Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Hvem er Janus og hvilken rolle spiller han/hun i denne sammenhengen. :slight_smile:

3 Likes

Skjønner. Lurer på hva slags target-kurs de har satt…

Jeg tror jeg vet målet men kanskje ikke "kurs"målet til janus. Hekkefond har som mål å ta en veldig spesifikk risiko, så det betyr som regel å ta en long posisjon i et biotek og finner et “tilsvarende” selskap i sektoren som de setter en short i. (fjerner da all makro risiko, markedet samlet sett kan da tryne totalt, for de går i null. Det er kun divergensen mellom selskapene de spiller på)

Så har du de som spiller ene og alene på at ca 1 av 10 lykkes, 9 av 10 går for skifteretten, chapter 11 i US eller utvannende emisjoner til lavere kurses og gode muligheter til å kjøpe tilbake aksjer langt over normal omsettning. Noe jeg antar gjøres i biotek uten inntekter, en rimelig kort horisont til emisjon (1,5år i U sitt tilfelle), og nyheter om studier som utsettes og påfølgende meldinger om studier som feiler, aka ikke når målet. (mistenker at de kanskje kan ha bommet litt på forståelsen av studiene som pågår)

1 Like

Det var fin omsetning i dag da, nesten 100k. Moro!! :relaxed:

Vet vi fordelingen av den generelt populasjonen av PD1 negativ og positive som er aktuell å inkludere i INI? Er det overvekt av en av typene i populasjonen?

Vil det på noen måte kunne skade INI studiet om ledelsen ser i kortene hvordan det ligger an?

Nei, det vet man ikke. Man kan/bør bare anta at den ikke er helt ulik de historiske kontrollene med like kriterier. Jeg tror selskapet/studieleder fikk/har innsyn i antall eventer (ikke mer), gitt at de utsatte guiding så tidlig som i april.

Idealet er å ikke gjøre interim-analyser, og det gjør man altså ikke her. Om INITIUM viser seg å drøye veldig lenge, så kan de vurdere å åpne databasen på X tid og gjøre opp status da.

3 Likes

Ser intervjuet med Carlos de Sousa er ute i FA. Er det noen som har abonnement som kan gi et lite hint om han kom med noe ny og spennende informasjon :innocent:

Ja, ganske mye nytt i det intervjuet. Var f.eks ikke klar over at Sousa behersker 5 språk. Intervjuet har fokus på Sousa, og hans historie.

Intet nytt om Ultimovacs.

1 Like

Litt mer nyansert i artikkelen ja:

– Personlig mener jeg at toppledere må ignorere hvordan aksjekursen beveger seg i sitt daglige virke. Skal vi rekruttere færre pasienter hvis kursen går ned? Nei, vi må fortsette slik som i dag. I mine øyne er det verste et børsnotert selskap kan gjøre å forandre strategien ettersom aksjekursen beveger seg.
– Vi har ett langsiktig mål: Når vi erfarer at vaksinen kan hjelpe mennesker, er vårt oppdrag å sørge for å få medisinen ut til disse kreftpasientene så raskt som mulig. Våre største eiere har et langt perspektiv på investeringen og de deler målet vårt. De er opptatt av sluttresultatet. Derfor bryr jeg meg ikke om daytraderne, forklarer toppsjefen.

20 Likes

Vel går man ut på offentlig børs for å finansiere driften så må man faktisk akseptere markedets vilkår og da er også daytaderne en del av virkeligheten.

Jeg er redd for at U ledelsen gjemmer seg litt bak eierstrukturen og at dette preger måten de kommuniserer utad. Tror de feilaktig at kommunikasjon udad ikke er så nøye fordi eierne står bak uansett kursutvikling har man misforstått.

2 Likes

Altså, virker som de skjønte det etter nipu :slight_smile:

Daytradere er nå en ting. Småaksjonærer noe annet.

1 Like

Usikker, jeg tror de gjør helt riktig. Ignorerer støyen fra markedet og tenker kun langsiktig. Men dette går vel mer på preferanser enn rett og galt. Jeg er veldig fornøyd med det meste ledelsen har gjort og sagt til nå. Utenom at de overlovet og underleverte data i følge med NIPU. Da vi kun fikk pass/fail og ikke topline data som tidligere kommunisert, men utenom det har de vert eksemplariske i min bok.

11 Likes

Ulti er nok ikke en aksje for tradisjonelle daytradere.
Men algoene er der mer og mindre daglig.

Nå som markedsverdien av Ultimovas svirrer rundt 2,5 mrd. kroner, kan det være greit å ha for seg hvilken omsetning Bristol Myers Squibb i fjor hadde på de to sjekkpunkthemmerne nivolumab (Opdivo) og ipilimumab (Yervoy). Samla var den på tilsvarende 110 mrd. kroner. Altså årlig omsetning og så langt stadig stigende.

Det interessante I denne sammenhengen er sjølsagt at det nettopp er disse to legemidlene som, i tillegg til Ultimovacs’ egen UV1, er brukt både i NIPU og INITIUM.

… og patenttiden krymper år for år, måned for måned.

18 Likes

Óg de har sett topline NIPU (som vi vet de i utgangspunktet ønsket/foreslo at burde rekruttere flere pasienter) , óg kan trolig se (litt) mer under NDA.

Her er det aldeles ikke er over før «the fat lady sings». Kan vise seg å bli en veldig passende beskrivelse i retrospekt for dette caset.

Keytruda alene omsetter for 500mnok+ mer hver eneste uke av året enn dagens mcap.

6 Likes

Keytruda (pembrolizumab) kommer vi tilbake til, @h3nk1 Resultatet fra FOCUS-studien er ikke så fryktelig langt unna (H1/24).

I wanna slice of that cake too.

En randomisert, positiv datapakke med UV1 fra NIPU og/eller INITIUM er like interessant for BMS som Merck. Det er derfor timing og posisjonering er så spennende vs. patentklipper og whatnot: vaksinen er agnostisk og økt effekt av CPI/SOC er den hellige gral.

Og det er før man går løs på eventuelt potensial i tidligfase og profylakse (PILOT/TENDU/TET).

4 Likes

Dette blir bra. Synd for noen at vi måtte gjennom denne unødvendige utvaskningen i juni men “den enes død den annens brød.”

5 Likes