Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Noen ganger sier et plot mer enn 1000 ord. Unprecedented territory. Et godt stykke inn i det også.

Om kontroll armen følger den blå. Hva slags gjennombrudd tilsier det? AA materiale?

Aksjonærene sitter langt frempå stolen nå og venter i spenning på melding om ESMO presentasjon…
Denne er lettantennelig nå! :rocket: Jeg skvetter ihvertfall hver gang det kommer en børsmelding :laughing: Takk for all info som blir delt på forumet her, selv om jeg bare skjønner en brøkdel av det.

4 Likes

Friendly reminder om at det vil være helt unikt for UV1 dersom vaksinen øker OS i mesoteliom og leverer en tilnærmet så stor forskjell i PFS som chartet over viser i melanom. Spesielt siden det nå begynner å bli noen medikamenter som har forsøkt, men feilet.

Det er ikke sånn at bare fordi UV1 fungerer så vil alle andre vaksiner fungere. Det spesielle med UV1 er target og rasjonale for seleksjon av peptider, og det er det rasjonalet som valideres på positive resultater.

Det er UV1 som vil få flest øyne på seg, og interessen er rett og slett nødt til å bli stor dersom vaksinen ser ut til å fungere i randomisert setting.

Nå går vi inn i en periode hvor selskapet skal få data fra NIPU i mesoteliom - og her er det gode holdepunkter for at de vil se bra ut.

Så skal de lansere en Capital Markets Day hvor de skal presentere TET og veien videre for plattformteknologien deres. Her kan hva som helst dukke opp - vi vet at selskapet ønsker å bevege seg mot profylaktisk behandling av kreft, og TET er teknologien som de kan gjøre det med. Har de en partner klar? Vi vet de har hatt samarbeid med National Cancer Institute i USA for å se på muligheten.

Etter det - eller før - avhengig av svar fra FDA og at INITIUM fortsatt går sakte - vil de lansere den nye avlesningsmåten for INITIUM. Den datapakken har man ventet såpass lenge på at det vil bli høye forventninger om gode data. Og høye forventninger = høy kurs. Jeg tror INITIUM har gode mulighter til å innfri forventningene.

Etter det kan hva som helst skje. Selskapet er i dialog med flere store aktører og vil presentere data både til myndigheter og big pharma.

I mine øyne er det gode sjanser for at dette scenarioet slår til og det kan bli veldig spennende de neste ukene og månedene.

30 Likes

Slik jeg forstår, så må ULTI/ Åslaug Helland allerede ha sendt inn et preliminary abstract seinest 10. mai

4 uker seinere kom børsmeldingen om at NIPU ikke har møtt end-point. Likevel snakker de om at de jobber med Late-breaking abstract. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at de har fått tommel opp så langt.
Faktiske data med FPS og OS håper vi kommer vi altså kommer på ESMO, gitt at scientific committee fremdeles mener at det er verdifulle data.

5 Likes

Mulig dumpt spørsmål, men du tenker INITIUM nå, sant?

Siste pasient rekrutert 30.6.2022 i Initium, ca 14 mnd siden. Må vel vente 9 mnd for fullstendige data opp til 23 mnd i KM-plottet. Hvordan går du da frem for å estimere PFS på dette tidspunktet antatt ingen effekt og 65 events i dag? NB: 23 mnd var på øyemål (har ikke puttet bildet ditt inn i et koordinatsystem)

Plasseringen på x-aksen er ikke mer komplisert enn tiden medianpasienten nå har blitt fulgt opp i INITIUM. Og så er altså det øverste krysset definert av min enkle modell (som lager et bittelitt annerledes resultat enn @ketilaaj sin model) på dagens dato.

Takket være en utilsiktet «lekkasje» tidligere i vår så man jo ett av de planlagte studiene i neoadjuvant setting.

Et studie initiert av menneskene bak NIPU (Helland er leder for Matrix, den som presenterte er del av teamet).

image

6 Likes

Spørsmål til deg (og ev. alle andre her inne som holder på med dette i større utstrekning enn meg, og dermed også skjønner markedsdynamikk rundt kjøp/salg av aksjer bedre).

