Prokastrinering på morgenkvisten.
Under er det en tabell: Finn utbetalingen du forventer, og sannsynligheten for at den inntreffer. Prostenten i tabellen angir hvor stor andel av pengene dine du bør vedde for å oppnå optimal avkastning. Gir tabellen negative prosenter så skal du ikke ta et veddemål. Kelly criterion - Wikipedia
Dette er bare en øvelse i morsom tallek for min egen del, så ikke bruk dette til annet en en pekepinn på at du har tatt for mye risiko ved å puttet alt for mye penger inn i noe du har tro på.
Faktisk selv ved usaklig gode odds, altså en ten baggare på taket. så bør du ikke sette mer en 2/3deler av pengene inn i denne fuglen.
tldr
Ett kelly kriterie, eller kelly fraksjon, er en måte å regne den optimale budet å legge inn i et veddemål. Det er mer å lese på wikipedia og youtube om temaet. Dette kan vi i en perfekt verden bruke til å finne den “optimale” posisjonen i Ultimovacs (eller andre aksjer) Dette fungerer i veddemål med komplett informasjon, og overhode ikke i aksjemarkedet, men har hørt at den hjelper med betsizing om du “gimper” sannsynlighetene en god del (siden aksjemarkedet har en veldig lei evne til å gjøre uventede ting)
Jeg kjørte en poll for 2 uker siden. Den gav meg noen tall på forventninger på pris og sannsynlighet. Er mest sannsynlighetene for positivt utfall som er interessant. Gjennomsnittsforventningen er 72,70% for en positiv avlesning. (lavere enn jeg kunne gjettet av å bare se på den pollen, så om noen er autist nok til å regne over så skal jeg legge meg paddeflat når de finner feil)