Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Ja, her lukter det et velregissert fremstøt fra ny CEO: Først fin artikkel på svensk bransjenettsted, oppdatert ‘company presentation’, og så “signed agreement on the third Phase II trial”(?), og til slutt en analyse fra Edison(?) . Vakkert, rett og slett! :blush:

“other cancer treatments” refererer vel da nettopp til den foreløpig ukjente tredje fase 2-studien med en “undisclosed different class of drug [enn en CPI]”?

Det er sikkert andre enn meg her som har bedre fundamental kunnskap til å tippe hva denne nye “other cancer treatment” er, og det må altså være noe som tenkes å ha en synergistisk effekt sammen med UV1. Men jeg har altså spekulert i en PARP-hemmer, og da mer spesifikt Olaparib (Lynparza) fra AstraZeneca.

Det en PARP-hemmer gjør, er å hindre reparering av DNA i kreftceller. Og en del av effekten, for i hvert fall Olaparib, er også å hindre telomerase i å reparere, eller forlenge telomerene igjen (ved å hindre en spesifikk PARP som kalles tankyrase). Når UV1 trigger immunrespons på nettopp celler som uttrykker telomerase, så tenker jeg at det faktisk er en mulig synergi mellom UV1 og en PARP-hemmer.

PARP-hemmere er aller mest effektive i BRCA-mutasjoner. Dette er samtidig en veldig klart definert risikogruppe for å få kreft, og dermed en naturlig gruppe for UV1 som potensiell profylaktisk vaksine. Når Olaparib i dag blir brukt som “maintenance therapy” for å forhindre tilbakafall, så tenker jeg at dette er en veldig naturlig medisin å teste UV1 sitt profylaktiske potensiale sammen med.

OM det AstraZeneca som er det nye BP, Lynparza som er medisinen, og BRCA mutert bryst- eller eggstokkreft som er indikasjonen, så representerer dette et fantastisk potensiale for Ultimovacs.

18 Likes

Denne tror jeg du kan hente fram om en måned å si: hva var det jeg sa. Flott renossement.

Hvordan gikk det?

Eg hadde ikke tolmodighet til å ligge der, så gikk opp da der var endel salg på 55.

2 Likes

Her tror jeg du kan ha helt rett.
Vibeke Lochner,Jens Bjørheim, Vanja Sue Bergersen, Gunilla Ekström og Øivind Foss har alle bakgrunn fra AstraZeneca

Skulle det vise seg å være riktig så tror jeg markedet virkelig vil ta Ultimovacs på alvor, både i Norge og internasjonalt.

1 Like

Se for dere fem randomiserte fase 2-studier i kombinasjon med etablerte legemidler fra big pharma og readouts i 2022 og 2023. 650 pasienter. Det kan være en realitet før vi aner.

En veldig spennende ting rundt dette er at hvis UV1 viser synergi med disse legemidlene de kombinerer med, så trenger bare Ultimovacs å file i f.eks Melanom for at behandlere skal kunne benytte UV1 off label.

Oppsiden er nok en god del større enn hva man kan regne inn. Nettopp fordi behandlere vil se på rasjonalet til UV1 og forstå at UV1 burde legges til regimet i enhver indikasjon hvor kreften uttrykker telomerase og CPI/annen immunterapi benyttes.

Mesoteliom og denne nye studien som er investigator-initiert er beviset på det jeg sier.

En annen ting jeg hørte i dag som jeg ikke har fått med meg tidligere er at Ultimovacs har et samarbeid med NCI - National Cancer Institute, det amerikanske folkehelseinstituttets kreftavdeling - for å se om UV1 kan benyttes som forebyggende kreftvaksine. Her er det altså sånn at den amerikanske staten kjører prekliniske forsøk for Ultimovacs. Hva hvis de kommer fram til at dette er en lovende kandidat å ta i klinikk?

Interessant å ha med seg, i hvert fall.

4 Likes

Meget bull triggerliste for q4, lurer på om ikke ultimo kan Berge året med litt bull resultater.

Ja, det tror jeg også. Greit nok at melanoma kohort 1 bare skal vise sikkerhet, men nå er jo vi investorer, ikke forskere, og for oss er N=20 et signal vi kan legge litt vekt på.

Til sammenligning så har jo Nordic Nanovector bare vist fram 21 pasienter i fra Paradigmepopulasjonen.

Nyhetsbrev fra Biostock nå i kveld:

Norska Ultimovacs utvecklar en immunterapi som har potential att fungera som ett vaccin för behandling av alla former av cancer. BioStock har tittat närmare på bolaget som leds av vd Carlos de Sousa . Läs mer.

Edit: det er vel uke sammendrag, men kjekt likevel at det minner svenskene på ultimo :wink:

1 Like

Ja, det er ikke dumt at de svenske biotekinvestorene får flere påminnelser om hvilken genial longkandidat Ultimovacs virker å være.

Keynote-006

Estimert 6 måneders PFS:

  • Keytruda hver 2. uke: 47,3%
  • Keytruda hver 3. uke 46,4%
  • Ipililumab 26,5%

Estimert 1 års OS:

  • Keytruda hver 2. uke: 74,1%
  • Keytruda hver 3. uke: 68,4%
  • Ipililumab: 58,2%

I mine øyne er dette det nærmeste man kommer en historisk kontroll man kan driste seg til å sammenlikne melanomastudien (N=20) med.

