Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Hva tenker Werner om algoen idag som har 69 som bunn, fåreløpig !

Jeg forbereder meg på at vi får et kraftig short angrep i løpet av kommende uke. Ser ut som det er klar strategi å presse oss nedover og gamble på manglende LBA fra Helleland. Jeg har ståltro på INITIUM til slutt så er ikke avhengig av NIPU.

3 Likes

Da går du i tilfelle ut fra at ingen virkning i NIPU ikke reduserer sjansen for suksess med INITIUM?

2 Likes

“Markedet” har halvert kursen på uenighet mellom BIRC og LA i 2L mesoteliom av alle indikasjoner, så man vet i alle fall hva det i sin visdom har konkludert med.

2 Likes

Det tror jeg stemmer, det er forskjellige typer kreft og derfor kan det godt være forskjell i hvor godt UV1 fungerer, selv om det beste hadde vert at det fungerte på begge.

4 Likes

Helt korrekt. Finner ingen logiske alternativer annet enn at UV1 har en betydning for utsettelse.

1 Like

Jeg innbilte meg at UV1 angrepsvei var lik for alle typer kreft. Da burde det i tilfelle vært en viss form for virkning også i NIPU, selv om den da var svak?

1 Like

Man ønsker selvfølgelig å se en viss effekt, selv i indikasjoner der IO fungerer dårlig. Kun da kan man snakke om det universelle rasjonalet. Og det er jo gode grunner til å være optimist for at man ser en viss effekt fra NIPU, sågar signifikant, gitt funnene til LA og uttalelsene til studieleder.

Og da får vi et nytt potensielt dilemma: Avslag om presentasjon på f.eks. ESMO trenger ikke bety null virkning, men kun at virkningen ikke er sensasjonell nok til slik presentasjon.

1 Like

Nå snakkes det igjen som om det vi allerede vet om NIPU viser null effekt. Det er etter all sannsynlighet en hazard ratio på +/- 0.73 man leste av for PFS i juni, og det er en høyst relevant klinisk effekt!

7 Likes

Til eksempel: Se hva som hendte med Pryme rett før / etter Q2 rapporten 23. august.

Rister du treet, så faller det ned frukt av varierende kvalitet. Spesielt når det er rett før noe skal skje. Mange som tenker “Nå går kursen ned, det er sikkert fordi noen vet noe”. Og så blir noen skremt og velger å selge. Det er da også svært menneskelig å selge når man havner i en sånn “å herregud, nå må jeg begrense tapet, berge det som kan berges osv…”-situasjon. Finner du en klar årsak til at kursen stuper (åh nei, kjøleanlegget på det idiotiske oppdrettsprosjektet vårt i Florida virker fortsatt ikke og all fisken dør. IGJEN), så selger du også asap zulu. Seff. Finner du ingenting? Vent. Vent. Vent. Fxxxxngs vent. Tell til ti. tyve. tredve.

Akkurat på de tidspunktene (når kursen flakser hit og dit) er det virkelig greit å ha lagt en plan / tidshorisont for ens egen investering på forhånd (hvor lenge skal jeg sitte, hva venter jeg på). En plan man forholder seg ganske slavisk til, hvis det ikke dukker opp nyheter / vurderinger (les: ikke kursforandringer) som utgjør en vesentlig grunn til å forandre planen.

Min plan er: Syne INITIUM. Og det er nok planen til de fleste som sitter i ULTI. Om kursen går til 130 eller 40, jeg syner INITIUM. Ferdig med det.

Eneste forskjellen er at om kursen går til 40-tallet, så kan du være sikker på at jeg kjøper flere aksjer.

Tenk på det hele litt som Soria Moria-slott bildet til Kittelsen. Du ser bort på Soria Moria (INITIUM) og hele dalen foran deg er fylt av tåke. Du må kanskje ned i dalen for å komme deg bort til slottet. Men dalen er ganske så uvesentlig. Det er jo slottet du skal til.

7 Likes

Med all respekt, om short i Ulti er et problem bør du vurdere å være i fond og ikke enkeltaksjer.

8 Likes

Hvis man eier U så må man jo ha regnet med muligheten til å tape det meste på en dårlig melding? Eller gjøre store penger på en god! Hvis man ikke trenger pengene i mellomtiden spiller det da noen rolle hva kursen er underveis til triggerpunktene?

9 Likes

Sitter man med et stadig økende papirtap, så er det vel naturlig at nervøsiteten tiltar?
Kursen fortelle jo i en viss grad hva andre tror og mener om sjansen for suksess. Det kan igjen sette egen overbevisning på prøve.

2 Likes

At mange aksjonærer kaster kortene etter et fall på 50 prosent bør ikke overraske oss eller selskapet. Så får man heller snu det på hodet: kunne det vært unngått og/eller kan man gjøre noe med en situasjon der dissonansen mellom kursutvikling og selskapsutvikling er så akutt at “markedet” ikke kan gjøre annet enn å konkludere med at “her må det være noe alvorlig galt”.

2 Likes

Unntatt hvis kona spør om hvordan det går med sparepengene og overhodet ikke interesserer seg for aksjer generelt eller ulti spesielt.

5 Likes

Kuren er ikke aksjen, og aksjen er ikke kursen.

Og med en slik holdning til aksjemarkedet er man vel garantert å alltid kjøpe dyrt og selge billig eller?

1 Like

Nei, men det har vel en viss sammenheng…?
Jeg påpeker kun den psykologien som også har noe med saken å gjøre.

1 Like

Jeg har gått fra å tenke på NIPU som “noe som fint kunne vært unngått”, til å tenke at det kanskje er prisen ULTI (og aksjonærene) må betale for å ha fått satt opp et så bredt (og omfattende) program av kliniske forsøk.

2 Likes

Det forteller også hvorfor OSE i utgangspunktet er feil markedsplass for slike selskaper og at håndteringen av NIPU-kommunikasjonen står til stryk vs. den akutte mangelen på forståelse og interesse i “markedet”. Man er nå 50 % prosent ned på avlesning (men ingen data) fra et akademikerinitiert studie anno 2019 i en dødsdom der studieleder og de lokale analysene sier at de har signifikante (og dermed sensasjonelle) data.

Les siste setning noen ganger på nytt - ingen er tjent med dette.

4 Likes