Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Ser det har kommet til noen flere momenter/nyanseringer/utbroderinger de siste par dagene. Har falt litt av lasset må jeg innrømme. Kan en eller flere av de toneangivende her inne forklare på lekmanns-språk og om den nye informasjonen trekker caset mer i positiv eller mer i negativ retning?

Hvilken ny informasjon?

Den nye informasjonen trekker caset i den veien her:

3 Likes

Så bra at du føler det på samme måte. :wink:

Fra spøk til revolver, hvilken ny informasjon er det du henviser til? Usikker på hva du mener, så da fikk du en slik GIF

2 Likes

Jeg har ganske kort hukommelse, men for å ta det siste først så tenkte jeg blant annet på de siste par-tre innleggene fra polygon og syvcys rundt fordelingen mellom armene.

Ps, det er ikke fordelingen mellom, men innad i armene jeg snakket om!
Anbefaler som meg å lese om AE , Adverse effects på nettet. Sterkt forenklet betyr det at pasienter får bivirkninger som ikke er forenlig med videre deltagelse i studien. Det skal vel egentlig ikke å ha noe å si for de statistiske beregningene som er gjort, som Polygon kommenterte i svar til mitt innlegg, AE inngår i statistikken.
Var ikke ment å forvirre, bare synliggjøre at det faktisk er et betydelig frafall underveis, ref Checkmate 743 som NIPU sammenlignes med.

1 Like

Ingenting er sikkert, men vil du si vi kommet inn i området at vi vet?

Ligger det nødvendigvis noe mer i den uttalelsen der enn det Ulti alt har guidet? Det de guider er vel det de forventer.

Uansett, snart tennes lunten til flertrinns raketten.

Ligger ikke annet i den at vi altså fikk vite for et par dager siden 25/5 at data ikke kommer før i juni. Mao. minst en uke til med venting. Og hver uke som går betyr mye for NIPU gitt hvor grusom kreftformen er (ref. kurvene i plottene til Ketil).

3 Likes

Hvordan beregner de dette intervallet?
Er det størst sannsynlighet at om man kjører et tilsvarende studie så vil det få en mPFS i midten av intervallet, altså 6,5mnd?

Jeg har forstått det slik, at dette er poenget med 95% Confidence Interval. Du skal i teorien kunne kjøre dette studiet 20 ganger og få resultat innenfor samme intervall i 19 av de (95% confidence)

2 Likes

https://twitter.com/fornybarbio/status/1662169553650974741?t=zCJhYpWSQz7m0Qg0HK06Og&s=19

2 Likes

Hvis studieresultatet for en ny behandling ikke ligger innenfor konfidensintervallet for etablert behandling, vil man konkludere med at ny behandling reelt er forskjellig fra etablert behandling (Soc). Det er riktig som Sjakk sier at med 95 % konfidensintervall , må en påregne at 1 av 20 forsøk av samme behandling faller utenfor konfidensintervallet. Tester man ny behandling med bare ett forsøk og resultatet ligger utenfor konfidensintervallet, vil man imidlertid konkludere med at ny behandling er reelt forskjellig fra sammenlikningsgrunnlaget. INITIUM og NIPU bør derfor gi resultater utenfor konfidensintervallet ,underforstått over den øvre grense, for at vi alle skal bli millionærer.

Til Stupets spørsmål om et nytt forsøk med samme behandling med størst sannsynlighet ligger rundt midtpunktet i konfidensintervallet, er svaret at spørsmålet et litt galt stilt . Gjør man mange forsøk vil riktignok gjennomsnittet av forsøkene nærme seg midtpunktet mer og mer. Men for et enkelt forsøk kan en ikke tenke slik. I virkeligheten er sannsynligheten for at et forsøk ender opp i bestemt tall, lik null. Sålenge som forsøket ligger innenfor konfidensintervallet er alt ok.

2 Likes

“Tidskriftet” har flere artikler pm p-verdier, konfidensintervall og statistisk signifikans - alt for sitt eget laug. Men kanskje interessant og nyttig for flere:

https://tidsskriftet.no/2020/02/kommentar/p-verdier-og-konfindensintervall-er-det-samme

1 Like

ASCO neste uke

A randomized trial of olaparib, durvalumab, and cancer vaccine, UV1, as maintenance therapy in patients with BRCAwt with recurrent ovarian cancer: ENGOT-OV56/NSGO-CTU-DOVACC trial.

https://twitter.com/ultimovacs/status/1662719916854714369?s=61&t=Sv17IxyLr7spoh3pEHq3ow

33 Likes

https://twitter.com/ultimovacs/status/1663440104562786305?s=20

Denne kan bli interessant ettersom de sannsynligvis har nipu resultatene da.

Hva skal kursen være i for at man møter opp i Bergen for oss utenbys?

Sant så sant, da har vi en svak antakelse på at de forventer ferdig analyserte top-linje resultater innen 20., selv om det blir en spekulasjon ville det gitt mening som du nevner. :slight_smile: Håper det blir tilfellet, da blir det potensielt en fest ;D

Den datoen er nok ikke tilfeldig valgt nei, men er nok heller definert av 3-års i UV-103 som kom 20. juni i fjor og forfjor. Kan bli hyggelig å snakke om det også :blush:

8 Likes

Flisespikkeri, men this is børsforum: i 2021 kom det data første uken i juni (i forbindelse med ASCO), så kan alltids hende vi får OS-data litt tidligere. Oppdateringen på høsten kom litt tidligere i fjor enn året før (for eksempel).

2 Likes