La oss si at det blir LBA på ESMO. La oss si at tittel / innhold i abstractet (publiseres natt til 19. oktober, takk til @Sjakk for research) er sånn at en større investor (ev. flere) som til da har sittet på gjerdet, vurderer det slik at caset UV1 er tilstrekkelig derisket og bestemmer seg for å kjøpe seg inn / ev. øke posisjonen sin betraktelig (på et eller annet tidspunkt så går ULTI til nåværende kurs fra å være “svært bra risk / reward” til direkte “low hanging fruit”. Jeg tenker at det punktet kanskje kan være ESMO, men hvem vet?)

Hvilket volum må det være snakk om for at kursen skal begynne å bevege på seg? Eller: Hvor mye etterspørsel må det være for at bryte ut av den nåværende hengemyra mellom 70 og 80 kr som vi befinner oss i? Alternativt: Hva skal til for at for å få selvforsterkende effekt, type snøskred, bare oppover? Er det (slik jeg tror) egentlig ikke så mye som skal til for at dette løsner skikkelig? For etter alt jeg kan se så er daglig volum her ganske lavt (snittet er vel 30000 aksjer daglig siste fem dagene) og tilbudssida består delvis av shortede aksjer. Så hvis noen finner ut at de vil kjøpe et par-tre dagsomsetninger (la oss si 100000 aksjer), hva skjer med kursen? Klart, ved positive signaler fra ESMO så blir tilbudssiden enda tightere (med unntak av shorten, men det er jo klart at kursen begynner å stige, så kan det også være at folka på Janus-kontoret også våkner opp og spør seg hva som er i ferd med å skje og at shortselginga opphører.

Jeg kan skjønne hvorfor short posisjonen vedvarer.
Ryker 70 er ikke veien lang til 50. Man skriver side opp og side ned for å berolige for å holde på aksjen. Samme forhistorie har vi sett før “stupet” i andre biotek selskaper vi kjenner. Så spørs det om Ultimo kan forsvare dagens børsverdi på 2442 MNOK.

Bare 20 kroner faktisk!

1 Like

Det er det samme hvert år før ULTI gjør et kursmessig byks. Masse klaging ovet hvor positivt det er på tråden… Hvert år kjøper plutselig en stor aktør noen titusener og setter i gang oppgangen.

Det er kjedelig å sitte fast i andre aksjer mens ULTI-gjengen lukter kursoppgang, jeg skjønner det, men når de heftigste motargumentene går på at andre har tapt penger i andre aksjer… Da lukter jeg gull :ok_hand:

Denne gang kommer oppgangen før UV1 skal vise proof of concept, selskapets mest verdifulle value inflection point noengang. :yum:

10 Likes

Vel, du må se positivt på det: Kanskje vi faller til 50 kr, men så skal jo shorten dekkes inn igjen, og da er vi tilbake på 70kr igjen med den tilbud / etterspørsel som det er for ULTI-aksjen.

Uansett: Som Janis (ikke Janus) så fint synger: Freedom’s just another word for nothing left to lose. Så hver gang ULTI går ned, så er vi pr. def litt friere. Og det er jo en bra ting?

4 Likes

@diffish
Ja, de må ha sendt inn, men for min del legger jeg lite vekt i at de har tommel opp på at de er med videre. Kriteriene tyder for meg på at resultatene i seg selv ikke er noe ESMO har sett på i den første vurderingen (. Det virker mer som kjapp avklaring av at de ikke direkte bryter med retningslinjene for LBA-søknader, noe jeg antar at langt de fleste søkerne burde klare å unngå.

Jeg er mer bekymret for at “endpoint not met” i seg selv ikke akkurat øker sannsynligheten for at resultatene er gode nok for LBA. Jeg regner jo for eksempel med at de i søknaden hadde endpoint met blant “expected conclusions” i søknaden sin og da er det jo litt dritt å starte med at det ikke gikk helt som expected…

2 Likes

Det er et poeng.