Safety VET vi er ok, hvis ikke hadde de ikke fått lov av FDA til å starte opp INITIUM og NIPU.

Så er det sånn at man skal være forsiktige med å konkludere på noe som helst når det er små antall og historiske kontroller. :slight_smile:

4 Likes

Kommer Ultimovacs til å publisere i morgen detaljene om det 3. fase II studiet og hvilket BF selskap de samarbeider med?

Dette ble lovet i tidligere pressemelding.:face_with_monocle:

1 Like

De har guidet i Q3. Enten har den en dato for kontraktinngåelse, eller så har de hatt samtaler og kommet fram til at alle budsjetter og protokoller burde være klart for å skrive kontrakt innen Q3 er over.

Er det sistnevnte, så kan jo corona f.eks ha gjort at tidslinjen sklir litt ut, uten at det burde føre til særlig bekymring.

Blikket burde uansett være lenger fram - nemlig på melanomadata

MEN - det gledelige er at de på torsdag i hvert fall har fått data tilgjengelig fra fase 1-studien med UV1 + Keytruda i første linje føflekkreft. Disse dataene skal behandles, og så skal de oppdatere markedet på top line-data. Det vil si en at vi får en innledende rapport med diverse måltall som skal gi et representativt bilde av studien per nå.

  • Safety (Dette har de allerede analysert, for det var en forutsetning for å få starte de randomiserte studiene - Det tar altså ingen tid)
  • 1 års overlevelse: Hvor mange prosent av pasientene lever 1 år etter behandling startet?
  • mPFS eller 6 måneders PFS - Median tid i studien på progresjonsfri sykdomsbilde etter innrullering i studien, eller hvor mange % av pasientene hadde progresjonsfri sykdom fra innrullering ved 6 måneder

Dette er data jeg forventer innen RIMELIG kort tid etter 1 oktober. Siden de har safety fra før, og det er snakk om 20 pasienter tror jeg tiden før dataslipp blir kort.

Jeg er veldig spent på høsten til Ultimovacs av mange forskjellige grunner, men ikke minst på grunn av det som skjer nå når de får melanomadata.

Da har de immundata/effektdata og safetydatai samme indikasjon med to forskjellige big pharma-selskap. Bristol Myers Squibb og Merck. N=12 og N=20.

Disse selskapene konkurrerer innen denne indikasjonen, og BMS har allerede bevist at de er interesserte i medikamenter som kan tenkes å øke overlevelsen til pasientene i kombinasjon med deres sjekkpunkthemmere.

UV1 er heleid av Ultimovacs, er et generelt medikament, og har blant annet et rasjonale hvor det skal fungere synergistisk med andre medikamenter.

Ultimovacs har kommunisert at de nå gjør seg klare til å ta UV1 til det neste steget - en bred utprøving i enda flere indikasjoner. Skal de få til dette må de enten hente mye penger, eller - inngå en deal på utvikling med et big pharmaselskap.

Hvis melanomadataene som kommer nå er knallsterke, kan ting skje allerede nå? Med to konkurrenter som har data med UV i benchmarkingsindikasjonen melanom. Det er jo åpenbart hva som kan skje når hotte produkter blir oppdaget av flere samtidig.

Jeg vet ikke, men jeg tror det, og jeg er posisjonert for det. Q4 blir særdeles spennende.

14 Likes

Dette KAN trigge et oppkjøp, ingen tvil om det. Men da tenker jeg data må være overbevisende. Men om planetene står på linje så kan vi bli vitne til det første biotek oppkjøpet på OB.

Merck kjøpte jo Viralytics på et veldig tidlig tidspunkt fordi deres produkt viste at det var synergier mellom CPI og deres OV. Klart oppkjøp er et longshot, men set up-en med melanoma, BMS/Merck er spennende.

Early trial data has shown that Cavatak-induced changes in the tumor microenvironment suggest a strong local and systemic anti-tumor response, particularly when used in combination with checkpoint inhibitors , Viralytics said on its website. These changes include an increase in immune cell infiltration and the up-regulation of immune-checkpoint molecules such as PD-L1, like Merck’s Keytruda.

3 Likes

Nei fysj da, her vil vi ikke ha oppkjøp :wink: Vi vil ha en lang stigende aksjekurs :slight_smile:

1 Like

En bred utviklingsavtale skapt av konkurranse mellom to big pharma kunne vært helt fantastisk for Ultimovacs. Men, vi må presisere at utviklingsløpet til UV1 allerede er ganske så bull. Tre store randomiserte fase 2studier i gang i løpet av dager. :grin:

1 Like

Forstod det slik at dette skulle komme ifbm Q3 rapporten 10.Nov og ikke innen selve Q3…
Har jeg misforstått?

Jepp :slightly_smiling_face:

ja fant det nå :blush:

Subject to final agreement between Ultimovacs, the sponsor and the
Big Pharma partner, which is planned to be signed in Q3 2020,

1 Like

ifølge det eg leste en plass, husker ikke helt hvor, så manglet de kun signaturen. Orker ikke bla etter hvor.