Følgende er high level mitt personlige rasjonale for hvorfor jeg er investerte i Ultimovacs. Jeg skriver for å redegjøre for hva jeg finner appelerende med caset. Tar meg også noen friheter ved å forenkle noe teori.
Fremvekst av primærtumor og dets spredning er et samspill mellom selve kreftcellene og dets mikromiljø (blodårer, ekstracellulær matrix/bindvev og celler som lager dette, immunceller mfl) - dette er også kjent som “seed and soil” hypotesen siden man sammenlikner kreft og dets tumor mikromiljø med fremvekst av et frø og betydningen av dets jordsmonn og næring.
I selve primørtumor har det, av ulike årsaker (genetikk, yttre påvirkning av carcinogener), skjedd endel mutasjoner som gjør at kreftcellen vokser ukontrollert. Dette er et kardinaltegn på tumorceller; der hvor alle kroppens celler vanligvis vet og er forprogramert på når de skal stoppe å vokse og selv “begå kontrollert celledød” (ala harikiri), så har det skjedd kritiske feil/mutasjoner i cellens kontrollsystem som har som oppgave å utføre celledød slik at dette ikke lengre kan gjøres. Det er ofte flere mutasjoner som skal til og dette skjer over tid - mye rettes opp forløpende i et langt liv, men over tid så sammles ting seg opp og risikoen øker jo eldre man blir.
En slik kreftcelle som vokser ukontrollert kan, og i stor grad, blir fanget opp av kroppens immunforsvar som overvåker feil - når immunforsvaret finner kreft så kan det kvitte seg med kreftcellene. Problemene begynner derimot å balle på seg når kreftcellene også begynner å bli betente. Slik inflammasjon hjelper kreftcellene med å overleve og også unngå immuovervåkning. Det er faktisk immunceller og omliggende bindevevsceller som “hjelper” kreftcellen med å lage betennelse (skille ut spesifikke cytokiner og kjemokiner) og når kreften vokser og begynner å spre seg så har protumor mikromiljøet (M2 makrofager, cancer fibrobalster, Treg celler, MDSC celler mfl) fått overvekt over antitumor komponenter i mikromiljøet (M1 makrofager, CD8+ celler, CD4+ celler, NK celler mfl).
Lenge har kreftforskning hatt mye fokus på mutasjoner og hva som spesielt skjer feil i primærtumor, i håp om å kartlegge og fikse problemet. Betydningen av tumormikromiljøet og modulering der har ikke vært like populært å forske på før siste 10-15 år. Nå er det allmenn kjent at begge komponentene er viktig for at tumor vokser. En effektiv bred behanding mor kreft som har avansert seg vil trolig derfor også kreve modulering av både primørtumor og mikromiljøet.
Så hvordan relatere dette biotek. Moderne forståelse av immuno-onkologi har revolusjonert cancerbehandlingen ved at vi har fått såkalte “immunsjekkpunktshemmere” - dette er biologiske legemidler som hjelper de gode immuncellene som overvåker kreft til å drepe kreftcellene. De finne ulike slike sjekkpunkter og noen få har vist seg å være gode legemiddelkandidater. Slike legemidler har vist god effekt, spesielt når de kombineres med andre liknende eller med annen kreftmedisin og i kreft som er “non-solid”.
Til tross for slike sjekkpunktshemmere er det et stort behov for nye effektive kreftlegemidler. Spesielt leter man etter andre legemidler som virker ved å hjelpe immunforsvaret med å bekjempe kreften. En type forskning er cancervaksiner hvor det er ulike typer under utvikling. Noen satser på neoantigener, dvs spesifikke “nye merkelapper” som kun cancerceller har på sin overflate og som gjør det mulig for immunceller å identifisere cancer. Å identifisere slike tumor spesifikke neoantigener fra en spesifikk pasients tumor, lager man vaksine, for å slik lære opp immuncellen til å bekjempe cancercellen mot det spesifikke neoantigenet. Slik vaksineteknologi er under utprøvning hvor Moderna er kommet lengst i løypa med BioNTech/Pfizer rett bak. OSEs egne NYKD er et annet eksempel.
Til forskjell fra neoantigener, finner det også antigener (“merkelapper”) som i overvekt kreftcellene har. En slik merkelapp som finnes i mange krefttyper er telomerase. Det er denne merkelappen Ultimovacs lager vaksine mot. Tanken er å trene opp gode immunceller i å kjenne igjen denne merkelappen slik at immuncellene er sterke nok til å drepe kreftcellene, spesielt når slik vaksine gis samtidig med moderne sjekkpunkthemmere.
Om dette virker gjenstår å se. Personlig er jeg skeptisk til at neoantigenvaksiner vil klare å vise effekt over lengre tid, både hva angår sterk nok riktig immunrespons og om kreftcellene, som tross alt er veldig adaptible får overvekt av cancerceller som har andre neoantigener etter at de kreftcellene med vaksineneoantigenene er blitt tatt hånd om av immunforsvaret. I slik måte mener jeg at Ulti, med teomerase som target, er i en særstilling. Hadde det ikke vært for inntreden av immunsjekkpunkthemmere så hadde jeg nok ikke investert i Ulti, men siden man allerede har legemidler som er effektive så tror jeg disse kan bli ende mer effektive i en riktig cocktail hvor man har en vaksine som kan stimulere til en immunrespons mot en merkelapp kreften må ha. I tillegg hjelper det at Ulti har vist lovende data i fase 1, opptil flere ganger.
Biotek er høyrisiko og tilnærmet binært - ingen burde investere mer enn de kan tåle å tape. Kirkegården med legemidler mot kreft er stor og sannsynligheten historisk for å lykkes er lav. Funkerer Ulti blir det en sensasjon så slik sett mener jeg risk-reward er attraktiv, spesielt siden man innen kort tid får data som vil kunne gi en avklaring.
Langt innlegg, sikkert noen fagpersoner som føler dette ble alt for enkelt og trolig noen andre som tenker dette ble for tung - uansett, dette er i hovedsakt grunnen til at jeg er blitt Ulti aksjonær. Kjøpt endel nå og vil kjøpe mer hvis fase 2 data er positive (hvis det blir “mulig”).
PS: Har nå byttet bilde på mitt nick fra master Yoda, til count Dooku (Dark Side, men ex-jedimaster) Tror ikke folk i the dark side gidder å rette opp sine skriveleifs så dere får bare tåle at jeg ikke leser sensur