Får håpe Helland vet hva hun driver med. Når hun tok data under embargo (og påførte selskapet et realt banesår i mcap forsterket av svak IR-håndtering), så bør det ha vært mot forsikringer om at var de “sikre” på at de hadde en signifikant (og dermed “sensasjonell” i mangel av bedre begreper) studie som ville få innpass på ESMO og avslutte en midlertidig periode med blodlating.

7 Likes

I en perfekt verden blir alle små aksjonærer millionærer. Ingenting hadde vært bedre enn at vi lykkes. Good Luck.

1 Like

Skulle ønske jeg kunne komme med noen formler og enkle forklaringer her. Du kjenner allerede til det godt nok. Hvordan kursen reagerer på forskjellige volum avhenger av hvor mange som er villige til å selge. En må første spise opp alle traderne som kjøper på 70 og er fornøyde med 1-2-3+ kr aksjen i avkastning.

Er det kjøpere som ønsker å kjøpe vil nok volumet automatisk øke også, og sikkert mange som har kjøpt med høyere snitt rundt 90+ kr som ønsker å redusere eller selge seg ut når kursen nermer seg 100kr igjen.

Jeg har desverre ikke noe bedre oversikt enn dere andre på hva folk kommer til å gjøre gitt de forskjellige triggerne.

Men blir initium så bra som jeg tror den blir, så tror jeg vi skal ganske høyt. Håper også, og tror, at ledelsen og de største eierne vet hva de sitter med og ikke selger “billig” til BP, men at vi får tilsvarende priser som andre har fått før. Men er ikke til å gjemme under en sten at WACC er mye høyere nå som renten er høy og det reduserer nåverdien, som igjen reduserer prisen vi kan forvente.

1 Like

Nei, det er vel egentlig helt umulig å spå (men takk for svar uansett). Slik situasjonen er nå virker det vel mest som de fleste potensielle kjøperne er avventende, og hvorfor skulle de ikke være det? Kursen flatliner. Kan være at mange tenker ca. som meg: Hvorfor skal jeg øke i dag til 70 når jeg (gitt de siste månedenes utvikling) trolig kan øke til en eller annen pris på 70-tallet frem til 19. oktober (regner med jeg får høre det om det ikke blir sånn :smiley: )

Og som du også poengterer: Går INITIUM veien, så betyr det neppe noe (særlig) om man har kjøpt til 70 eller 80 kr. Det er jo litt av appellen her: Prisen ved et ev. salg (eller partneravtale) vil uansett bli høy. Spørsmålet er jo bare om den blir litt høy, passelig høy, eller veldig høy.

Eller for å snu det hele på hodet: Prisen blir uansett så høy at – selv om vi i mellomtiden har hatt tidenes krakk / liquidity event (ikke veldig sannsynlig, men jaggu også mer sannsynlig det kommende året enn på svært lenge) – så er det fortsatt vanskelig å se for seg et scenario hvor INITIUM leser av med signifikans, og at noen av oss som er investert pr. dags dato (uansett til hvilken GAV vi måtte ha) faktisk taper penger (det er forsåvidt også en del av appellen her – ihvertfall for meg – nemlig at uansett hva som skjer på makrofronten så vil det være et marked for UV1 og kjøpere / partnere for ULTI gitt at INITIUM går inn).

Og så kan man jo ha en diskusjon om hvorvidt INITIUM lander eller ikke. For alt det som er skrevet ovenfor baserer seg jo på at det er tilfelle. Men altså, finn meg en Ultimovacs-aksjonær som ikke har som grunnpremiss at INITIUM skal gå inn? Altså, hvis man ikke tror det, eller stiller seg tvilende til det, hvorfor i huleste er man da investert? Da finnes det ganske mange andre aksjer der ute jeg i stedet ville investert i.

4 Likes

Ringnes Sommerøl modellen viste klart (selv om den ble moderert bort) at Ultimovacs er en av/på aksje.

INITIUM lander = BOOM
INITIUM krasjer = PFFFT

Før INITIUM ligger ULTI i en liten trampoline trapezoidal rule, eventuell omvendt sådann, noe som tilsier at den har mulighet til å påvirke kursen vesentlig begge veier, men at det endelige utfallet ikke henger på den.

Kort sagt, dette ender enten med Champagne eller tårer.

2 Likes