Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Ikke dumt spørsmål det @anon50125742.

Med forbehold, og dette er mer et personlig svar. Det er flere parametre som kan være med på å vurdere hvordan ser på dette slik som hvor stor studien er/power/fase/type endepunkt/SoC etc. For Ulti sitt vedkommende så vil jeg si 0,75 og P<0,001. Men det er også tilfeller hvor man har sett deals hvor fase 2 har vist numerisk stor effekt, men det ikke har vært statistisk signifikant eller at man har misset på endepunktet. Og for interne farma assets, er det ikke uvanlig at man kan gå videre med en ny studie eller til neste fase selv med et statistisk ikke signifikant resultat. Man må se på data, signalene, biologien og det hele bilde av hva studien viser opp mot risiko og unmet need. Er legemidler som har blitt godkjent også hvor man ikke har klart å vise noe signifikant på primærendepunktet

3 Likes

Enig i det du skriver der @Roc , men det eksempelet der tror jeg altså ikke er mulig i INITIUM. Jeg tror det som er mer realistisk er f.eks en HR=0.70 og en (to-sidig) p-verdi på 0.15. Det ville gitt et signal om sterk effekt, men en partner vil måtte regne med såpass høy sannsynlighet som 7,5% for at UV1 ikke har effekt, eller har negativ effekt. Men på den annen side altså 92,5% sannsynlighet for en revolusjon i kreftbehandling. Jeg tror mao det vil være godt nok for en lukrativ deal, men ingen umiddelbar revolusjon.

Jeg tror det realistiske ytterpunktet for signifikant, men høy HR er i størrelsesorden HR=0.65 (og altså p<0.05), men dette er jeg sikker på at @Boblegutten kan gi et definitivt svar på.

4 Likes

Ja, de to eksemplene var veldig tilfeldig valgt, for å prøve å forklare hvordan jeg tenkte. Tror til og med jeg skjønner hva du mener nå, med at kombinasjonene ikke er mulige å oppnå :ok_hand::sweat_smile:

Takk for svar til dere begge :+1:

5 Likes

Stoler på deg, det har nok dere som har modellert mer snøring på.

Personlig hadde definitivt tatt dette videre med HR=0.70 og en (to-sidig) p-verdi på 0.15. Dette er fase 2, ikke stor studie, med flere fase 1 signaler i samme retning i et felt med stort behov og potensiell revolusjonerende behandling….ingen grunn til å sette dette på hylla basert på statistikk. Drug development er så mye mer enn statistikk :smiling_imp:

7 Likes

Jim Allison er enig med deg i et nytt intervju :sweat_smile:

«First of all, look at your data very closely. Learn it. Don’t just say, “Oh, I made a hypothesis. Here’s the data that supported or didn’t support my hypothesis.”

That’s a very short-sighted way of doing it. Look at your data closely, because it may tell you something that had nothing to do with your hypothesis at all.

It’s very seldom that you get an answer that’s a crisp yes or no—particularly an important one—where there isn’t already a lot of knowledge. You get something that’s close, but not quite there.»

4 Likes

En strategi til vurdering for de mer spekulative og opportunistiske er åpenbart at for hver dag som går uten en melding fra selskapet, jo mer bør MCAP opp hevdes det.

Det ble skrevet før helgen at hvis ikke meldingen er kommet før utgangen av februar bør kursen passere 150. (Vet ikke om det er en representativ tanke som deles av de «objektive?»)

En ting er å følge plottene for events, en annen ting er å beregne tiden som går til å klargjøre data.

På et eller annet skjæringtidspunkt vil man passere tidspunktet hvor det har gått SÅ lang tid at man er forbi point of no return med tanke på at dataene ikke blir kruttsterke. Med all grunn, basert på dagens kurs, så er vi ikke kommet dit ennå at man kan senke skuldrene i den tro at man har passert alle hindre.

Strategien vil vel således kunne være at dersom man begynner å kjøpe aksjer og har til hensikt å kjøpe 10 000 aksjer frem til man treffer et tidspunkt at det er grunn til å smile bredt, uten at meldingen er kommet, hvor ville de av dere med innsikt i sannsynlighet startet å akkumlere?

(Ingen kan garantere for gode data, så sett det argumentet til side, vi snakker tross alt om biotek…)

Burde man plukke 30 % nå, vente tre uker til før man øker med 15 % til og kjører det intervallet frem til man er fylt opp? Da vil man i tidlig mai være inne med 100 % av tiltenkt volum.

Er det konsensus at man i mai har så mye statistisk grunnlag med seg, at man er så godt posisjonert som man teoretisk kan være i biotek, dog fortsatt med forbehold om at data kan slå begge veier helt til man har de foran seg i børsmeldingen?

