Ja, her lukter det et velregissert fremstøt fra ny CEO: Først fin artikkel på svensk bransjenettsted, oppdatert ‘company presentation’, og så “signed agreement on the third Phase II trial”(?), og til slutt en analyse fra Edison(?) . Vakkert, rett og slett!
“other cancer treatments” refererer vel da nettopp til den foreløpig ukjente tredje fase 2-studien med en “undisclosed different class of drug [enn en CPI]”?
Det er sikkert andre enn meg her som har bedre fundamental kunnskap til å tippe hva denne nye “other cancer treatment” er, og det må altså være noe som tenkes å ha en synergistisk effekt sammen med UV1. Men jeg har altså spekulert i en PARP-hemmer, og da mer spesifikt Olaparib (Lynparza) fra AstraZeneca.
Det en PARP-hemmer gjør, er å hindre reparering av DNA i kreftceller. Og en del av effekten, for i hvert fall Olaparib, er også å hindre telomerase i å reparere, eller forlenge telomerene igjen (ved å hindre en spesifikk PARP som kalles tankyrase). Når UV1 trigger immunrespons på nettopp celler som uttrykker telomerase, så tenker jeg at det faktisk er en mulig synergi mellom UV1 og en PARP-hemmer.
PARP-hemmere er aller mest effektive i BRCA-mutasjoner. Dette er samtidig en veldig klart definert risikogruppe for å få kreft, og dermed en naturlig gruppe for UV1 som potensiell profylaktisk vaksine. Når Olaparib i dag blir brukt som “maintenance therapy” for å forhindre tilbakafall, så tenker jeg at dette er en veldig naturlig medisin å teste UV1 sitt profylaktiske potensiale sammen med.
OM det AstraZeneca som er det nye BP, Lynparza som er medisinen, og BRCA mutert bryst- eller eggstokkreft som er indikasjonen, så representerer dette et fantastisk potensiale for Ultimovacs.