Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Skumma bare artikkelen (3 sider) i butikken. Så UV1 nevnt ivertfall.

6 Likes

Se der ja. Både Ultimovacs og Vaccibody nevnes med navn. Jeg rakk ikke å lese så nøye.

3 Likes

Passende med en forside rett før dataslipp da :innocent:

1281 ATH.

I tillegg til å fundamentere reprisingen, så har man i tillegg 1150+ nye aksjonærer som imøteser 2-års dataene med Keytruda. Det blir en betydelig kraftigere buy-the-news enn man har hatt hittil.

Tilsvarende antall før ASCO-data i mai var langt under 100.

Aksjen vil få en ny dynamikk fremover, gitt selskapet at leverer videre. Den er i ferd med å bli tatt ut av hendene til skjendede TI-biotekinvestorer og det lille som finnes av norsk retail.

6 Likes

5 Likes

i nettavisen:

Om Ultimovacs UV1 og andre terapeutiske kreftvaksiner

4 Likes
13 Likes

Kan corona ha gjort at man raskere får godkjennelser? (fast track)
Jeg mener verden har jo nå sett hvor raskt ting kan gjøres om man fikser byråkrati flaskehalsen. Gjelder jo ikke bare Ultimo men svært mange andre medisiner som kunne kommet ut i markedet mye raskere og dermed reddet utallige liv. 1 år raskere behandlingstid er jo liv eller død for veldig mange mennesker. Ultimo har vel tidligere sagt at de kan nå ut i markedet i løpet av 2023 om alt går deres vei?

FDA har vært relativt overarbeidet den siste tiden, om jeg har forstått det rett. I stor grad grunnet pandemien. Slik sett er det kanskje mer sannsynlig enn noe annet at saksbehandlingstid har økt. Om dette gjelder Fast-Track / Breakthrough blir jo ren spekulasjon… Det som er mindre spekulativt er at vi kan anta at selskapet har søkt designasjon(er) og at vi kan få positive svar på dette i morgen, neste uke, eller neste måned.

Klarer ikke la være å nyansere dette litt. Fast Track - som er en regulatorisk designasjon hos FDA som gis til medikamenter basert på data som virker å kunne være bedre enn eksisterende behandling - er ikke en godkjenning av produktet. Det er en slight derisk (på grunn av validering fra regulatoriske myndighter + tettere kontakt med myndighetene) og det gir muligheten for å korte ned behandlingstiden etter søknad om markedsføringstillatelse er innsendt. Europeiske EMA har tilsvarende designasjoner, og heller ikke de er godkjenninger.

For FDA konsentrerer vi oss om 2-3stk som er aktuelle for Ultimovacs per nå:

  • Fast Track (gitt til medikamenter som viser tegn til økt effekt over dagens behandling)
  • Breakthrough Therapy Designation (gitt til medikamenter med sterke bevis for substansiell økt effekt over eksisterende terpapier. I hvert fall to kandidater har fått tilsvarende i melanom basert på liknende data som Ultimovacs har generert)

De har i hvert fall sagt noe liknende. Men det fordrer veldig sterke resultater og at de leser av i tide. Dersom resultatene fra melanomstudien lar seg overføre til INITIUM vil jeg anta det holder for å søke accelerated approval pathway i 2023, men det gjenstår å se om fase 1-resultatene fra melanomstudien lar seg translatere til en randomisert studie. Rasjonalet tilsier at det skal fungere, men det finnes andre fase 3-studier med immunboostere som har feilet i å vise signifikant effekt. Ingen har hatt rasjonalet til UV1, da, som er lovende.

edit: endret en setning som jeg hadde skrevet litt raskt

13 Likes

Veldig bra svar, takk

1299 ATH.

5 Likes

Flott utvikling i lang tid etter “triggerne” som fikk de til å kjøpe. Det svenske markedet kjøpte ASCO-dataene, de kjøpte 1-årsdataene fra kohort 2, og de kjøper forsider. Om 2 årsdataene fortsatt viser signal om langtidsbenefit ved å kombinere UV1 + aPD1 i form av at OS ser ut til å holde seg… Så er det ikke særlig logisk å konkludere med annet enn at de sannsynligvis vil kjøpe de dataene og. Og de forsidene. Og de intervjuene.

Imho så ser man på utviklingen at interessen fra dette nye markedet trumfer norsk sell on news i volum, og det leder meg til å konkludere med at sjansen for fortsatt kursoppgang er relativt stor gitt gode data. Jeg finner også sannsynligheten stor for at selskapet gjør alt de kan for å kapitalisere på denne store bevegelsen, for her er det snakk om at de kan akselerere programmene sine med flere år hvis de spiller kortene sine rett.

  • TET
  • Flere randomiserte studier
  • BTD
  • Forsatt lovende data

Man kan vel forvente avklaring på alle disse i 2021, og det er bare 3 måneder igjen.

8 Likes

Har forsøkt å skrive litt om dette i tråden og andre steder. Min oppfatning er at aksjen allerede er ute av den tradisjonelle biotek-dynamikken på OSE (les: nullsumspillet som flytter seg basert på triggere). Interessant nok virker det som at dette har gått Tekinvestor til dels hus forbi.

Utover nye, robuste eiere og fond på eierlisten har man altså fått inn langt over 1000 nye aksjonærer fra Sverige på “høye” kursnivåer. Samtidig ser man ingen substansiell økning blant norsk retail. Tvert i mot (om man bruker Nordnet som temperaturmåler), så er antall aksjer på samme nivå som høsten 2020.

Det er ingen hensiktsmessig øvelse å spå kursutvikling på kort sikt, men at aksjen er i en positiv trend og løsrevet fra stramme OSE-tøyler tilsier at mye ligger til rette for høyere prising (om selskapet leverer videre).

13 Likes

Oppdatert i dag, startet rekruttering hos University of California Irvine Health i California og St. Olavs, Trondheim

25 Likes

Det er heilt sikkert omtala før, men. Er det ein spesiell dato disse to-års dataene er venta, eller kan dei kome når som helst?

Sit og vurderer om eg skal sikre litt gevinst for ein gong skuld…

1305 ATH. Sikring av gevinst i Ultimovacs begynner å bli synonymt med å selge til svenskene.

De kom 30. september i fjor, så de kan i teorien komme når som helst. Mest sannsynlig på fredag, tenker jeg.

Oppfordrer ellers alle å lese @polygon sitt innlegg i fundamental-tråden om kommende dataslipp:

1 Like

Så er spørsmålet om det er vi eller svenskane som er dumme. Det er vel svenskane?

Takk for svar ang tipping av tidspunkt, forresten :heart_eyes:

1 Like

Det spørs hvor du bor :grin:

De som sitter i skjegget i postkassen er norsk retail, som har solgt hele veien fra 60 og opp. I stedet for under 100, har vi nå 1300+ aksjonærer fra Sverige som vil være med på å kjøpe gode data, ikke omvendt.

Dette er ikke et argument mot å sikre gevinst, det bør man alltid gjøre.

Det ovenstående er bare en observasjon av hva som skjer når det ikke lenger er nullsumspillet på biotek-OSE som bestemmer kursutvikling.

1 Like