"– Rent medisinsk er ikke avlesningen av progresjonsfri overlevelse konklusiv i denne omgang. Det er uheldig, for da kan vi ikke mene noe om PFS som surrogat for overlevelse for denne indikasjonen, sier Bjørheim til MedWatch.
– Dette er den første studien med en universell kreftvaksine i kombinasjon med en sjekkpunkthemmer i en randomisert studie, så vi har ikke mye informasjon tilgjengelig når vi skal ta avgjørelser om, for eksempel, surrogatendepunkt [min uthevelse] (at progresjonsfri overlevelse etter en viss mengde tid kan si noe om overlevelse i fremtiden, journ.anm.). Det er ikke basert på tidligere forskning at PFS ble valgt som surrogatendepunkt i denne studien.
– Det eneste som kan gi gode svar på overlevelse nå, er å følge pasientene og faktisk måle overlevelsen deres, sier han."
Så kan du sammenligne med (se fra 07:20)
Hvis du ikke gidder å se: Intervjuer fra Redeye spør de Sousa: Is PFS a good proxy for OS in Mesothelioma?
de Sousa svarer (as always :D) litt snirklete og omstendig, men poenget er “ikke spes”.
Så drar de Sousa opp Checkmate 743 (altså klinisk trial av CPIs vs. chemo, og samme CPIs som UV1 ble testa sammen med i NIPU) hvor han påpeker at mPFS var verdiløst som indikator på OS.
Bjørheim har jo rett, det er første gang man kjører UV1 + CPIs. Ingen kan ta ham på det.
Men jeg skjønner fortsatt ikke valget om å gå for surrogatendepunktet når det i meso er knytta så mye usikkerhet til det? (for å ikke begynne å snakke om måleproblemer på svulstene også). Og fra U sin side, hvorfor ikke pushe OS, så man kunne sette første avlesning til 2 år? (som i Checkmate 743), noe som ville kunne ha bidratt til å få NIPU (små sjanser for godt nytt) etter INITIUM-avlesning?
Edit: Jeg antar det er ganske mange vurderinger som har blitt gjort i forbindelse med valg av mPFS som endepunkt, som jeg som lekperson ikke nødvendigvis har veldig peil på / gode forutsetninger for å mene noe om. Men om John Fredriksen hadde putta seil på tankskipene sine så hadde jeg også stussa. Kan jo være en god vurdering. Men kanskje ikke.
Edit 2: Ferdig å gnæge om NIPU nå.