Stemmer, rettet nå. Det jeg mener er at når det snakkes om statistisk signifikante resultater i en klinisk studie, så er det typisk at den tosidede p-verdien er under 0.05. Her tilsvarer det i snitt HR<0.62. Dette er en grense som er definert av FDA, og fase 3 studier designes derfor med en tosidig alpha på 0.05. La oss si at INITUM leser av positivt, f.eks HR=0.65, og p-verdi på 0.074, ref tabellen over. I mine øyne er det et veldig godt resultat, og primærendepunktet er nådd med god margin. Imidlertid er p-verdien over den klassiske 0.05 grensen, og øvre 95% konfidensintervall vil være over 1.00. Mange ulike eksperter rundt omkring vil derfor være litt kritiske til resultatene, selv om de likevel når primærendepunktet.
Et eksempel er Moderna og Merck sin Keynote 945 studie, der flere var skeptiske til resultatene, siden den ensidede p-verdien var over 0.025, og øvre 95% konfidensintervall over 1.00. Jeg skal innrømme jeg var litt skeptisk selv til tross for veldig lav hazard ratio, men det gikk mest på den haussende kommunikasjonen i forhold til resultatene. Om INITIUM leser av med en tosidig p-verdi under 0.05, tilsvarende ensidig p-verdi under 0.025, er det meste av tvil fjernet. Da er i grunn eneste ankepunkt få pasienter i forhold til safety, men for å ordne det er man nødt til å gjøre fase 3 studie.