Som @Boblegutten sier så avhenger dette av forholdet mellom de to progresjon/overlevelseskurvene. Med power mener man sjansen for at studien vil forkaste en feilaktig null hypotese, altså bevise at den alternative hypotesen er korrekt. Jo bedre power en studie har jo lavere er sjansen for å begå en såkalt type 2 feil. Det vil si en falsk negativ. At man ikke klarer å vise at en behandling har klinisk effekt når den har det.
I kliniske studier er 80-90% power standard, men med lavere alpha enn NIPU/INITIUM. Således er power lavere enn 80% for et klart positivt resultat der p-verdi er <0,05. Jeg syns det er umulig å predikere om uv-1 vil ha 0,6 HR. Og selv om HR blir 0,6 er det ikke gitt at dette gir et statistisk signifikant resultat siden power er forholdsvis lav.
Jeg klager ikke på lav power, og mener selvfølgelig ikke at de heller skue kjørt en stor fase 3 studie. Som polygon sier syns jeg det blir for risikabelt for meg å syne en studie med en så høy list, der man forventer veldig høy klinisk nytte og har lav power, på et medikament med ny MOA i kombinasjonsimmunterapi og som i liten grad gir responser som monoterapi.
Det er helt fair og syne studien også. Ulike investorer har ulike risikoappetitt, men da er det viktig at man er klar for datarisikoen og historikken til tidligere utprøvde kombinasjonsimmunterapier. Det nytter ikke å bare si at man må håndtere datarisiko hvis man vil investere i biotek. Datarisiko varierer fra selskap til selskapet og denne er utvilsont meget høy i ultimovacs. Dette er uten tvil er en meget risky avlesning, men med enorm potensiell oppside såklart.