Nå snakkes det igjen som om det vi allerede vet om NIPU viser null effekt. Det er etter all sannsynlighet en hazard ratio på +/- 0.73 man leste av for PFS i juni, og det er en høyst relevant klinisk effekt!
Til eksempel: Se hva som hendte med Pryme rett før / etter Q2 rapporten 23. august.
Rister du treet, så faller det ned frukt av varierende kvalitet. Spesielt når det er rett før noe skal skje. Mange som tenker “Nå går kursen ned, det er sikkert fordi noen vet noe”. Og så blir noen skremt og velger å selge. Det er da også svært menneskelig å selge når man havner i en sånn “å herregud, nå må jeg begrense tapet, berge det som kan berges osv…”-situasjon. Finner du en klar årsak til at kursen stuper (åh nei, kjøleanlegget på det idiotiske oppdrettsprosjektet vårt i Florida virker fortsatt ikke og all fisken dør. IGJEN), så selger du også asap zulu. Seff. Finner du ingenting? Vent. Vent. Vent. Fxxxxngs vent. Tell til ti. tyve. tredve.
Akkurat på de tidspunktene (når kursen flakser hit og dit) er det virkelig greit å ha lagt en plan / tidshorisont for ens egen investering på forhånd (hvor lenge skal jeg sitte, hva venter jeg på). En plan man forholder seg ganske slavisk til, hvis det ikke dukker opp nyheter / vurderinger (les: ikke kursforandringer) som utgjør en vesentlig grunn til å forandre planen.
Min plan er: Syne INITIUM. Og det er nok planen til de fleste som sitter i ULTI. Om kursen går til 130 eller 40, jeg syner INITIUM. Ferdig med det.
Eneste forskjellen er at om kursen går til 40-tallet, så kan du være sikker på at jeg kjøper flere aksjer.
Tenk på det hele litt som Soria Moria-slott bildet til Kittelsen. Du ser bort på Soria Moria (INITIUM) og hele dalen foran deg er fylt av tåke. Du må kanskje ned i dalen for å komme deg bort til slottet. Men dalen er ganske så uvesentlig. Det er jo slottet du skal til.
Med all respekt, om short i Ulti er et problem bør du vurdere å være i fond og ikke enkeltaksjer.
Hvis man eier U så må man jo ha regnet med muligheten til å tape det meste på en dårlig melding? Eller gjøre store penger på en god! Hvis man ikke trenger pengene i mellomtiden spiller det da noen rolle hva kursen er underveis til triggerpunktene?
Sitter man med et stadig økende papirtap, så er det vel naturlig at nervøsiteten tiltar?
Kursen fortelle jo i en viss grad hva andre tror og mener om sjansen for suksess. Det kan igjen sette egen overbevisning på prøve.
At mange aksjonærer kaster kortene etter et fall på 50 prosent bør ikke overraske oss eller selskapet. Så får man heller snu det på hodet: kunne det vært unngått og/eller kan man gjøre noe med en situasjon der dissonansen mellom kursutvikling og selskapsutvikling er så akutt at “markedet” ikke kan gjøre annet enn å konkludere med at “her må det være noe alvorlig galt”.
Unntatt hvis kona spør om hvordan det går med sparepengene og overhodet ikke interesserer seg for aksjer generelt eller ulti spesielt.
Kuren er ikke aksjen, og aksjen er ikke kursen.
Og med en slik holdning til aksjemarkedet er man vel garantert å alltid kjøpe dyrt og selge billig eller?
Nei, men det har vel en viss sammenheng…?
Jeg påpeker kun den psykologien som også har noe med saken å gjøre.
Jeg har gått fra å tenke på NIPU som “noe som fint kunne vært unngått”, til å tenke at det kanskje er prisen ULTI (og aksjonærene) må betale for å ha fått satt opp et så bredt (og omfattende) program av kliniske forsøk.
Det forteller også hvorfor OSE i utgangspunktet er feil markedsplass for slike selskaper og at håndteringen av NIPU-kommunikasjonen står til stryk vs. den akutte mangelen på forståelse og interesse i “markedet”. Man er nå 50 % prosent ned på avlesning (men ingen data) fra et akademikerinitiert studie anno 2019 i en dødsdom der studieleder og de lokale analysene sier at de har signifikante (og dermed sensasjonelle) data.
Les siste setning noen ganger på nytt - ingen er tjent med dette.
Indeed. Og i mange aksjer så er det faktisk ganske vesentlig at du ikke er alene om å forstå a dette selskapet er the next big thing. Det hjelper jo lite å sitter der fullasta med en kjempeaksje hvis ingen andre oppdager det.
Heldigvis, når det gjelder ULTI, så er vi litt løsrevet fra det: Går NIPU greit, og INITIUM inn, så er dagene hvor norske småsparere og en shortaktør bestmmer kursen på ULTI historie.
