Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Når en celle lager et protein (et molekyl inni cellen som gjør en jobb) så lager den tusenvis av dette molekylet. Som en kontrollmekanisme er kroppen bygget opp slik at noen biter av disse proteinene blir kuttet opp og transportert stykkvis til celleveggen og så presentert der slik at immuncellene som kommer forbi kan reagere om noe er utenfor normalen.

Immuncellene har drøssevis av reseptorer som gjenkjenner veldig mange av disse oppkuttede delene som ikke er normale, og hvis de finner noe som er unormalt så spiser de denne cellen - eller gir den beskjed om å ta selvmord, eller injiserer skadelige stoffer i cellen så den ødelegges.

UV1 lærer opp T-cellene til å gjenkjenne en del av telomerase, og når de t-cellene kommer over en celle som presenterer de bitene på utsiden av cellen angriper de og dreper kreftcellene som vist på videoen under. Telomerase som protein er bare en ørliten bestanddel inni en svær celle som blir ødelagt.

Det andre alternativet ditt, at kun telomerase blir ødelagt, ville vært et helt annet legemiddel, f.eks en protein degrader eller en protein inhibitor.

Legg merke til antallet t-celler i en teskje med blod. Som en ekstra kuriositet, når man snakker om å dosere celleterapier (NK-celler, CAR-T osv) snakker man i enkelte tilfeller om å injisere 1 milliard celler i pasienten. Fascinerende??

10 Likes

Det har vært snakk om at Fidelity Investments har holdt på med et nedsalg i Ultimovacs for å justere porteføljen sin. Noen som kjenner til om Fidelity begynner å nærmer seg enden på nedsalget?

Kort svar er ja, fordi det er ikke mye igjen om de mot formodning skal ut med alt. Om de i praksis er ferdige, eller ei, blir ren gjetning. En dag eller to med litt volum bør være tilstrekkelig for å ta unna siste rest (om nødvendig).

1 Like

Har Ultimovacs sagt noe om/når de skal kjøre UV1-103 til fase 2?

Det ville isåfall vært en fase 3-studie, og det er nok alltids en mulighet dersom det er strategisk riktig. MEN - per nå ligger nok fokuset på å få en partner som kan ta utviklingen av UV1 videre.

Grunnen til at jeg sier fase 3 er av et par grunner. Ultimovacs har sagt at for å gjøre nye fase 2-studier burde det gi vesentlig ny informasjon, og det synes vi vel kanskje ikke en fase 2 RCT i melanom sammen med pembro gir? Vi har jo allerede INITIUM gående i den indikasjonen.

De har allerede data fra 30 pasienter i UV1-103 - en studie som har blitt en sikkerhetsstudie med oppfølging for effekt, altså en fase 1/2-studie. Neste steg her er enten en større randomisert fase 2 (men det vil de ikke gjøre, som nevnt over) eller en fase 3 (noe de ikke burde gjøre før INITIUM har validert vaksinen i randomisert setting - av ressursmessige årsaker).

Derfor lander jeg på at det alltids er en mulighet med en fase 3 om det er strategisk riktig, men jeg ser ikke poenget med en fase 2.

4 Likes

Ultimovacs ASA: Share capital increase related to exercise of options

1 Like

Ultimovacs ASA: Mandatory notification of trade by primary insider

31 Likes

bilde

Det er CEO (inkl. nærstående) sitt niende innsidekjøp siden januar 2021.

20 Likes

Hvilket andre selskap på ose kan vise til dette :thinking:

“Se her, nå kjøper jeg disse aksjene her. Plz press opp kursen, ellers er opsjonene mine verdiløse”

Kanskje ikke det du mente? :see_no_evil:

1 Like

Bare på TI tyder vi innsidekjøp fra CEO til å være bear :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Ja, har ikke vært mangel på innsidekjøp i Nano opp igjennom heller :cow:

Vet ikke om du tuller eller ei, men etter høsten 2019, har det ikke vært et eneste innsidekjøp i Nanov, foruten små «støttekjøp» i x antall emisjoner

1 Like

Noen med litt referat fra kveldens shareholder meeting?

I forrige uke solgte forrige CEO i Ultimovacs en del av sine aksjer utenfor børs til den store og langsiktige Investoren Kjetil Myrlid Aasen. Noen har reagert med litt urolighet på dette. Jeg har spurt Kongstun Arnesen om han kanskje kunne gi litt perspektiv på dette. Han svarte bla. følgende:

“Dette kan jeg godt svare på. Viktigst: jeg får ikke, eller vil ikke ha annen informasjon om Ultimovacs enn dere gjør. […] Som dere, har jeg sterk tro på et positivt utfall i en eller flere av de randomiserte studiene.[…] Jeg er styreleder i Curida og Hubro Therapeutics og styremedlem i Cytovation AS. Alle tre selskapene trenger kapital framover. Jeg tror alle tre har svært gode potensialer og vil ha økonomisk muligheten til å sette to streker under min tro på disse selskapene - og samtidig spre risiko.”

Og så hører det med til historien at Kongstun Arnesen og Myrlid sitter sammen i styret i Hubro…

16 Likes

Jeg var innom. Skal skrive en liten oppsummering når tiden strekker til. Alt i alt var det en veldig positiv seanse hvor hele teamet gir et solid inntrykk ovenfor alle klasser av aksjonærer.

9 Likes

De hadde en veldig fin ny illustrasjon som @Fornybar ikke må vise til Agnete Fredriksen i hvert fall:

8 Likes

Da virker den ikke :smirk::wink:

1 Like

Alkohol er vel kreftfremkallende, så ingen skal beskylde dem for dobbeltmoral ihvertfall. De ønsker virkelig ikke at noen skal få/ha kreft!

Perhaps we should be taking note of the name of the beer. Surely not a coincidence. Special effects :smiley: