Og nå, nå går jo diskusjonene ut på hvordan man skal tolke og agere på denne meldingen hvor vi dessverre ikke fikk konkrete data. De vil studieleder ha under embargo til ESMO.
Totalt sett positivt eller negativt? De fleste ser ut til å være i rangen mellom nøytrale til (dels betydelig) mer positive.
Siden jeg ikke får meg til å sterkt betvile Helland og hennes team sine resultater/sitater, så faller min vurdering ut som litt mer positiv enn tidligere. Fordi det etter alle solemerker ser ut til at man fikk scenarioet (diskutert opp og ned her inne) der et gråsoneresultat avgir et positivt signal. Fortegnet på signalet følger av uttalelser fra akademikerne i favør UV1. Fraværet av konkrete data øker usikkerheten, men ikke nok til å endre fortegn.
“The results showed that the NIPU trial did not meet the primary endpoint of PFS based on blinded independent central review. Based on investigator assessment, a pre-defined supportive analysis of PFS, the study showed a statistically significant improvement in PFS for patients receiving UV1,” said Åslaug Helland, Principal Investigator in the NIPU trial and Professor at Oslo University Hospital. “Further, the data show a positive trend towards improvement in overall survival in the UV1 arm over the control arm, although it is still early, and the data need to mature before we can reach a conclusion. Overall survival is the most important efficacy measure in cancer treatment. We are encouraged by the results and look forward to further understanding the vaccine’s role in improving survival in this hard-to-treat patient group. Detailed, updated results will be shared at an upcoming medical conference. We wish to thank the patients and investigators for their participation and important contributions to the NIPU study.”