Når man svever på en rosa sky høyt over Oslo Børs, hadde det jo vært interessant om man delte grunnlaget for sin eufori. Hvilke opplagte vinnere er det man ser?
Det sagt, når pseudonymet @rosasky velger å slå de to selskapene Ultimovacs og PCI Biotech I hartkorn, er det interessant fordi jeg har en pen slump aksjer i begge. Men også fordi begge idag inngår i en langt mer differensiert portefølje enn jeg satt med for noen måneder siden.
Mitt utgangspunkt for differensiering er risikospredning, men dermed også for å bredde ut observasjonsfeltet og erfaringsgrunnlaget. Porteføljen min idag består derfor både av selskap som lever og utvikler seg ved hjelp av egne inntekter, og i den andre enden selskap i utviklingsfasen.
Tilbake til sammenlikningen mellom ULTI og PCIB.
Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har forutsetninger for å rangere disse to (og for den saks skyld om jeg tar med de øvrige selskapene i denne kategorien) etter teknologiske forutsetninger for å lykkes. Da står jeg igjen med å sammenlikne de respektive selskapenes meritter med hensyn til strategiske valg, finansiering, kommunikasjon, tillit og troverdighet og de største eiernes holdninger og vurderinger.
Slik jeg ser det, taper PCIB her for ULTI på nær sagt alle punkter. Ubehagelig å erkjenne, men der står jeg nå. Desto mer ubehagelig fordi jeg fortsatt tror at førstnevntes teknologiplattform, i hendene på et annet styre og en annen ledelse, trolig har potensial til store gjennombrudd.