4 Likes

de med mest innsikt sitter fra IPO, noen er såkalte tradere, kjennetegn ved å være litt vinglete og er både inne og ute på ulike tidspunkt, de mest risikoperverse kjøpte i september på peak risk på 60-70 intervallet, under rasjonalet om at nedsiden var liten og oddsene for at kursen kom alltids til å gå opp på fomo i fravær av nyheter var god. osv osv.

seriøse svar får du sikkert fra polygon under. sikker kan du aldri være. oddsene er publisert og iterert i varianter flere ganger i fundamental tråden.

3 Likes

Jeg mener at det jeg skisserte for en uke siden er en saklig metode som gir et svar på det du spør om:

Men hvis man da mener at prisen i dag er «fair» (som er det samme som å verdsette et signigfikant resultat til ca. kr. 160,- per aksje), så øker den heller ikke så mye frem mot mai. Men jeg og andre mener jo at dette er en feilprising av historiske dimensjoner.

13 Likes

Konfidensintervallet for fair prising av et signifikant resultat mener du? Det er jeg enig i. Men kr 160,- per aksje er definitivt utenfor!

2 Likes

bilde

15 Likes

Tar man utgangspunkt i Control CM-511 så vil 6 februar kunne være utgangspunkt for start klargjøring av data med p 0,0001
og for CM-067 3 mai - så bare her ligger en del variable.

Så medio mars kan man risikere en AA melding og det vil forundre om ikke det vil skje en posisjonering nå fremover som har potensiale til å påvirke kursen.

1 Like

Dette som virker å gå tapt for mange. Man skal være inne med den posten man er komfortabel med. Greit nok at man kanskje føler for å pantsette bestemor på nasjonaldagen, men man er fortsatt ikke helt trygg da (kun bittelitt mer enn i dag).

3 Likes

Så hva tenker du @Legoland om HR 0,? og P<
Har du egne synspunkter sett bort ifra @polygon sine?

Boblegutten gjorde en beregning også av sykere populasjon - muligens påvirket covid epidiminen.

Så det må være helt klart at tidsforløpet nå har vært så langt at det allerede kan foreligge AA resultat. Risk/reward i biotek har vel neppe har sette bedre ut på Oslo Børs enn i Ultimovacs i dag.

Boble: “Uansett, over til den sykere populasjonen, mPFS=8.7 mnd.”
Det gir følgende tabell:

image

Vi vet ingen ting om pasientene og det er datarisiko. Jeg prøver virkelig ikke å underspille det. Men den risikoen går også begge veier. Jeg mener det er like sannsynlig at pasientene er blitt rekruttert med mer avansert sykdom under pandemien som det motsatte. Og klinikerne kan ha blitt flinkere i behandlingen enn før, eller de kan ha hatt reduserte muligheter til å yte denne behandlingen under pandemien etc. etc. Summen av dette er etter min mening nøytralt til å bruke CM-511 som historisk kontroll. Når jeg mener at et signifikant resultat er verdt minimum 30 milliarder kroner, så følger det at jeg også mener at dette nå er en historisk feilprising av mulig oppside og tilsvarende nedside.

9 Likes

Oh lord. Har du rota deg inn her også nå.

Noen som husker om pasienter med hjerne metastaser er inkluderbare i INITIUM og i Keynote 67?

Det er de ikke

1 Like

Har sluttet å gjøre meg tanker om HR, P og Readout. Synes mange av innleggene minner for mye om tidligere Pcib/Nanotråder. Nyhetene kommer når de kommer.
Har slått meg til ro med CEOs kjøp og enda mer hans anbefaling til sønnen om å gjøre det samme. For til syvende og sist risikerer han jobb, investert kapital og familiefreden. Jeg bare investeringen.
For ikke igjen å bli tatt på feil fot har jeg tegnet livsforsikring i PHO. For i det minste å ha salt i tilfelle det blir fremtidig grøt.
Edit. Følger tidligere CEO (ØKA) og @polygon. De fleste andre har jeg strøket av listen.

22 Likes

Man har fase 1 resultatene som alle peker i samme retning (+gv1001) klinikerne elsker UV1 og jeg tviler på at mange andre kan vise til tilsvarende rekruttering under pandemien.

Samtidig er viktigheten av den svært fordelaktige bi-virkningsprofilen fått lite fokus.

Så er det som du skriver, aldri negative med innsidekjøp.

Arnesen snakket om «julaften» 24 desember 2022, denne datoen kan nok flyttes 2 mnd, med andre ord rundt 20 februar er det svært sannsynlig at UV1 har god meget god effekt.

9 Likes