Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Kjenner meg ikke igjen i noen av punkene, da med unntak av at det kanskje er lav kompetanse omkring biotech i det norske børsmarkedet.

Fått melding privat at jeg nok har sett feil, så slettet forrige melding.

Synes dette var interessant i dagens Ulti-situasjon:

The psychological relation between fundamental belief in a company and a declining share price is complex and can vary widely from investor to investor. However, here are some general points to consider:

  1. Long-Term vs. Short-Term Views : Investors who fundamentally believe in a company typically have a long-term view. They focus on the company’s potential for growth, management, market position, and other factors that they believe will increase the value of the company over time. A short-term decline in share price might not significantly affect their belief in the company, and they may see it as an opportunity to buy more shares at a lower price.

  2. Cognitive Dissonance : This is a psychological theory which suggests that people feel discomfort when they hold two or more contradictory beliefs, values, or attitudes. In this case, an investor may experience cognitive dissonance if they fundamentally believe in a company but its share price is declining. They may try to reduce this discomfort by rationalizing the share price decline (e.g., it’s temporary, the market is reacting irrationally), adjusting their beliefs about the company, or selling their shares.

  3. Loss Aversion : This is a principle from behavioral economics which posits that people feel the pain of losses more acutely than they feel the pleasure of gains. A declining share price, even for a company an investor fundamentally believes in, may cause discomfort due to loss aversion. Some investors might sell their shares to avoid further losses, while others might hold on, hoping the price will recover.

  4. Confirmation Bias : This is a tendency to search for, interpret, favor, and recall information in a way that confirms one’s preexisting beliefs or hypotheses, while giving disproportionately less consideration to alternative possibilities. Investors who fundamentally believe in a company might focus on positive news and ignore negative news, even when the share price is declining. This can sometimes lead to poor investment decisions.

  5. Herd Mentality : This is a phenomenon where individuals follow the behavior of others rather than deciding independently. If a share price is declining, even investors who fundamentally believe in the company might be swayed by the actions of others and decide to sell.

  6. Anchoring Bias : This is a cognitive bias where an individual depends too heavily on an initial piece of information (the “anchor”) when making decisions. In the context of investing, an investor might anchor on the price they paid for a stock and be reluctant to sell if the price falls below this level, even if they fundamentally believe in the company.

5 Likes

Det er veldig lett å bli utsatt for bias i aksjeverdenen, og derfor må man hele tiden forsøke å oppdatere sitt syn på en case ved å søke etter å lære så mye som mulig om bransjen. Stol på din egen magefølelse, men vit at den blir sterkt påvirket av kursen.

Når kursen faller går jeg tilbake til kontrollspørsmålene som jeg hele tiden har i bakhodet:

Data risk:

  • hva er svakhetene ved dataene UV1 har vist til nå?

  • hva er de positive tegnene i dataene UV1 har vist til nå?

  • hvordan vekter jeg positive/negative momenter?

Verdi:

  • hvordan vil UV1 legge verdi til sjekkpunkthemmere dersom dataene viser effekt?

  • hvordan ser man interessen for denne modaliteten blant big pharma (kreftvaksine)?

  • er det interesse for kreftvaksiner blant investorer?

  • ser risk/reward favorable ut etter gjennomgangen over?

Jeg har skrevet side opp og side ned om hvordan jeg analyserer UV1 og Ultimovacs, og konklusjonen er den samme hver gang. Faktisk har den over tid blitt sterkere etter som utviklingen i feltet har gått framover. Spesielt nå som ting har drøyet.:ok_hand:

27 Likes

Kloke ord Fornybar - takk.
Mange aktører her på TI som har satt seg inn i bransjen og U - og veldig bra at dere deler kunnskapen.

Spørsmålet er hvorfor selger INVEN2.

Tenker spørsmålet heller er hvor er kjøperne?

4 Likes

Inven2 er et aksjeselskap eid av Oslo universitetssykehus og Universitetet i Oslo. Deres mandat er vel å gi bedrifter finansiering til å utvikle og fremme forskning, og bidra til å gjøre nye behandlinger tilgjengelig for pasienter. Kan på mange måter sammenlignes med Innovasjon Norge. Deres jobb her er gjort, selger aksjer for å støtte nye prosjekter.

2 Likes

Det er to gode spørsmål. Hadde inven2 en slags strategi om å selge seg ut før kommersialisering? At de har en slags oppstarts rolle eller var det radforsk eller begge?

