Jag inser att jag kan ha varit otydlig, men nej, det ville jag egentligen inte visa med bilderna ovan. Jag ville visa att mPFS kan fastställas först långt efter att 50% av patienterna nått event. Jag säger inte heller att mPFS går ner när uppföljningstiden ökar, jag säger att beroende på när eventen inträffar, så kan en till synes kort mPFS fastställas fast en till synes lång mean follow up time förlöpt.
Vid scenario 1 är mean follow up time 10 månader, men mPFS fastställs ändå “bara” till 6 månader.
Om det på bilden “Minimum follow-up time 1 månad” istället för pat nr 6 och 7 som haft event varit par nr 1 och 2, så hade mPFS fastställts till 5 månader, efter endast 5 månaders mean follow-up time.
Boroende på när enskilda patienter får sina events kommer mPFS fastställas “tidigt” eller “sent”. För att mPFS ska fastställas när 50% av patienterna fått event, måste alla events ske i “rätt ordning”, d.v.s. de som följts kortast tid är de som fått event först.
En swimmers plot och en KM-kurva har många likheter.
Vilka skulle det vara menar du?
Om det är det som förvirrar dig så borde jag lagt in procentsatser på y-axeln, något i stil med detta: