Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Men Investtech tar den inn i Hold deg unna-porteføljen etter at aksjen brøt både 100 og 88 som var viktige støttenivåer.

Innsidekjøpene vare bare peanøtter i forhold til beholdningene da hadde fra før, så den faktoren velger de å se bort fra.

Håper og tror selv at dette IKKE blir en copy paste av det vi så i PHO som seilet ned fra 120 til 50 kroner. Jeg tror sistnevnte ene og alene skyldes valget av nytt totalt ubrukelig styremedlem, men det er sikker veldig få enige i :laughing:

Torsdag meldte Ultimovacs om en mislykket fase2-studie for kreftvaksinen UV1. Rapporten kom som en stor overraskelse på markedet, og aksjekursen stupte nesten 30 prosent.

Ifølge Investtechs forskning på såkalte sjokksignaler har aksjer med slike signaler, som vi nå har sett i Ultimovacs, underprestert mot markedet. Annualiset mindreavkastning var 8,6 prosentpoeng mot referanseindeksene for nordiske aksjer, og hele 14,6 prosentpoeng for norske aksjer.

Teknisk sett brøt aksjen ned gjennom støtten rundt 100 kroner på torsdag og utløste salgssignal fra en stor rektangelformasjon. Også støtten ved 88 kroner ble brutt, og Investtech understreker at det signaliserer en økende pessimisme i markedet, fortsatt salgspress og at aksjen innleder en fallende trend.

– Torsdagens innsidekjøp er bare peanøtter

– Det særdeles høye volumet torsdag, med en omsetning nesten 20 ganger så høyt som en gjennomsnittsdag, forsterker de negative signalene. Det er formildende at Radforsk Investeringstiftelse, relatert til styreleder Jónas Einarsson i Ultimovacs, og Langøya Invest, relatert til styremedlem Ketil Fjerdingen, torsdag kjøpte aksjer i selskapet for rundt en million kroner til sammen. Det er fint de signaliserer optimisme, men kjøpene er bare peanøtter i forhold til deres samlede beholdning i selskapet, sier Linløkken.

2 Likes

Så spennende å høre hva TA-leverandøren Investtech mener.

2 Likes

Hvis man er ute etter å forstå hvorfor noen kan være motiverte av å selge aksjen så er det vel ikke helt uinteressant at TA-delen av markedet er negative til U pga en del signaler?

Jeg forstår at du er ukuelig optimist, antakeligvis med svært gode grunner, jeg er også aksjonær, men skal man velge å se bort fra faktorer som kan forklare kursnedganger på veien til suksessen som kan ligge der fremme?

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Hør her, teknisk ville jeg ikke rørt aksjen. Så ta det i TA-tråden eventuelt. Begrunnet “optimist” er jeg fundamentalt, men jeg er like kynisk og innforstått med hvordan børs og teknikere opererer utover dét. At teknisk analyse skriker “SELG SELG SELG” når an aksje dumper ned gjennom støttenivåer er liksom gitt.

1 Like

Så ble lyset rødt allikevel. Enda ett biotek selskap uten ferdig produkt prises mer edruelig. Med mcap på rundt 4 milliarder måtte det en korrigering til. Men den er enda priset til svimlende 2,8 milliarder. Photocure er priset til halvparten 1,4 milliarder. Og har verdensledende Hexvix i salg og Cevira som med stor sannsynlighet kommer i salg. Det er vanskelig å forstå Markedets vurderinger.

2 Likes

Ser ikke helt hvordan stop loss i Ulti kunne hjulpet deg i går.

2 Likes

Kan du gi en analyse av hvorfor du mener at dette er et svimlende tall? Er det fordi det er mange milliarder og det jo per definisjon er mye, eller er det fordi det finnes fundamentale grunner til å mene at selskapet ikke bør være verdt så mye. Som aksjonær som synes selskapet er meget billig til bare 2,8 milliarder kroner tar jeg gjerne litt realitetsorientering før jeg taper resten av pengene mine i dette selskapet. Håper på grundig svar som kan få meg ut av dette ekkokammeret jeg har blitt sugd inn i.

7 Likes

image

1 Like

Med tanke på at Keytruda omsetter for nærmere 4 millarder kroner i uka, så er det ganske komfortabelt i dette ekkokammeret.

1 Like

Kopiert fra @h3nk1 sitt innlegg på fundamentaltråden:
" Vi har fått bekreftet av IR at ledelsen i Ultimovacs og representanter fra BMS fikk se topplinjedata. " (NB det er senere i dialogen der spesifiert at dette gjelder kun CEO og CMO, og ikke delt videre med styret)

Dette blir bare mer frustrerende, hvordan kan de ha stilt seg i en situasjon hvor selskapets børsverdi synker med 30 % og de selv sitter med innsideinformasjon om dette studiet i hva som kan bli flere måneder. De “lovet” top-line results for studien i 1H23 så sent som i den siste selskapspresentasjonen i mai.

Aksjen vil nå etter alle solemerker være “feilpriset” inntil dette informasjonsgapet tettes. Rett og slett en håpløs situasjon, men det er et for stort problem til at jeg klarer å bare trekke på skuldrene av dette og roe meg ned til høsten og ESMO.

9 Likes

Ja, det er trasig. Det fikk meg samtidig til å tenke over hva BMS gjør seg for tanker og postet derfor innlegget i fundamentaltråden.

1 Like

Vel BMS kan i hvert fall ikke røre aksjen inntil dette er offentliggjort, så de har da god tid til å tenke seg om.

Røre aksjen? Det interessante er om de ønsker å gå videre med en ph3 (eller andre initiativ). Og hvor raskt så kan skje, gitt at de altså har sett topplinje.

1 Like

Ny definisjon på waiting game det her

7oshcb

3 Likes

Enig. Det har oppstått et vakum når det gjelder relevant informasjon. Mangelen på informasjon har skapt usikkerhet og forvirring i markedet. I en slik situasjon selger mange aksjonærer seg ut av et selskap. Det skjedde i går.

Dette var forutsigbart. For etter at meldingen kom forrige kveld advarte flere om dette og noen ba selskapet om at aksjen ble suspendert frem til webcasten i går, i trua på at konkrete data da ville komme. Nå kom det ikke noe særlig mer konkret der heller så situasjonen ble den samme, aksjonærer solgte, kursen falt og der står vi fortsatt.

Aksjekursen lider og blir lidende av informasjonsmangelen helt til faktum og data blir tilstrekkelig avklart.

Mest sannsynlig er substansen og prosjektet i U i behold, ja sannsynligvis styrket, men hva hjelper det når håndfaste data og konkrete opplysninger uteblir.

Dessverre tror jeg dette går på tilliten løs i investormarkedet og det er det siste norsk biotek, Ultimovacs og Radforsk hadde trengt nå om dagen.

6 Likes

12 Likes

Kan de initiere fase 3, eller kommunisere intensjonen, si mellom nå og da? :blush:

Ja, det kan de forsåvidt. Men det blir fort vrient om de må holde inside informasjon hemmelig i lang tid samtidig som de må involvere flere beslutningstagere internt. Sjansene for lekkasjer er jo litt «tid x antall».

2 Likes

Jeg er fornøyd med sluttkursen på 89 i dag jeg :wink:

1 Like