Håper de kommer med på ESMO. Ellers kan det fort bli ytterligere overreaksjon på nedsiden ved et evt avslag. NIPU og Helland/IR kan i verste fall ha påført ULTI dobbel skade ved å krangle på resultatet, i noe som i utgangspunktet bare skulle vært en bonus, om det gikk bra.
Vi får håpe hun har noe å slå i bordet med, og at det ikke var et “Karen” moment pga såret stolthet.
Det fremstår jo på både siste radiumpodcast og i Healthtalkartikkelen som om de kommuniserer med Helland.
Det er mye som har gått feil mht NIPU, det kan vi være enige om. Jeg har tatt opp spm om egnehet av mPFS som PE (uten å fått noe særlig napp på den). Jeg tenker også det hadde vært best om ULTI hadde sørga ettertrykkelig for INITIUM leste av først (flere pas. der, senere oppstart av NIPU). Og jeg forstår dypt og inderlig frustrasjonen over (det som etter alt å dømme etter pressemelding / forbedret OS data på ESMO osv…) faktisk er et helt helt unødvendig kursfall.
Spørsmålet blir litt hvem man skal skylde på: Markedet eller ledelsen. Markedet er markedet. Det finnes folk der ute som fortsatt mener at dagens kurs på Altantic Sapphire er en god kjøpsmulighet (hint: det er det ikke). Det er på en måte “prisen” man betaler for å være en del av aksjemarkedet, det er (som du selv sier) ikke særlig effisient (og dermed også fullt av muligheter for den som er observant – jeg personlig er jo f.eks tjent med dette her jeg sitter her med x antall aksjer til en GAV på 75kr (og tørt krutt il å kjøpe mer om kursen går ytterligere ned) i et firma som kan gå full Thundercoaster i løpet av 6 mnd, det er helt koko faktisk).
Og nei, det er ikke mye rettferdig for dere som sikkert har vært med siden IPO. Enig om det også (her kan man også lære noe om det norske aksjemarkedet pr. i dag: Å eie noe som helst frem til rett før det begynner å tjene penger kaster dårlig av seg).
Btw, handles ikke ULTI også på OTC markets i USA under tickeren ULTMF?
Forrsten: Jeg ser nå at ordleggingen i mitt org. svar til deg er litt klønete. Det er ikke ment som en “enten / eller”-forandring. Det er ment som en moderasjon av mitt opprinnelige “NIPU var botched”-standpunkt. Nå tenker jeg fortsatt at NIPU var botched, men at det er mer forståelig at det hendte gitt hvor avhengig U har vært av å få andre til å kjøre studier.
Husker ikke hvor, også kan gjerne noen korrigere meg om jeg tar feil, men jeg mener på at de har selv uttalt (i etterkant av NIPU melding) at PFS ikke var det mest egnede endepunktet i dette tilfellet.
Det har vært fullt mulig å tjene penger på norsk biotek de siste fem-seks årene, selv om veldig mye har gått i dass.
Det mange tar for gitt, er at i biotek så sitter man pal to the bitter end, eller hvordan det nå ender. Det har for ofte vist seg å være lite smaart.
Selv har jeg tjent på bgbio, nanov, pho og nykode, og er fortsatt i pluss i ulti. Men ble sittende for lenge i pcib og trvx slik at totalen i biotek er negativ.
Smartere folk enn meg går inn tidlig, og blir med ett godt stykke i tro og håp-perioden - som har gitt en himmelferd i samtlige av disse selskapene. Men de sitter nødig over en avlesning som i verste fall kan bety ruin.
Men siden jeg ikke er så smart, sitter jeg fortsatt i ulti - selv om jeg hadde håpet å redusere noe i en FOMO som aldri kom.
Hvis man selger U pga. en endring i oppfatning om det fundamentale synes jeg det er fornuftig.
Hvis man selger U fordi kursen er lavere enn før, er det fornuftig hvis man ikke ønsker å tape mer penger.
Jeg synes personlig ikke det er fornuftig å selge fordi aksjekursen er lavere enn før hvis man har en oppfatning om hva selskapet er verdt, og denne oppfatningen ikke har forandret seg.
Hvis oppfatningen av selskapets verdi forandrer seg med aksjekursen impliserer det at man mener at børsen er mer eller mindre effisient. Og det undergraver jo hele poenget med å investere i enkeltaksjer.
Men i U kan man absolutt tape det meste av investeringen sin. Og hvis man har endret oppfatning om hvor vidt det er noe man er klar for er det jo fornuftig å selge.
Er det ikke ofte et bunnsignal når aksjonærene kaster kortene pga shorten, ETTER shorten har kjørt aksjekursen i kjelleren?
Taper jo “bare” 2/3 deler da. Får jo tredjeparten igjen av de som vinner😁
Kan vinne 10+ gangen.