Men nå gidder jeg virkelig ikke mer
Jeg har ikke skrevet eller påstått at CI konkluderte med at “primary endpoint” ikke ble nådd.
Du får lese min formulering som du kopierte en gang til.
Selvfølgelig er tabellen til Polygon fasit om populasjonen i kontrollarmen er lik CM67.
Det er ingen holdepunkter for lengre mPFS enn i cm67 i de senere år. Dette har blitt undersøkt av skribenter her tidligere. Det er et som jeg dessverre ikke fant i farten.
Men jeg tar et lite utdrag fra Boblegutten i oktober 2022, innlegg 1140:
“Her er det nå presentert tabeller for tre scenarier, ut i fra hvor friske pasientene i kontrollarmen er. @Inkognito666 har gravd en del i historiske studier, og funnet ikke funnet noen studier med høyere mPFS for Ipilimumab + Nivolumab enn det som vises i Checkmate – 067. mPFS for Nivolumab, som utgjør den ene kontrollarmen i Checkmate – 067, er også angivelig den høyeste historisk sett for Nivolumab i denne indikasjon. Det er nærliggende å tro at koronapandemien har en rolle her. Jeg tror det derfor er mer sannsynlig at mPFS er lavere blir lavere enn 11.5 mnd i INITIUM enn høyere, men det er ren spekulasjon. Det har vært en del diskusjon om dette på biotekchatten, men det får han eller andre ta ut på forumet etter hvert om ønskelig.”
«Ja, vad sägs om:
Förbättrade röntgenmaskiner?
Förbättrade mjukvaror?
Förbättrad diagnostik med biomarkörer?
Förbättrad behandling av komorbiditeter såsom hjärt-kärlsjukdomar och lungsjukdomar? Forskning om förbättrade behandlingsregimer?
Förbättrad akutsjukvård?
Etc etc etc”
Kan du komme med noe spesifikt, ikke bare skrive en masse indisier. Hvilke biomarkører sikter du til for eksempel? Hvilken ny behandling mot hjertesvikt eller lungesvikt er det du sikter til? Blir jo helt bak mål fra deg det her.
Blir ulidelig spennende å se hvordan ststestikken står seg mot tallene når de kommer.
Det er vi flere om. Den lidelsen mens vi venter på fasit
Fasiten kan kommer før jul. Men tror mer på at Initium blir avbrutt og vi får dataene tidlig i 2024.
Truls. I vår så trodde du på at fasiten skulle komme i mai/ begynnelsen av juni.
Du har endret mening?
Vad betyder detta? Tror du att de kommer avbryta studien? Om det är det du menar, varför i allsin dar skulle man göra det?
Truls er som 2åringen min, ene dagen er pasta det beste i verden, og 3 dager senere spytter han pastabiter på deg.
For å fortsette litt utenfor selskapet med peptidbasert vaksine som induserer en spesifikk T-celle respons mot det universelle kreftantigenet telemorase
Liverpool spilte mot Arsenal i fjor å jeg spurte sønn min «hvem han holdt med» «Spørs hvem som leder det» sa’n
Du vingler grådig Truls
På et anonymt forum vingler selv de beste, og dagens daytrading bærer preg av at firerbanden er på jobb igjenn…
Takk for det! Tiden forvise min venn!
Nei nå er det på tide å få opp stemningen på småpraten igjen nå som ferien går mot slutten.
På tide å riste av seg litt nervøsitet og glede seg over at vi er i 2H 2023 - det er nå moroa skjer.
Deler denne for de som tenger et lite dytt for å komme inn i stemningen
Jeg må si det er fint å ha en av flere som kan si seg selv imot og er ærlig i det. Det blir jo i all den tid vi ikke vet sånn at ingen av oss har “rett”, men kanskje er mer nøyaktige i sannsynlighetsberegningene med noen ukjente, og kanskje får rett til slutt. Jeg trenger ikke mer påfyll fra forumet mtp. case nå, så lenge ikke endringer skjer og vi kan diskutere dem opp og ned, men liker allikevel å se an temperaturen i andres syn. Min forventning var at de allerede satt og jobbet med dataene i juli. Det ser hittil ikke ut til å ha vært riktig, kanskje de tok en tradisjonell sommerferie allikevel, eller at resultatene ikke er kommet enda. Ser dog ingenting i caset som peker på at INITIUM skal bli betydelig utsatt videre, det blir bare ord mot ord/følelse mot følelse. Inntil videre er guidingen det beste vi har å forholde oss til, og det er 5 mnd igjen av den.
Det jeg mener er at dersom det tar for lang tid å få avlest 70 events i Initium så avbryter man og leser av dataene på et vist tidspunkt. Når man ser at det statistisk kan ta 2 måneder å få ett eneste events i kontrollarmen så kan dette virkelig komme til å ta tid og ledelsen må ta noen grep.
Tror neppe ledelsen lar dette dra ut i 2024 uten å stoppe studien og foreta en avlesning av resultatene på et gitt tidspunkt.
Men håper selvsagt på 70 events og data nå i høst!
Tja, det er vel mulig at de kan komme til å lese av studien før tiden. Men det ville være feil å stoppe studien, for det ville bety at at man ikke følger opp når ny eventer kommer og man kan være i fare for å ha resultater som ikke er tydelige nok statistisk.
Kan bli en interimavlesning.
Det er ikke lett å bli klok på hva du mener og hva du (egentlig) vil.
En tolkning av hva du har skrevet i det siste kan være at du vil selge deg ut i løpet av inneværende måned for så å gå langt tyngre inn når september måned er omme.
Samtidig kan du oppfattes som at det nærmest vil være utilgivelig at selskapet lar studien fortsette inn i neste år (“ledelsen må ta noen grep”). For lenge å vente for en som planlegger å “gjøre en rask kule” - eller?
Spørsmålet om mulig avbrytelse av studien har vært drøfta tidligere. Men da har det ligget andre hensyn og vurderinger bak.
For min del tviler jeg sterkt på at det vil skje, men skulle det skje, måtte det enten være på etisk grunnlag - altså at det vil være uetisk å fortsette studien med bare å tilby de to cpi-ene til kontrollarmen.
Men hvem har slik løpende detaljoversikt i en eventdreven studie? Eller kunne det tenkes at selskapet, dersom dette drar ut i flere kvartaler fra nå, ser seg nødt til å drøfte situasjonen med FDA.
Bare ukvalisert høyttenking fra min side. Men helt kvalifisert kan jeg si at avbrytelse av studien bare fordi det tar uventa lang tid før 70 events er nådd, vil være det samme som å kaste inn handkledet på grunn av utålmodighet. Det kommer ikke til å skje.
Så du får nok akseptere du også at det er biologien som bestemmer.
Vet studieleder antall eventer men ikke hvilke arm eventene tilhører ?
De må jo ha fått en slags pekepinn i våres når de meldte utsettelse… Men detaljene rundt hva de fikk vite i vår får vi vel ikke etter at resultatene er kommet.