Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Jeg er grønn på dette og havnet ganske tilfeldig på aksjelista til Ultimovacs.
Jeg kjøpte meg opp før de siste resultatene kom, noe jeg ikke ville ha gjort dersom jeg hadde sjekket litt rundt NIPU. Dere får korrigere meg om jeg er på bærtur.

1. Dette er ikke en Ultimovacs studie. De blir til stadighet bedt om å delta i diverse studier, noe de er litt skeptisk til. Lett å skjønne hvorfor nå.
  2. Krefttypen som behandles er uhelbredelig.
  3. Kun ca 10% av pasientene (dette er faktisk mennesker) responderer på Check Point Inhibitors. Disse åpner for tilgang til kreften, noe som hjelper immunitetssystemet å slåss mot kreften.
  4. UV1 er avhengig av tilgang til kreften, noe CPI gir den.
  5. Analyse av bildene av denne krefttypen er tilnærmet todimensjonale, noe som gjør analysen veldig vanskelig.

Så med helt naive briller på, så ville jeg ikke forventet et veldig godt resultat i NIPU.
Det resultatet som kom var faktisk veldig bra, men selv de som jobber med dette i media tok den tabloide utveien og erklærte studien en failure.
Den påfølgende diskusjonen er full av støy som skjuler de gode resultatene.

1. INITIUM er Ultimovacs sin egen studie.
  2. Ca 50% av pasientene responderer på CPI.
  3. Dette bør gi en god effekt av UV1 i utgangspunktet.
  4. Kreften er tredimensjonal og lettere å måle/analysere.
  5. Ultimovacs har full tilgang til resultatene.

Det overrasker meg at selv mennesker som burde vite bedre, ikke evner å se hvor bra NIPU resultatene er. Eller, det er kanskje mangelen på faktiske data som er det største problemet?
Jeg står i Ultimovacs.

24 Likes

Nice, da har vi noen som kan være med å pushe oss opp litt ekstra :wink:

Forøvrig ang. forventninger til Initium, så kan vel dette brukes som basis(Fase 1 i advanced melanoma)?

Da med 30% CR og 30% PR:

2021_AM_Virtual_Press_Ultimovacs.pdf (asco.org)

Og senere 33% CR 24% PR:

Ultimovacs Completes Patient Recruitment in INITIUM Phase II Trial of UV1 in Malignant Melanoma | GlobeNewswire by notified (ntb.no)

Er det noen nyanser her vi bør få med oss?

Da vet vi hvem som skal få et INITIUM-plot og lykkeønskninger i fellesmailen.

2 Likes

Det er akkurat dette jeg har messet om i mine to siste innlegg. Jeg skjønner ikke at de bare kan sette en strek å si at endepunkter ikke er møtt når team Helland er entusiastiske å har lagt hode på stabben. De må jo ha sine sjefer å svare for.

Altså, når man kommer til en trigger, så går kursen opp hvis utfallet er bedre enn forventet og ned ellers. Som du skriver, så burde forventningene til NIPU vært rimelig lave og i mine øyne, så var resultatet rimelig bra. Dvs, jeg mener det styrker sannsynligheten for at INITIUM faktisk blir en suksess. At kursen går ned kommer da ikke pga utfallet av studiet, men at forventningene har vært altfor høye?

3 Likes

Kanskje det ikke hjelper at finanspressen skriver overskrifter som “Først måtte selskapet melde at den ene studien var forsinket. Deretter feilet den andre studien.” Fritt etter hukommelsen.

Tror en del av nedgangen kan komme av at man:
-Ikke fikk vite når de startet analysene, det gjør det litt vanskeligere for oss mtp. at data da kommer “helt ut av det blå”. For de som har fulgt nøye med var jo det at de ikke utsatte NIPU forventningene, på en måte en melding om at de visste når resultatene ville komme sånn ca. og eneste måten å vite det på er at de vet at antall events er nådd.

-At man da vil bli “tatt på senga” av alle resultater framover.

-Overraskelse at PI holdt tilbake mesteparten av data som viser det positive, i hvert fall i følge meldingene.

-Usikkerhet knyttet til hvordan OB vil prise det medisinske videre, når de nå ikke virker å se nyanser. (Forøvrig vil det være positivt i andre retning på INITIUM, da forventningen der er positiv.)

2 Likes

Einarsson sa jo at det ikke blir noen omkamp mhp PE, men at årsaken til uenigheten, selvsagt kommer til å bli undersøkt nærmere.

Janus Henderson nå og etter avlesning INITIUM:

https://www.instagram.com/p/CtXnyZZAJi8/

1 Like

Eller at markedet ikke forstår at dette resultatet likevel er godt nok til å øke sannsynligheten for suksess med INITIUM? Det var tross alt INITIUM de aller fleste hadde fokus på for kun kort tid siden.
Tror også at dette NIPU resultatet har skremt mange ved igjen å minne om den store risiko i denne typen aksjer. Etter alle katastrofale kurskollapser i det Norske farmamarkedet de senere årene, er det ikke rart at de fleste har tynnslitte nerver…

5 Likes

Sant nok, men hovedgrunnen for majoriteten av de investerte var jo INITIUM så press gjerne kursen. Snart går vi inn halvåret for avlesning. Fremdeles ett av de bedre bett innen sektoren spør du meg.

3 Likes

Denne luftet jeg 21.mars, og hypotesen spilte seg dessverre ut.

Aksjen falt 40 % på skuffende NIPU-avlesning, og markedet er vel litt i tvil om veien videre.
Statistisk sett så var oddsen i forkant av begge avlesningene1/16 sjanse for at begge feiler.

Nå er det mange her, inkludert Einarsson som mener at NIPU ikke feilet, han er tvert i mot mer positiv til fremtiden enn før avlesningen. Skal man tolke det som at NIPU er en suksess, men at Initium fortsatt kan skuffe?

De som startet sannsynlighetsberegningene på kommende utfall av disse to studiene har mye å ta hensyn til og konkludere rundt nå.
Har vi en fail og neste blir derfor suksess basert på sannsynlighet, eller er det motsatt?

7 Likes
1 Like

Ikke bland sammen ulike statistikker

Du bør heller legge vekt på hva studieleder Helland og de oppfølgende spesialistene er sitert på og fant i sine analyser. Det veier mye tyngre hva uavhengige akademikere mener enn CEO og styreleder. I min verden.

Om signalene de kommuniserer fra NIPU er korrekte er det vanskelig å se en annen konklusjon enn at oddsen for gode INITIUM data er bedret.

8 Likes

Tror vi får gode nipu og initium data. Det er tydeligvis en uenighet og OS data trumfer den uenigheten. Alle andre studier viser like pfs. Men i denne er uv 1 bedre. Så OS blir nok mye bedre. Men det tar litt tid desverre.

1 Like

Ikke glem at dette er enkelt skjebner, så det er alltid bra når OS tar lang tid uansett om det er UV1 sin fortjeneste eller ikke!

12 Likes

Ja enig

Det er litt tveegget. Hvis eksprimentell arm er bedre og gir mindre tox, er det jo fint å få produktet godkjent og på markedet så fort som mulig for å hjelpe flest mulig og ikke bare en håndfull liten gjeng som kom med i studien.

2 Likes