoppsett, sikring av spesifikk kompetanse mm.

Men derfra til første pasient er rekruttert kan det jo gå en viss tid (avhengig av screeningprosess og tilgang på pasienter).

13 Likes

This topic is temporarily closed for at least 1 hour due to a large number of community flags.

This topic was automatically opened after 61 minutes.

Når kommer 2 års oppfølgingen med keytruda igjen?

Om ~4 uker.

2 Likes

Tusen takk. Var for lat til å lete i kveld.

Tror vi ser flere posisjonerer seg frem mot 2 års oppfølging med Keytruda. Tror ikke folk helt forstår hvor stort dette er;

I henhold til tall fra analysebyrået Refinitiv forventes Keytruda å omsette for 87 milliarder kroner i 2019 og hele 174 milliarder kroner i 2024.

Litt repetisjon;
60 % av kreftpasientene hadde effekt av behandling med den universelle kreftvaksinen UV1 i kombinasjon med sjekkpunkthemmeren pembrolizumab (Keytruda).

  • Sammenlignet med tilsvarende studie på samme typer pasienter som kun har blitt behandlet med pembrolizumab (Keytruda) så er effektdataene mye bedre.
    Disse studiene viser at behandling med pembrolizumab alene førte til at:
  • 5-12 % av pasientene ble kreftfrie*
  • 33-37% av pasientene responderte på behandling (ORR) *

En dobling av suksessraten når UV1 brukes i kombinasjon. Tror nok Merck vil ha stor interesse av jobbe videre med Ultimovacs sin teknologi, ja :blush:

8 Likes

Bare for ordens skyld så er det Merck og ikke BMS som leverer Keytruda.

1 Like

Jeg var i hvertfall overbevist om at de var interesserte da de gikk i gang med NIPU etter å ha hørt Åslaug Helland fortelle hvordan BMS ønsket å gå rett på en fase 3-studie.

Jeg er også overbevist om at interessen er vedvarende og at den må ha blitt sterkere etter at de fikk se pembrolizumabdataene. Nivolumab er som kjent en PD1-hemmer, akkurat det samme som Keytruda.

Einarsson sa på Arendalsuka at de opplever stor interesse for de norske selskapene nå, ikke minst fra big pharma og store utenlandske investorer. Han svarte generelt, men det er i mine øyne umulig at det ikke også gjelder Ultimovacs.

4 Likes

Oi, takk. Begynner å bli noen selskaper nå. Når sant skal sies så kunne jeg jo nevnt opp til flere :raised_hands:

Carlos de Sousa, the Q2 report for Ultimovacs shows strong progress for the company with its clinical programmes. What are you most satisfied with from this period?

– We’ve made particularly strong clinical progress this quarter with encouraging results from the phase I trial of our lead asset UV1 combined with pembrolizumab in malignant melanoma. The data confirm UV1’s potential to improve the performance of checkpoint inhibitors and positively impact survival for patients, while the good safety profile supports the use of UV1 in combination with checkpoint inhibitors in other cancers. UV1 is now being investigated in three phase II trials in combination with various checkpoint inhibitors, with enrolment about to start in a fourth, covering over 500 patients in total. All four trials are randomized, with a proportion of the patients given the standard therapy and the remainder given standard therapy plus UV1. This provides a very solid foundation to assess the effectiveness and safety of UV1 in multiple indications and different combinations.

This quarter, Ultimovacs has attended two virtual conferences to share its data. How important is it for Ultimovacs to raise awareness about its cancer vaccine, and would you say there is now a clinical picture of UV1 taking shape?

– It’s vital for us to raise awareness for our cancer vaccine. Our presentations at AACR and ASCO sparked interest in our vaccine from both the scientific community and investors. Also in the quarter, peer reviewed publications on our phase II trial designs and on our target antigen have strengthened its scientific validation. A clear picture is emerging that shows UV1 is an excellent combination partner in tumours where checkpoint inhibitors are the standard of care, and that is of course supported by the clinical data.

Finally, looking ahead, what are the main priorities for Ultimovacs as the company advances with its phase II programmes?

– We are building momentum in recruitment for our phase II trials, with new sites opened for the INITIUM and NIPU trials in melanoma and mesothelioma, respectively, and having just enrolled our first patient in the FOCUS trial in head and neck cancer. The DOVACC trial in ovarian cancer has now received regulatory approval and we expect to enrol the first patient shortly. We are also looking to progress our second technology, the TET platform, through the dose-escalation phase so we can generate the safety and immune activation data needed for further development. So, there are a number of important clinical milestones ahead for Ultimovacs as we continue to focus on bringing novel and improved treatment options to cancer patients.

8 Likes

Noe kommer til å skje før readout 2022.

2 Likes

Q: Will it be theoretically possible to license UV1 in Malignant Melanoma to a different Big Pharma than BMS before INITIUM is finished? A: In theory anything is possible

6 Likes

Alle avtaler som går på individuelle indikasjoner er nok veldig usannsynlig. Man går for hele produktet, eventuelt i et geografisk avgrenset område.

1 Like

Har du tatt feil meme fra katalogen din? Tror den det hører til i mappen mars/april!

Edit: jeg fikk først kun opp «før»-bildet😅 Ser bedre ut nå

2 Likes

Det tror jeg også. Grunnen til at jeg spurte spørsmålet på den måten var at jeg lurte på om det var en klausul i avtalen med BMS som forhindret dem i å lage en avtale med Merck som inkluderte MM før 2023. Det er det tydeligvis ikke. Og som jeg har skrevet før, så tror jeg det er veldig vanskelig for Merck å sitte på hendene sine fram til da.

8 Likes

9 Likes

Måtte bare få ned den fantastiske metaforen som CMO bruker til å forklare endepunksdrevne studier:

Radium episode 187: 0.40.00 - 0.40.42:

“You can imagine two groups of runners; 50 with running shoes, and 50 without. And they are running in the forest. And when they don’t manage to run anymore they will be counted as an endpoint. So hopefully the group with running shoes will be able to run for a longer distance, and therefore they will not be stopped and taken out as an endpoint. When 70 runners out of the 100 have stopped, you calculate how many runners have running shoes and how many didn’t have it. Then you can decide afterwards if it is clever to have running shoes on or not”

Primærendepunktet i INITIUM er PFS (progresjonsfri overlevelse). Studien blir stoppet på det tidspunktet 70 pasienter har fått progresjon (og dermed 84 fortsatt er progresjonsfrie). Man går da inn og ser hvor mange PFS det er i den eksperimentelle armen (de som har fått UV1 i tillegg til Ipi+Nivo) i forhold til kontrollarm (de som bare har fått Ipi+Nivo). Det man håper på er en stor forskjell (eller ‘delta’ som de Sousa omtaler det som i podcasten).

Studien er designet slik at det er denne PFS-deltaen som er det virkelig interessante også for regulatoriske myndigheter, men man vil også hente ut og kommunisere andre kliniske endepunkter (OS, PR, CR, DOR) på det samme tidspunktet.

32 Likes