Jeg har ikke skrevet eller påstått at CI konkluderte med at “primary endpoint” ikke ble nådd.
Du får lese min formulering som du kopierte en gang til.
Selvfølgelig er tabellen til Polygon fasit om populasjonen i kontrollarmen er lik CM67.
Det er ingen holdepunkter for lengre mPFS enn i cm67 i de senere år. Dette har blitt undersøkt av skribenter her tidligere. Det er et som jeg dessverre ikke fant i farten.
Men jeg tar et lite utdrag fra Boblegutten i oktober 2022, innlegg 1140:
“Her er det nå presentert tabeller for tre scenarier, ut i fra hvor friske pasientene i kontrollarmen er. @Inkognito666 har gravd en del i historiske studier, og funnet ikke funnet noen studier med høyere mPFS for Ipilimumab + Nivolumab enn det som vises i Checkmate – 067. mPFS for Nivolumab, som utgjør den ene kontrollarmen i Checkmate – 067, er også angivelig den høyeste historisk sett for Nivolumab i denne indikasjon. Det er nærliggende å tro at koronapandemien har en rolle her. Jeg tror det derfor er mer sannsynlig at mPFS er lavere blir lavere enn 11.5 mnd i INITIUM enn høyere, men det er ren spekulasjon. Det har vært en del diskusjon om dette på biotekchatten, men det får han eller andre ta ut på forumet etter hvert om ønskelig.”