Altså, gutter, de har knapt solgt 10% siste to år… Ro ned litt :ok_hand:

Det er vel ikke så rart om de selger noen aksjer før avlesning. De eier aksjer for 170 millioner. Hvis U lykkes vil det fort bikke milliarden (og vel så det). Hvis U feiler så vil de fortsatt ha tatt vare på en god del av kapitalen sin som de kan bruke videre.

De skal neppe selge alt den neste måneden.

4 Likes

Inven2 selger aksjer for å finansiere driften sin. De solgte et antall aksjer for noen uker siden, men tror ikke de selger noe nå.

Det er det som er fint med TekInvestor insider - man kan følge med på transaksjonene.
INVEN2 selger fortsatt.

Hvis du blir insider kan du bytte fra å tro til å vite:

2 Likes

Hvorfor tro når man kan vite (betale pdx noen slanter gir tilgang til ferske lister)?

Det er det Fornybar skriver som gjør at mange på nettopp denne tråden opplever kognitiv dissonans når kursen faller.

De fleste har en fundamental tro på tech, management, markedsmuligheter, BP-interesse.

Likevel faller kursen, og man kan begynne å tvile på sine egne og andres vurderinger/analyser.

Da oppstår de mentale utfordringene, og man instinktivt forsøker å rasjonalisere årsakene til kursfall fordi man er «bundet» til aksjen av gode grunner.

Min erfaring er at dette er fort gjort å gjøre også i situasjoner der man BURDE ha solgt. Derfor må man forsøke å innta et fugleperspektiv på egen rasjonalisering, en slags validering av egen rasjonalisering av hvorfor man sitter videre på tross av kursfall.

Jeg har gjort øvelsen på min posisjon i Ulti, og blir sittende uavhengig av kurs slik jeg vurderer det nå.

Hadde jeg gjort lignende øvelse i enkelte andre norske bioteks hadde jeg solgt mye tidligere.

Dyr lærdom. Håper Ulti skal rette opp litt av tidligere feil.

13 Likes

Har gjort den øvelsen flere hundre ganger med dette selskapet. Samme resultat hver gang. Nå sitter man kun igjen med (minkende) datarisiko.

Sånn sett er det «enkelt» å diskutere mindre essensielle ting som kommunikasjonslinje og formuleringer tilknyttet i utgangspunktet veldig positive meldinger. Men det havner over i kategorien «luksusproblemer» i dette gamet.

Selskapet har levert så bra og er så robust at man kan tillate seg å gi litt pepper på slike ting. Derfor blir de gode bedre - enten det er folk eller AS.

Kjørte tilfeldigvis innom Radiumhospitalet i sted. Ikke noe hyggelig sted. Får håpe det blir medisin av dette.

6 Likes

Kloke ord. Mitt rasjonale til å sitte er at jeg må iallfall ha et reelt red flag hvis jeg skal selge. Alle risiki har vært kjent lenge, og har blitt stadig redusert. Siden jeg ikke er i aksjen for å trade, så vil det være ulogisk å selge nå.

Kursen falt jo fra 135 til 100 tidligere i år, før den gikk opp igjen 130. Uten at det egentlig skjedde så mye i selskapet som forklarer verken fallet eller oppgangen. Nå er det på vei ned, igjen uten at det gir så mye mening.

Jeg har slått meg til ro med at kursen lever litt sitt eget liv fram til resultatene kommer, grunnet lav omsetning som igjen skyldes at det fleste har posisjonert seg der de ønsker å være i forkant av avlesning.

Jeg er heller ikke så kritisk til kommunikasjonen til Ulti. De opererer i en bransje med et dårlig rykte, mye knyttet til opphausing med påfølgende fiasko. Det virker som at deres strategi handler om å gjøre potensielle samarbeidspartnere og nye investorer klare til resultatene er kommet, mer enn å snakke opp kursen før resultater. De kunne kanskje gjort begge deler, men det kan jo også være at deres nøkterne og tålmodige linje gjør at de blir tatt mer seriøst av de proffe aktørene. Det virker som de har en høy stjerne i fagmiljøene i alle fall.

6 Likes

Og vipps ser det lettere ut :joy:

Ser vi en bounce på ma100/50? :rocket:

Flere hundre ganger daglig eller totalt? :sweat_smile:

Personlig tenker jeg bare, ok jeg satt igjennom høsten og vinteren med risiko, hvorfor skal jeg ikke holde nå som risikoen er lavere… Nå får det bare leve sitt eget liv.

5 Likes